در گفت‌وگو با پانا

ذوالقدر، نماینده مجلس: کاهش مهریه، اجحاف در حق زنان است

نمی‌توان به‌خاطر بحران موقتی، قانون مهریه را تغییر داد

تهران (پانا) - نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی می‌‌گوید مطرح کردن کاهش مهریه اجحاف در حق زنان است و نمی‌توان به‌خاطر بحران موقتی، قانون مهریه را تغییر داد.

کد مطلب: ۸۶۵۰۹۵
لینک کوتاه کپی شد
ذوالقدر، نماینده مجلس: کاهش مهریه، اجحاف در حق زنان است

فاطمه ذوالقدر درباره اظهاراتی که اخیرا از سوی برخی برای کاهش مهریه مطرح شده است به پانا گفت: بحرانی که اکنون در وضع سکه صورت گرفته است موقتی است و ما نمی‌توانیم به خاطر وضعی که موقتی است قانون مهریه را تغییر دهیم چون مهریه شرعا و عرفا حق بانوان است و مرد بر حسب توانایی مالی خود می‌تواند میزان مهریه را تعیین کند.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هیچ اجباری در تعیین مهریه وجود ندارد، افزود: فردی که از توان مالی برخوردار است، می‌تواند هر میزانی که دوست دارد به عنوان مهریه تعیین کند و فردی هم که توان مالی ندارد، باید مهریه را بر اساس توان خود تعیین کند. اگر کسی نتواند مهریه را پرداخت کند و وضع مالی نابسامانی دارد، موضوع تعدیل مهریه مطرح است و قانون برای آن راهکارهایی در نظر گرفته است به طوری که فقط 110 سکه عندالمطالبه است.

وی با اشاره به افزایش آمار محکومان مهریه در پی بالا رفتن قیمت سکه گفت: تا مدت‌ها پیش آمار زندانیان مهریه در کشور کم بود و محکومان مهریه به صورت ماهانه سکه پرداخت می‌‌کردند اما با توجه به افزایش قیمت سکه مردها نمی‌توانند مهریه را حتی در حد یک سکه در ماه پرداخت کنند و راهی زندان می‌شوند، این موضوع موجب افزایش آمار زندانیان و آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین درباره حکم اخیر رئیس قوه قضاییه درباره تعدیل مهریه گفت: طبق حکمی که اخیرا رئیس قوه قضاییه ابلاغ کرده است، تعدیل مهریه بدون نوبت و با قیمت روز انجام می‌شود در واقع برای اینکه مردان به دلیل مهریه به زندان نروند و بانوان هم بتوانند از حق خود استفاده کنند مساله تعدیل مهریه مطرح شده است و محکومان قبلی هم می‌توانند از این حکم استفاده کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مهریه نیاز به فرهنگسازی دارد، گفت: باید در تعیین مهریه، چشم و هم‌چشمی‌ها کنار گذاشته شود و بر اساس واقعیت‌ها در نظر گرفته شود. مرد باید بر حسب توان مالی که دارد میزان مهریه را تعیین کند و محدودیتی برای افرادی که از توان مالی بالایی برخوردار هستند، وجود ندارد.

وی درباره راهکارهای مجلس برای حل مشکلات مربوط به مهریه گفت: با کمیسیون اجتماعی مجلس جلساتی داشته‌ایم تا راهکارهایی برای حل مشکلات مربوط به مهریه در نظر گرفته شود که حق بانوان نیز پایمال نشود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار