حسن‌وند، نماینده مجلس: امروز آموزش و پرورش یک باشگاه سیاسی برای جریانی خاص نیست

آموزش و پرورش باید تجهیزات خوب و امکانات مناسب در اختیار مجموعه معلم و دانش‌آموز قرار دهد

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد باید با نگاه حمایتی به آموزش و پرورش، برای پیشرفت علوم و فنون در کشور امکانات مناسب، تجهیزات، نرم‌افزار و سخت‌افزار خوب در اختیار این حوزه قرار گیرد.

کد مطلب: ۸۶۵۰۲۲
لینک کوتاه کپی شد
حسن‌وند، نماینده مجلس: امروز آموزش و پرورش یک باشگاه سیاسی برای جریانی خاص نیست

پرویز پیکری: فریدون حسن‌وند در گفت‌وگو با خبرگزاری پانا گفت: «اعتقاد من این است که باید آموزش و پرورش را با آن وضع واقعی که دارد، ارزیابی و تجزیه و تحلیل کرد. اگر می‌خواهیم به ساختار آموزش و پرورش در کل دنیا نگاهی بیاندازیم به ویژه کشورهایی که پیشرفت‌های چشم‌گیر در حوزه‌های علمی، صنعتی و ... داشته‌اند و بعد همین نگاه را به داخل کشور کنیم، تفاوت‌هایی را احساس می‌کنیم. اما تفاوت این است که بسیاری از کشورها آموزش و پرورش را به عنوان اصل و پایه پذیرفته‌اند و هم در اولویت قوانین و هم توزیع‌ اعتبار، آموزش و پرورش را اصل می‌دانند. اما ما در شعار و سخنرانی‌ها دست‌اندرکاران آموزش و پرورش را اصل می‌دانیم اما در تصویب قوانین و توزیع اعتبارات و رسیدگی به آموزش و پرورش این اولویت را نمی‌بینیم و این یک تعارض و تناقض در گفتار و عمل است. اگر آموزش و پرورش را در گفتار و عمل‌مان به هم نزدیک کنیم و آن را پایه و اساس بدانیم، قطعا پیشرفت‌های بسیار بیشتری و با سرعت بالاتری در آموزش و پرورش کشور شاهد خواهیم بود.»

او ادامه داد: «ما نمی‌توانیم آموزش و پرورش را به عنوان دستگاهی هزینه‌کننده تعریف کنیم بلکه این وزارت‌خانه یک مجموعه انسان‌ساز است. خروجی آموزش و پرورش علم، عالم، دانشجو، دانشمند و ... است، کارخانه‌ای نیست که محصولاتش را بفروشید و به ازای آن پول دریافت کنید، بلکه محصولات آن، انسان‌هایی است که یک کشور را می‌سازند. این تغییر نگاه که آموزش و پرورش را یک دستگاه هزینه‌کننده نبینیم باید بسیار مورد توجه قرار گیرد.»

نماینده اندیمشک در مجلس شورای اسلامی افزود: «امروز آموزش و پرورش باید مجهز به ابزار و تجهیزات روز باشد، اگر قرار است علوم و فنون را متناسب با پیشرفت‌های دنیا به آموزش و پرورش خود منتقل کنید باید حتما شما هم مجهز باشید. آموزش و پرورش باید تجهیزات خوب، نرم‌افزار خوب، سخت‌افزار خوب و امکانات مناسب را در اختیار مجموعه معلم و دانش‌آموز قرار دهد تا بتواند اهداف عالی مدنظر را دنبال و محقق کند.»

حسن‌وند بر لزوم به‌کارگیری سرمایه‌گذاران، تولیدکنندگان و کارآفرینان برای کمک به آموزش و پرورش به مانند فعالیت خیران در حوزه نوسازی مدارس تاکید کرد و گفت: «ما سه ضلع آموزش‌وپرورش یعنی معلم، دانش‌آموز و اولیا را داریم اما نتوانسته‌ایم از ظرفیت این سه حوزه برای تقویت خود آموزش و پرورش استفاده کنیم. دانش‌آموزان ما دریای وسیعی هستند که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد و نباید فقط مشغول تحصیل باشد.»

باید برای آموزش و پرورش جلوتر از امروز قانون‌گذاری کنیم

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به حوزه قانون‌گذاری هم اشاره کرد و گفت: «قانون‌گذاری باید به عنوان یک سلاح در حوزه علم و دانش، پیشقدم و پیش‌قراول باشد، یعنی نباید عقب بمانیم و اینطور نباشد بن‌بست ایجاد شود و بعد قانون‌گذار به فکر چاره بیافتد. قانون‌گذار با نگاه تیز و نافذ باید آینده را ببیند و برای جلوگیری از گیرافتادن در بن‌بست‌ها قانون‌گذاری کند. یعنی قانون‌گذاری به روز نه، بلکه باید قانون‌گذاری جلوتر از روز را در حوزه آموزش و پرورش داشته باشیم به امید اینکه برخی از مشکلات پیش روی آموزش و پرورش تا حدودی برطرف شود.»

نماینده اندیمشک در مجلس شورای اسلامی در ادامه بر مردمی‌تر شدن آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: «به هر حال شاید در یک مقطعی مردمی بودن آموزش و پرورش ملموس‌تر بود، یعنی دغدغه اولیا، معلم، دانش‌آموز و ... باعث می‌شد یک حالت عاطفی نسبت به آموزش و پرورش پیدا کنیم. امروز شاید در برخی از بخش‌ها یک نگاه صرفا اداری به آموزش‌وپرورش به معلم، دانش‌آموز و ... داریم. به اعتقاد من نگاه عاطفی می‌تواند بر سایر مسائل مقدم باشد. امروز اگر عزت و کرامت معلم را حفظ کردیم، قطعا این عزت و کرامت به اولیا، به دانش‌آموز و به جامعه فرهنگی منتقل خواهد شد. امروز معلم نباید دغدغه معیشت، مسکن، تحهیزات در کلاس درس و ... را داشته باشد.»

او افزود: «امروز خوشبختانه در حوزه آموزش و پرورش کشور آرامش برقرار شده است، این آرامش یعنی دوری از دعواهای سیاسی و جناحی، یعنی آموزش و پرورش امروز یک باشگاه سیاسی برای جریانی خاص نیست و این بزرگترین و مهمترین موهبت برای آموزش و پرورش است. وقتی جایی را درگیر مسائل سیاسی، جناحی، باندی و حزبی کردیم قطعا بخشی از فکر و انرژی و توان آن مجموعه هدر خواهد رفت. خوشبختانه درگیری و جبهه‌بندی در آموزش و پرورش به لطف خداوند وجود ندارد.»

آموزش و پرورش با وجود مشکلات توانسته منشا تحول باشد

حسن‌‌‌وند ادامه داد: «نکته مهم‌تر هم این است که امروز فردی از بین خود آموزش و پرورش انتخاب شده است و مراحل مختلف را طی کرده است و این می‌تواند برای فرهنگیان یک آرامش باشد. کسی امروز وزیر شده است که از میان خود شما انتخاب شده، دغدغه‌ها و مشکلات شما را درک کرده است و برای آنها قدم برمی‌دارد.»

به گفته این نماینده مجلس، آموزش و پرورش علی‌رغم مشکلاتی که داشته است توانسته در بسیاری از جاها، منشا تحول باشد. او گفت: «در حوزه آموزش و پرورش هم رابطه صنعت و بازار اگر با آموزش و پرورش بیش از گذشته باشد، حتما می‌تواند پشتوانه باشد و بخشی از تنگناهای دانش‌آموزی و معلمی را برطرف کند.»

نماینده اندیمشک در مجلس شورای اسلامی گفت: «خوشبختانه شهرستان ما از نظر فضا، امکانات، مدارس، تحهیزات و به طور کلی آموزش و پرورش از وضعیت بسیار خوبی برخوردار است. اما استان مشکلات خاص خود را دارد، پدیده ریزگرد، بدی آب‌وهوا، دوری از مرکز کشور، کمبود برخی از امکانات در حوزه بهداشت و درمان و ... باعث می‌شود رغبت برای حضور در استان کم‌تر شود و بسیاری از افراد به دنبال مهاجرت از استان هستند. باید انگیزه چه در حوزه مادی و چه معنوی، خدمات، امنیت و ... باید فراهم شود و وقتی همه اینها فراهم شد، آموزش و پرورش هم وضعیتش بهتر خواهد شد.»

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره کمک خاص این کمیسیون به آموزش و پرورش گفت: «ما در جلسه‌ای هم که سال گذشته با وزیر آموزش و پرورش داشتیم، خوشبختانه توانستیم بخشی از نیازهای آنها را در حوزه انرژی مصوب کنیم. آن چیزی که بر عهده کمیسیون انرژی است در حوزه برق، گاز، سوخت موردنیاز برخی از مناطق، رایگان بودن این انشعابات و ... در این زمینه‌ها مصوبات موردنیاز را داشته‌ایم. ما هر ساله در مجلس مصوبه‌ای داریم که از اعتبارات وزارت نفت و سایر وزارت‌خانه‌ها کمکی برای ساخت آموزشگاه‌ها و زیرساخت‌های آموزش و پرورش گرفته می‌شد که امسال هم در بودجه چنین اتفاقی خواهد افتاد تا کمک‌های وزارت‌خانه‌های توانمند از نظر مالی، در کنار آموزش و پرورش قرار گیرد. امسال هم قطعا همین نگاه را خواهیم داشت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار