در گفت‌وگو با پانا

جعفر دهقان: «بازی نقاب‌ها» می‌تواند الگویی برای صداوسیما در معرفی جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری کشور باشد

تهران (پانا) –- ساخت فیلم‌ها و مجموعه‌هایی مانند «بازی نقاب‌ها» می‌تواند الگویی برای صداوسیما باشد تا با معرفی جذابیت‌های زیست‌محیطی و فرهنگ و آداب و رسوم مردم مناطق مختلف کشور، به رونق گردشگری و درنتیجه رونق اقتصادی مناطق کمک کند.

کد مطلب: ۸۶۴۹۴۱
لینک کوتاه کپی شد
جعفر دهقان: «بازی نقاب‌ها» می‌تواند الگویی برای صداوسیما در معرفی جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری کشور باشد

جعفر دهقان گرچه در فیلم‌ها و سریال‌های متفاوتی ایفای نقش کرده و شخصیت‌های بسیاری را با بازی قدرتمند خود بر پرده سینما یا صفحه تلویزیون جان بخشیده است، حضورش در سریال‌های تاریخی بیش از سایر نقش‌ها در ذهن و خاطر تماشاگر ایرانی ماندگار شده است.

سریال‌هایی چون یوسف پیامبر، مردان آنجلس و مریم مقدس در حافظه فارسی‌زبانان همیشه با بازی تاثیرگذار جعفر دهقان پیوند خورده است.

این بازیگر توانمند در تازه‌ترین اثر خود در نقش خان یک قبیله ترکمن در سریالی به نام «بازی نقاب‌ها» ظاهر شده است که این شب‌ها از شبکه دو پخش می‌شود. «بازی نقاب‌ها» داستان دو قبیله ترکمن از دیار سبز شمال کشور است که بعد از تجربه سال‌ها دشمنی و کینه تصمیم می‌گیرند با پیوند ازدواج دختر و پسری از دو قبیله به این نزاع تاریخی پایان دهند.

آزیتا حاجیان، جعفر دهقان، منوچهر آذر، بابک انصاری، رحیم نوروزی، مهرداد ضیایی، فرهاد بشارتی، مهسا هاشمی، یلدا قشقایی، لیلا برخورداری، صفا آقاجانی و مینا نوروزی بازیگران این سریال به نویسندگی بهنام علیزاده هستند که تهیه‌کننده آن علی مهام است و کارگردانی را سیروس حسن‌پور برعهده داشته است.

جعفر دهقان بازیگر نقش «دولت‌خان» در این مجموعه تلویزیونی در گفت‌وگویی با خبرنگار فرهنگی پانا درباره تلاش‌های خود برای نزدیک‌شدن به این نقش خاص می‌گوید: زمانی که بازیگر برای ایفای نقشی به توافق می‌رسد، لازم است برای رسیدن به درک درستی از شخصیت مورد نظر مطالعه و تحقیق کند. طی 7-8 ماهی که برای فیلمبرداری این پروژه در استان گلستان حضور داشتم با مردم صمیمی و مهمان‌نواز ترکمن ‌صحرا و گنبد و سایر مناطق ترکمن‌نشین نشست و برخاست و زندگی کردم و خصوصیات اخلاقی و رفتاری آنها را یادگرفتم.

حسن‌پور کارگردانی است که بازیگرش را دوست دارد و به او اعتماد می‌کند

وی ادامه داد: خود قصه ویژگی‌هایی دارد که بازیگر را برای ایفای نقشش مجاب می‌کند و فیلمنامه خوب هم به بازیگر کمک می‌کند. البته فیلمنامه «بازی نقاب‌ها» بدون اشکال هم نبود، ولی حضور آقای حسن‌پور در مقام کارگردان که در لحظه لحظه کار با بازیگران‌شان صحبت می‌کردند و سعی در رفع ابهامات و سوال‌های بازیگر داشتند بسیاری از این اشکالات را برطرف می‌کرد.

بازیگر «بازی نقاب‌ها» یکی از نقاط قوت سیروس حسن‌پور در کارگردانی این مجموعه تلویزیونی را اعتماد او به بازیگر عنوان کرد و درباره آن گفت: آقای حسن‌پور از یک طرف به بازیگر خود اعتماد می‌کند و او را در رسیدن به نقش آزاد می‌گذارد و از طرف دیگر با صحبت‌های جامع و مبسوط درباره شخصیت‌ها بر کار بازیگر کنترل کامل دارد.

وی افزود: حسن‌پور کارگردانی زبده و کاربلد است که بازیگرش را دوست دارد و به او اعتماد می‌کند. کارگردانی که بازیگرش را دوست داشته باشد می‌تواند بازی دلخواه خود را از بازیگرش انتظار داشته باشد.

فرصت همکاری با مهام را از دست نمی‌دهم

دهقان سپس به تلاش‌های علی مهام تهیه کننده سریال اشاره کرد که با وجود مشکلات مالی توانست کار را به سرانجام برساند و گفت: پیشتر در سریال «حانیه» با آقای مهام همکاری داشتم. ایشان 4-5 ماه پیش از شروع کار این نقش را به من پیشنهاد کردند و قول بازی در این نقش را از من گرفتند.

وی ادامه داد: باعث افتخار من است که ایشان به من اعتماد کردند و برای رسیدن من به پروژه صبر کردند. بخاطر بزرگواری که در حق من داشتند هر زمان که فرصت همکاری با ایشان دست بدهد با خوشحالی قبول می‌کنم و آن را از دست نمی‌دهم.

جاذبه‌های گرشگری اگر به درستی معرفی شوند، منطقه را به قطب گردشگری تبدیل کند

بازیگر سریال «مردان آنجلس» در ادامه به جاذبه‌های گردشگری منطقه و تاثیر مثبتی که ساخت فیلم و سریال‌هایی مانند «بازی نقاب‌ها» در رونق منطقه داشته باشد اشاره کرد و گفت: سال‌ها بود به این مناطق نرفته بودم و بعد از 30 سال، وقتی وارد شهر گنبد شدم از تغییراتی که دیدم مبهوت شدم. امروز این مناطق پر از جاذبه‌های گردشگری است که معرفی آن می‌تواند در اقتصاد منطقه موثر باشد. مثلا خیلی‌ها از وجود بازارچه مرزی که در اسکله بندرترکمن ساخته شده بی‌اطلاع هستند. جاذبه‌هایی که اگر به درستی معرفی شوند می‌تواند منطقه را به یک قطب گردشگری تبدیل کند.

وی در پایان گفت: ساخت فیلم‌ها و مجموعه‌هایی مانند «بازی نقاب‌ها» می‌تواند الگویی برای صداوسیما باشد تا با معرفی جذابیت‌های زیست‌محیطی و فرهنگ و آداب و رسوم مردم مناطق مختلف کشور هم به رونق گردشگری و درنتیجه رونق اقتصادی مناطق کمک کند و هم آداب و سنن و فرهنگ اقوام مختلف را از پرده ابهام خارج کند و به همه بشناساند.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار