مدیرکل آموزش و پرورش در جلسه کارگروه تخصصی فا.آ شورای پدافند غیرعامل استان :

پدافند غیرعامل در واقع افزایش آگاهی ، تفکر ، تعقل ، اندیشه و مقاوم سازی انسان هاست

زنجان(پانا)-جلسه کارگروه تخصصی فرهنگی ، اجتماعی و آموزشی شورای پدافند غیرعامل استان زنجان با حضور مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری زنجان ، مدیرکل آموزش و پرورش استان ، دبیر کارگروه تخصصی فرهنگی ، اجتماعی و آموزشی و اعضای کارگروه برگزار گردید.

کد مطلب: ۸۶۴۸۴۸
لینک کوتاه کپی شد
پدافند غیرعامل در واقع افزایش آگاهی ، تفکر ، تعقل ، اندیشه و مقاوم سازی انسان هاست

جلسه کارگروه تخصصی فرهنگی ، اجتماعی و آموزشی شورای پدافند غیرعامل استان زنجان با حضور مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری زنجان ، مدیرکل آموزش و پرورش استان ، رئیس اداره حراست آموزش و پرورش استان و اعضای کارگروه برگزار گردید.

در این جلسه مریم رشتچی مدیرکل آموزش و پرورش و رئیس کارگروه تخصصی فرهنگی ، اجتماعی و آموزشی شورای پدافند غیرعامل استان با بیان اینکه توجه به شکل تهدید و نفوذ از گذشته تا به امروز، می‌تواند دلیل توجه به پدافند غیر عامل را به عنوان یک مقوله فرهنگی به خوبی نشان دهد افزود: دنیای امروز دنیایی است که افکار عمومی تحت تاثیر عملکرد رسانه‌ها به سادگی دستکاری شده و ارزش‌های اجتماعی تحت تاثیر این عملکرد کمرنگ می‌گردد. شیوه‌های پیشین نفوذ در جوامع، جای خود را به روش‌های نوین نفوذ سپرده است.

رئیس کارگروه تخصصی فرهنگی، اجتماعی و آموزشی در ادامه بحران هویت، بحران مشروعیت، بحران مشارکت، بحران نفوذ، بحران اقتدار و بحران توسعه را از جمله بحران‌ها و آسیب‌هایی دانست که می‌تواند کشورها را در دنیای امروز رسانه‌ها، مورد تهدید قرار دهد و اگر به آن رسیدگی نشود، مورد بهره‌گیری دشمن قرار می‌گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش افزود: در جهان امروز برای دفاع، لازم است به آسیب‌ها و بحران‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی توجه نمود تا این گونه مسائل مورد سوء استفاده دشمنان قرار نگیرد.

وی ادامه داد:در تهدیدات امروزی که دشمنان با پیچیده‌ترین سلاح‌های الکترونیکی و رسانه‌ای حضور می‌یابند، علاوه بر توان دفاعی نیروهای نظامی، مردم نیز نقشی موثر و کارا دارند؛ چرا که در جنگ‌های نسل چهارم، مردم اولین کسانی هستند که توسط دشمن به صورت غیر مستقیم مورد تهدید قرار می‌گیرند؛ لذا شیوه‌های ایمن‌سازی افکار عمومی برای کاهش آسیب از زمینه‌های مورد توجه در پدافند غیر عامل است.

این مقام مسئول در پایان توجه به شرایط استراتژیک سازمان و نیز قرار گیری در معرض انواع بحران ها و ضرورت ایجاد آمادگی پیش از ایجاد بحران در مقابل آن و مدیریت صحیح در زمان مناسب رابسیار حائز اهمیت دانست و تاکید نمود هرگونه برنامه ریزی در جهت حفظ منابع انسانی و طبیعی نوعی پدافند غیرعامل محسوب می شود و آموزش کارکنان و تهیه بانک اطلاعاتی از مهمترین اقدامات در این خصوص خواهد بود.

حمیدی مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری زنجان نیز در این جلسه با بیان حدیثی از پیامبر اکرم (ص) که می فرمایند: "ارزش دو نعمت از نظر مردم پوشیده است: امنیت و تندرستی" ، به تاریخچه پدافند غیرعامل در جهان و جمهوری اسلامی ایران اشاره نمود.

وی با بیان اینکه سود توجه و سرمایه گذاری در حوزه پدافند غیرعامل زمانی مشخص می شود که آسیبی گریبان ما را بگیرد افزود : هنوز ما در حوزه پدافند غیرعامل در قیاس با کشورهای دیگر در ابتدای راه هستیم و از همه متخصصان و دست اندرکاران این حوزه و کارگروه های تخصصی خواست با کار جهادی و فعالیت های شبانه روزی در این عرصه فعالیت نمایند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری زنجان با اشاره به تعریف مقام معظم رهبری (مدظله العالی) از پدافند غیرعامل که بر مصونیت و بی اثر کردن تهدیدات بر کشور تاکید می‌فرمایند، افزود : اگر این مفهوم را مطلق فرض کنیم بر پایه دیدگاه معظم‌له برای آسیب ناپذیرسازی کامل کشور باید بیشترین حد پایداری و امنیت را در زیرساخت‌های کشور متمرکز کنیم.

این مقام مسئول به جایگاه دستگاه‌های اجرایی در این مصون‌سازی‌ها اشاره و اظهار کرد: دستگاههای اجرایی بیشتر به ساز و کارهای اداری و زیر ساخت‌های آن و تامین نیازهای مردم اطلاق می‌شود. بنابراین دستگاههای اجرایی و نظام مدیریتی در اداره کشور از منظر رهبری در این نگرش به پدافندغیرعامل، عمدتا مردم و زیرساخت‌ها هستند.

وی در ادامه؛ به مفهوم دائمی بودن اقدامات پدافند غیرعامل اشاره کرد و ادامه داد: مقام معظم رهبری در بیانات خود رعایت و توجه به پدافند غیرعامل را اصلی دائمی و همیشگی می‌دانند. بر همین اساس، پرداختن به اصل دائمی پدافند غیرعامل در همه شئون و سطوح اجرایی باید از نظام برنامه‌ریزی تا تدوین برنامه الزامی باشد.

این مدیر اجرایی در پایان؛ پدافند غیرعامل از دیدگاه رهبری را اصلی همیشگی و ضرورتی برای همه زمان‌ها ارزیابی و اضافه کرد: شاید این شبهه در ذهن مخاطب ایجاد شود که پدافند غیرعامل مساله‌ای است که ضرورت آن خاص شرایط امروز کشور است اما ایشان بر همیشگی بودن و لازم الاجرا بودن آن به عنوان یک اصل دائمی و همیشگی تاکید ویژه دارند.

محمدی دبیرکارگروه تخصصی فرهنگی ، اجتماعی و آموزشی و رئیس اداره حراست آموزش و پرورش استان نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های دبیرخانه کارگروه تخصصی فا.آ بر اهمیت پدافند غیرعامل به خصوص در حوزه فرهنگ و آموزش تاکید و توجه به نقش آن را انکار ناپذیر دانست.

رئیس اداره حراست آموزش و پرورش استان با بیان اینکه: در شرایط موجود و با توجه به تهدیدات نیروهای فرامنطقه‌ای، استفاده‌ی صحیح و بهینه از همه منابع موجود در کشور به‌خصوص نیروی انسانی در پدافند غیرعامل از ضروریات انکارناپذیر است. سرمایه اصلی آموزش و پرورش را معلمان و دانش آموزان دانستند و افزودند: توجه به پدافند غیر عامل بدون در نظر گرفتن نقش و اهمیت نیروی انسانی در ایجاد و به‌کارگیری آن، اجتناب ناپذیر است. نیروی انسانی بالنده، وفادار، باانگیزه و متعهد در پدافند غیر عامل موجب ماندگاری طولانی‌تر آن می‌گردد. و از این جهت که در پدافند غیرعامل همیشه نیروی انسانی تعیین‌کننده است، می‌بایست توجه ویژه به اهداف و نیازهای او صورت گیرد.

دبیرکارگروه تخصصی فا.آ در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تحقق ارزش‌ها و آرمان‌های متعالی انقلاب اسلامی را مستلزم تلاش همه‌جانبه در تمام ابعاد فرهنگی، علمی، اجتماعی و اقتصادی دانستند و اظهار داشتند تعلیم و تربیتی که تحقق بخش حیات طیبه باشد نیازمند ترسیم نقشه راهی است که در آن نحوه طی مسیر، منابع و امکانات لازم، تقسیم کار در سطح ملی و الزامات در این مسیر به صورت شفاف و دقیق مشخص شده باشد.

ایشان در ضمن ارائه گزارش از برنامه های مختلف فرهنگی ، هنری و علمی برگزار شده در حوزه پدافند غیرعامل توسط دبیرخانه کارگروه تخصصی فا.آ بیان داشتند : در حوزه پدافند غیرعامل باید به باورهایی از جنس فرهنگ و هنر دست پیدا کنیم ، زیرا پدافند غیرعامل زمانی می تواند خوب کار کند که با استفاده از قابلیت های فرهنگی به دل مردم ، دانش آموزان و نسل جوان نفوذ کند و با تبدیل به نگاهی جاودانه و پایدار در نهایت باعث ایجاد یک عمق دفاعی برای کشور شود.

در پایان جلسه اعضای کارگروه تخصصی فرهنگی، اجتماعی و آموزشی شورای پدافند غیرعامل استان ضمن بیان گزارشی از عملکرد دستگاه های عضو پیشنهادات و برنامه های خود را نیز بیان نمودند.

شایان ذکر است کارگروه تخصصی فرهنگی، اجتماعی و آموزشی یکی از کارگروه های تخصصی یازده گانه شورای پدافند غیرعامل استان زنجان است که مسئولیت و دبیرخانه کارگروه بر عهده اداره کل آموزش و پرورش استان می باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار