رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل:

۸۰۰ نمونه از استان اردبیل در بانک خصوصی خون بند ناف رویان ذخیره‌سازی شد

اردبیل (پانا) - رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل از ذخیره بیش از ۸۰۰ نمونه از استان اردبیل در بانک خصوصی خون بند ناف رویان و پیوند یک مورد از آن به برادر ذخیره‌کننده سلول و موفقیت‌آمیز بودن آن خبر داد.

کد مطلب: ۸۶۴۸۴۵
لینک کوتاه کپی شد
۸۰۰ نمونه از استان اردبیل در بانک خصوصی خون بند ناف رویان ذخیره‌سازی شد

مهران اوچی اردبیلی در جلسه انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با اداره کل انتقال خون استان اردبیل اظهار داشت: اداره کل انتقال استان خدمات ارزشمندی را در سطح استان ارائه می‌کند که باید این خدمات از طریق رسانه‌ها به مردم ارائه شود.

وی با بیان اینکه رسانه‌های مرتبط با جهاددانشگاهی در انعکاس این خدمات تلاش می‌کنند، افزود: با توجه به اینکه یکی از محورهای اصلی فعالیت‌ جهاددانشگاهی تحقیقات سلولی است به همین خاطر آمادگی داریم در صورت فراهم شدن زیرساخت‌های لازم این خدمات را در سطح استان اردبیل ارائه کنیم.

اوچی اردبیلی یکی از راه‌های برطرف کردن خلاءهای استان را استفاده از ظرفیت و توانمندی دستگاه‌های اجرایی و مؤسسات علمی پژوهشی دانست و تصریح کرد: اداره کل انتقال خون و جهاددانشگاهی در زمینه جمع‌آوری و ذخیره‌سازی فرآورده‌های خونی فعالیت‌هایی دارند که می‌توانند از این ظرفیت برای انجام طرح‌های پژوهشی بهره ببرند.

رئیس جهاددانشگاهی استان با اشاره به اینکه دفتر نمایندگی بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان وابسته به جهاددانشگاهی از سال 86 در استان فعالیت دارد، بیان کرد: ارائه مشاوره‌های تخصصی به زوجین، عقد قرارداد، خونگیری و ارسال نمونه خون بند‌ناف نوزاد به بانک خصوصی برای ذخیره‌سازی از فعالیت‌های این دفتر است.

وی از ذخیره بیش از 800 نمونه از استان اردبیل در بانک خصوصی خون بند ناف رویان و پیوند یک مورد از آن به برادر ذخیره‌کننده سلول و موفقیت‌آمیز بودن آن خبر داد و گفت: نمونه جمع‌آوری شده، پس از ورود به بانک خون بند ناف رویان در واحد کنترل کیفی بررسی و در صورت اخذ مجوز، وارد آزمایشگاه پردازش می‌شود و پس از اطمینان از سالم بودن آن جداسازی و در شرایط دمایی منفی ١٩٦ درجه سانتیگراد ذخیره می‌شود.

اوچی اردبیلی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی برای گسترش خدمات و دستاوردهای خود در حوزه سلامت به دنبال راه‌اندازی مجتمع سلامت در اردبیل است، اظهار کرد: تحقق این مهم حمایت‌های مسئولان استانی را می‌طلبد تا با توجه به ظرفیت‌های استان به توسعه توریسم سلامت استان کمک کند.

رئیس جهاددانشگاهی واحد استان تصریح کرد: ایجاد فضای مناسب برای مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاددانشگاهی و تأمین تجهیزات لازم می‌تواند زمینه‌های لازم را برای پذیرش بیماران از سراسر کشور و کشورهای همجوار فراهم کند.

مدیرکل انتقال خون استان نیز در این جلسه اظهار داشت: جهاددانشگاهی از مراکز علمی و آموزشی تأتیرگذار در کشور و استان بوده و برای همکاری با این نهاد در زمینه انجام فعالیت‌های تحقیقاتی و برگزاری برنامه‌های آموزشی و فرهنگی مشترک آمادگی داریم .

بابک رضازاده تشکیل کارگروه تخصصی با حضور دستگاه‌های اجرایی و مراکز پژوهشی برای برنامه‌ریزی در راستای استفاده از ظرفیت‌های موجود برای توسعه علمی استان را خواستار شد و بیان کرد: با این همکاری‌ها می‌توان میزان خدمات ارائه‌ای و استفاده از توانمندی‌ واحد‌های فنی و علمی استان را ارتقا بخشید .

وی تصریح کرد: اداره کل انتقال خون استان و جهاددانشگاهی اردبیل می‌توانند متولیان امر را به سمت تشکیل این کارگروه‌ها سوق دهند تا در کنار فراهم کردن زمینه پیشرفت و بالا بردن کیفیت فعالیت‌های تحقیقاتی و علمی استان، از موازی‌کاری و پراکندگی جلوگیری کنند و به صورت متحد و به هم پوسته عمل کنند .

مدیرکل انتقال خون استان با بیان اینکه خوشبختانه از سال گذشته تاکنون با مشکل تأمین فرآورده‌های خون در استان مواجه نشده‌ایم، افزود: در استان پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه تأمین فرآورده‌های خونی صورت گرفته و تاکنون هر مرکز درمانی که درخواست خون کرده، نیاز آن برطرف شده است .

رضازاده با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی خوبی در زمینه گرایش افراد به ویژه زنان به سمت اهدای خون در استان اردبیل صورت گرفته است، گفت: امسال میزان اهدای خون در استان بیش از 15 درصد رشد داشته و هر روز این آمار در حال افزایش است و به سمت نزدیک شدن به آمار جهانی پیش می‌رود .

وی با اشاره به اینکه تمامی پرسنل اداره کل انتقال خون استان افراد مجرب و متخصص هستند، اظهار کرد: اردبیل در گرایش بانوان به امر خدا پسندانه اهدای خون جزو 10 استان نخست کشور است که خود نشان از فرهنگ‌سازی مناسب در منطقه دارد .

مدیرکل انتقال خون استان افزود: اداره کل انتقال خون استان به خاطر ارائه خدمات مناسب و فرهنگسازی اهدای خون به عنوان دومین دستگاه اجرایی استان بر اساس تکریم ارباب رجوع و حقوق شهروندی در کشور انتخاب شده است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار