رئیس اداره جوانان، نوجوانان و مدارس وزارت بهداشت

10 درصد نوجوانان مبتلا به چاقی هستند

تهران (پانا) - رئیس اداره جوانان،نوجوانان و مدارس وزارت بهداشت می‌گوید حدود 10 درصد نوجوانان مبتلا به چاقی هستند و 13 درصد آنها نیز اضافه وزن دارند و 46 درصد نوجوانان نیز فعالیت فیزیکی ناکافی دارند.

کد مطلب: ۸۶۴۷۶۸
لینک کوتاه کپی شد
10 درصد نوجوانان مبتلا به چاقی هستند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، گلایل اردلان به مناسبت هفته سلامت نوجوانان و مدارس که از اول آبان آغاز می‌شود، گفت: نوجوانان و جوانان 21 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و ایران جزو کشورهای جوان تلقی می‌شود. در اداره سلامت جوانان و نوجوانان مدارس، با دو گروه سنی 5 تا 18 سال و 18 تا 29 سال، سر و کار داریم که تمرکز ما در هفته ملی سلامت نوجوانان و مدارس بر گروه سنی 5 تا 18 است.

اردلان اظهار کرد: به منظور ارتقای شاخص‌های سلامت، درحال تدوین برنامه راهبردی سلامت نوجوانان هستیم که بر مبنای آن مشکلات سلامتی این گروه سنی اولویت‌بندی شده و بعد از آن مداخلات لازم طراحی شده و اجرا می‌شود، همچنین برنامه پایش، ارزشیابی، مانیتورینگ و نظارت بر شیوه‌های اجرای این برنامه راهبردی درحال طراحی است.

رئیس اداره جوانان، نوجوانان و مدارس وزارت بهداشت درباره بسته خدمت سلامت نوجوانان گفت: این بسته برای گروه‌های سنی پیش دبستان، اول، چهارم، هفتم و دهم دوران تحصیل، با مشارکت وزارت آموزش و پرورش اجرا می‌شود.

اردلان درباره جزئیات بسته خدمت سلامت نوجوانان تصریح کرد: خدماتی که در قالب بسته خدمت نوجوانان ارائه می‌شود، در پایه پیش دبستان و دبستان با سایر پایه‌ها متفاوت است، چراکه قبل و هنگام ورود به مدرسه، تست‌های آمادگی تحصیلی، سنجش سلامت روان، بینایی و شنوایی با کمک آموزش و پرورش استثنایی انجام شده است و همچنین در این مقاطع، شیوه زندگی این افراد نیز مدنظر قرار می‌گیرد؛ درنتیجه با توجه به عدد و رقم شیوه زندگی فرد، مداخلات لازم مثلا درباره فعالیت فیزیکی و تغذیه سالم را طراحی می‌کنیم.

وی افزود: این بسته خدمتی، در دو سطح پزشک و غیر پزشک اجرا می‌شود و نوجوانان در زمینه رفتارهای مخاطره‌آمیز، وضع تغذیه، سلامت روان، نمایه توده بدنی، سلامت اجتماعی، قد و وزن و فعالیت فیزیکی، از سوی کارشناسان مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌گیرند و چنانچه نیاز باشد، برای پیگیری وضع سلامت به پزشک ارجاع داده می‌شوند.

رئیس اداره جوانان و نوجوانان و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینکه اکنون 19 هزار مدرسه مروج سلامت در کشور وجود دارد، عنوان کرد: مدارس مروج سلامت در زمینه آموزش سلامت، پیشگیری از حوادث، پیشگیری از رفتارهای مخاطره‌آمیز، سلامت روان، مشارکت اولیا و مربیان، سلامت محیط مدرسه و ارزیابی‌های دوره‌ای سلامت نوجوانان فعالیت دارند.

وی به اهمیت نشست‌های انجمن اولیا و مربیان با حوزه سلامت تاکید کرد و گفت: هم‌اکنون ارتباط خوبی بین انجمن اولیا و مربیان و وزارت بهداشت برقرار است، این انجمن‌ها در اکثر نشست‌ها حضور دارند و این امر موجب می‌شود تا در راستای ارتقای شاخص‌های سلامت نوجوانان از مشارکت بیشتر این انجمن‌ها بهره ببریم.

اردلان درباره ریسک فاکتورهایی که سلامت نوجوانان را تهدید می‌کند، بیان کرد: از جمله مواردی که سلامت نوجوانان را تهدید می‌کند، ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر، مانند چاقی و اضافه وزن است، حدود 10 درصد نوجوانان مبتلا به چاقی هستند و 13 درصد آنها نیز اضافه وزن دارند و 46 درصد نوجوانان نیز فعالیت فیزیکی ناکافی دارند.

وی با بیان اینکه سبک زندگی و تغذیه نوجوانان نیاز به فرهنگ‌سازی و اصلاح دارد، ادامه داد: مصرف فست فود و نوشابه‌های گازدار در نوجوانان رواج زیادی دارد، حدود 19 درصد نوجوانان هنوز به غذای خود نمک اضافه می‌کنند و مصرف تنقلات چرب در این گروه سنی بیداد می‌کند.

اردلان با تاکید براینکه باید به بوفه سالم در مدارس اهمیت بیشتری داده شود، گفت: در مدارس باید میان وعده غذایی سالم و مقوی سرو شود، چنانچه نوجوانان به ویژه دختران دچار کمبود پروتئین، کلسیم و سایر ریزمغذی‌ها شوند، ممکن است در سنین بالاتر دچار اختلالات و بیماری‌های جسمی شوند. کم خونی، فقر آهن، آشفتگی ذهنی و رفتاری، دیابت، پوکی استخوان، چاقی، اضافه وزن و بیماری‌های قلبی و عروقی، با تغذیه سالم و مناسب قابل پیشگیری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار