زمان بازگشت ارزهای خانگی به چرخه اقتصاد رسیده است

تهران (پانا) - بازگشت ارز خانگی به چرخه اقتصاد از مهم‌ترین مباحث این روزهای بازار ارز است و کارشناسان اقتصادی ایجاد اعتماد دوطرفه میان دولت و مردم را شاه کلید بازگشت ارزهای خانگی به عرصه اقتصاد می‌دانند.

کد مطلب: ۸۶۴۷۲۱
لینک کوتاه کپی شد
زمان بازگشت ارزهای خانگی به چرخه اقتصاد رسیده است

به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، نوسان نرخ ارز و شناور بودن لحظه‌ای قیمت دلار در بازار طی ماه‌های گذشته باعث شد تا برخی به دنبال راهی برای حفظ سرمایه و پس‌انداز زندگی باشند. همین امر انگیزه‌ای برای تشدید و بالا رفتن تصاعدی تقاضا برای خرید ارز شد که اکنون با کنترل نسبی قیمت ارز و آرام گرفتن بازار پُر آشوب دلار، کارشناسان اقتصادی بر این باورند ۲۰ میلیارد دلار ارز خانگی وجود دارد که اگر به بازار باز گردد می‌تواند کمک شایان توجهی به عرصه تولید کرده و نسیمی باشد بر چرخ اقتصاد و باعث به حرکت درآمدن آن شود.

در این باره احمد حاتمی یزد؛ کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه تخمین میزان ارز خانگی امری دشوار است، گفت: به راحتی نمی‌توان برآورد دقیقی داشت، زیرا فرمول مشخصی برای ارزیابی میزان ارزهای خانگی تعیین نشده است و عددهای اعلام‌شده صرفا حدس کارشناسان است.

وی در خصوص نحوه اعتمادسازی برای بازگرداندن ارز خانگی به بازار ادامه داد: اعتمادسازی زمانی اتفاق می‌افتد که ثبات اقتصادی بر جامعه حاکم باشد و ثبات خود در گرو ایجاد اصلاحات سیاسی است.

عباس هشی از دیگر کارشناسان اقتصادی نیز به وجود ارزهای خانگی و تاثیر آن بر نوسان بازار اشاره کرد و گفت: ارز از دو جانب بیرون و داخل کشور همواره دچار صدمه شده است. خروج ارز از کشور به طرق مختلف از یکسو و خرید ارز توسط مردم عادی از سوی دیگر؛ صدمه‌های جبران‌ناپذیری به اقتصاد کشور وارد کرده است.

وی در ادامه به بی‌اساس بودن میزان تخمین ارز خانگی تاکید کرد و افزود: چگونگی تخمین ۲۰ میلیارد دلار ارز خانگی در هاله‌ای از ابهام است و نمی‌توان بدون هیچ مبنای علمی این ادعا را پذیرفت.

این کارشناس اقتصادی در خصوص اعتمادسازی دولت برای بازگشت ثبات نرخ ارز به بازار خاطرنشان کرد: اعتماد جاده دو طرفه است؛ هم ملت و هم دولت باید به یکدیگر اعتماد کنند. اولین اولویت دولت باید جلب اعتماد مردم برای مشارکت در بازسازی ثبات اقتصادی باشد. بانک مرکزی نیز باید تدابیری بیندیشد تا مردم بتوانند ارزش پول پس‌انداز شده خود را حفظ کنند و برای حفظ سرمایه خود به روش‌هایی مثل ذخیره کردن ارز روی نیاورند.

با نتیجه‌گیری از نظر کارشناسان و با توجه به ثبات نسبی بازار ارز در این روزها، باید دید دولت تا چه حد در جلب اعتماد مردم و ارائه راهکار برای حفظ ارزش پول آنها برای اعتماد دوباره و قرار دادن سرمایه‌شان در خدمت تولید موفق خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار