نمایشگاه عکس «هیرکانی سبز ازلی» افتتاح شد

تهران (پانا) - مراسم افتتاحیه نمایشگاه عکس ثبت جهانی جنگل های هیرکانی با عنوان «هیرکانی سبز ازلی» با حضور مهمانان داخلی، خارجی و با تقدیر از پروفسور«هانس دیتر کنپ» کارشناس جنگل های خزری در کاخ نیاوران برگزار شد.

کد مطلب: ۸۶۴۷۱۴
لینک کوتاه کپی شد
نمایشگاه عکس «هیرکانی سبز ازلی» افتتاح شد

به گزارش ستاد خبری نمایشگاه عکس جنگل های هیرکانی، مراسم افتتاحیه نمایشگاه عکس ثبت جهانی جنگل های هیرکانی با عنوان «هیرکانی سبز ازلی» عصر روز گذشته دوشنبه 30 مهرماه با حضور سوزان لیندمن، ارزیاب یونسکو و به میزبانی حجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو، سید صادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و با تقدیر از پروفسور«هانس دیتر کنپ» کارشناس جنگل های خزری در تالار آبی کاخ نیاوران برپا شد.
در ابتدای این مراسم محمد حسن طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی با اشاره به برگزاری نمایشگاه عکس ثبت جهانی جنگل های هیرکانی گفت: برگزاری نمایشگاه عکس هیرکانی به معرفی این ثروت خدادادی، کمک شایسته ای می کند و باید قدر فعالیت های فرهنگی و زیست محیطی از این دست را دانست.
وی ادامه داد: ثبت جهانی جنگل های هیرکانی در یونسکو، بین سازمان محیط زیست، منابع طبیعی، کمیسیون ملی یونسکو و میراث فرهنگی همکاری نزدیکی ایجاد کرد و این همکاری، تجربه فوق العاده ای برای استفاده از ظرفیت های سازمان های مختلف بود و امیدوارم فعالیت های هم راستا از این دست، بین سازمان های مختلف تداوم داشته باشد.
طالبیان بیان کرد: جنگل های هیرکانی جزو میراث بشری است و برگزاری نمایشگاهی با این کیفیت یک اقدام مهم فرهنگی در استفاده از ظرفیت هنرعکاسی به شمار می آید و من خوشحالم که خانم سوزان لیندمن ارزیاب یونسکو نیز در این مراسم حضور دارند و از نزدیک ظرفیت ثبت جهانی هیرکانی را می بینند.
در ادامه مراسم افتتاحیه نمایشگاه عکس ثبت جهانی جنگل های هیرکانی، پروفسور«هانس دیتر کنپ» کارشناس جنگل های خزری از جمله جنگل های هیرکانی از کشورآلمان با ابراز خوشحالی از حضور دوباره خود در ایران گفت: بسیار خوشحال هستم که در نمایشگاه عکس هیرکانی حضور دارم. به اعتقاد من عکس های موجود در این نمایشگاه نشان دهنده عظمت و ارزشمندی جنگل های هیرکانی است و به خاطر برگزاری این نمایشگاه تشکر می کنم.
وی ادامه داد: برای اولین بار 20 سال پیش به دعوت پروفسور مروی مهاجر به ایران آمدم تا درباره جنگل های خزری از جمله هیرکانی تحقیق کنم و این دعوت آغازگر تحقیقات من در مورد جنگل های هیرکانی شد و سال های بعد پی در پی آمدم و بخش های مختلف جنگل را بازدید کردم و درباره سئوالاتی که پیش می آمد تحقیق و پژوهش می کردم تا اینکه امروز شنیدم دوستانم در ایران نام مرا «آقای هیرکانی» گذاشتند و من از این بابت خوشحالم.
پروفسور«هانس دیتر کنپ» بیان کرد: در این جمع صمیمی بیان می کنم که من بسیار خوشبختم که بیش از دو دهه از عمر خود را در جنگل های زیبای هیرکانی گذراندم. هیرکانی جنگلی پر از درخت دارد. درخت هایی بی نظیر و من در هیچ کجای دنیا درختان راش ندیده بودم. ولی در هیرکانی این درختان را با همه عظمتی که داشت به چشم دیدم. پوشش گیاهی جنگل های هیرکانی کم نظیر است که بخشی از این زیبایی را در نمایشگاه هنرمندانه عکاسان جوان ایرانی مشاهده کردم.
وی تاکید کرد: در چند روز آینده ارزیابان کار خود را آغاز می کنند و من خوشحالم که خانم سوزان لیندمن ارزیاب یونسکو از هلند به ایران آمده اند و به شخصه امیدوارم نگاه ارزیاب ها به ثبت جهانی هیرکانی مثبت باشد. امیدوارم ثبت این جنگل ها به گسترش روابط فرهنگی و زیست محیطی ایران و آلمان کمک کند و گسترش صلح را که امروزه مورد تهدید است موجب شود.
بخش پایانی این مراسم به صحبت های حجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکواختصاص داشت. ایوبی در ابتدای صحبت های خود گفت: هدف از برگزاری نمایشگاه عکس ثبت جهانی هیرکانی این بود که یادآور شوم که مقوله هنر و هنرمند تاثیر شگرفی در معرفی پدیده های فرهنگی، اجتماعِی و زیست محطیی دارد. در واقع هنر و هنرمند گنجینه ای هستند که همواره بی ادعا در کنار هر حرکت ملی ایستاده اند و من معتقدم اگر هنرمندان و مردم سر کار آیند بهترین ضمانت کننده هستند.
ایوبی در پایان گفت: من امیدوارم برگزاری این نمایشگاه ها در هر استانی تکرار شود. جنگل های هیرکانی نخستین جنگلی است که می خواهد ثبت جهانی شود و برگزاری نمایشگاه عکس ثبت جهانی هیرکانی با همراهی هنرمندان و عکاسان جوان میسر شد و این همراهی برای ما بسیار ارزشمند بود.
پس از پایان صحبت های حجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو مراسم تقدیر از پروفسور«هانس دیتر کنپ» به عنوان کارشناس جنگل های خزری برگزار شد.
لازم به توضیح است در این مراسم فرهاد نظری مدیر کل دفتر ثبت و حفظ و احیای معنوی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی، سیف الله صمدیان عکاس و فیلمبردار سینمای ایران، افشین بختیار عکاس و یکی از اعضای هیات انتخاب عکس های نمایشگاه عکس ثبت جهانی هیرکانی، بابک برزویه دبیرهنری این نمایشگاه و جمعی از اهالی رسانه حضور داشتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار