محمد محمودی*

رفیق سربالایی روحانی باشید

آیت‌‌الله هاشمی رفیق سربالایی بود. از زندانیان دوران مبارزه تا همراهان دوران جمهوری اسلامی این نکته را خوب می‌دانند. او کسی نبود که تابع جریان غالب باشد. یا رفتارش را با جابه‌جایی قدرت تنظیم کند. اتفاقا او درست عکس عمل می‌کرد. اگر هر جریانی در جمهوری اسلامی به سربالایی می‌افتاد و دستش از قدرت کوتاه می‌شد، این آیت‌ الله هاشمی بود که دست یاری به سمت‌شان دراز می‌کرد تا در روزگار سخت خود، تنها نمانند.

کد مطلب: ۸۶۴۷۰۷
لینک کوتاه کپی شد

آیت‌ الله هاشمی در طول عمر خود رفیق سربالایی خیلی‌ها شد. که اسامی آنها از شماره خارج است. ولی نام‌های کوچک و بزرگ از هر جناح و جریان و صنف و حوزه‌ای به وفور در میان‌شان پیدا می‌شود. تعبیر جالبی دارد آقای قرائتی در این زمینه که در سرازیری هر بشکه‌ای را هم رها کنید مثل بنز می‌رود! اما آیت‌ الله هاشمی اینگونه نبود. او مرد روزهای سخت و گردنه‌های صعب بود. او رفیق روزهای سربالایی بود. که سینه‌اش همیشه سپر پیکان‌ها می‌شد. تا یاران انقلاب از هر دسته و گروهی در میان تندبادهای سیاسی تنها نمانند.

امروز روز سربالایی روحانی است. آیت‌ الله هاشمی اگر زنده بود حتما امروز رفیق سربالایی روحانی می‌شد. ممکن بود در خلوت خودشان هزار انتقاد هم از او می‌کرد. ولی در عیان هرگز پشت او را خالی نمی‌کرد. رسم هاشمی رسم سیاستمداران هرجایی نبود که در سرازیری ۹۲ رفیق روحانی شدند و امروز در سربالایی سال ۹۷ ساز جدایی می‌زنند. مطمئن باشید آیت‌ا... هاشمی اگر امروز زنده بود -با وجود تمام اتفاقات پیش آمده- با قدرتی بیش از گذشته در کنار روحانی می‌ایستاد. تا او در این سربالایی سخت تنها نماند.

فراموش نکنید به اذعان اخیر رئیس سابق صداوسیما -و برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی- برخی نهادهای رسمی و مهم کشور در مقابل دولت مستقر و منتخب مردم ایستادند و دولت سایه تشکیل دادند تا به گمان خود بتوانند به وقت مبادا کار را از دست دولت اعتدال بگیرند و به مردم بگویند دیدید اشکال از انتخاب شما بود و دیگر به انتخاب خودتان هم امید نبندید!

حرف آخر نگارنده اینکه روحانی آخرین سنگر اعتدال است. هر شخص و هر جریانی فکر می‌کند بعد شکست روحانی فرصت دیگری برای مقبولیت خود در بین افکار عمومی و گرفتن جایگاه مجلس و ریاست جمهوری در انتخابات آتی می‌یابد، سخت در اشتباه است و تکرار سه انتخابات گذشته در فقدان شخصیتی وحدت‌بخش همچون آیت‌ الله هاشمی، سرابی بیش نخواهد بود؛ مگر آنکه همه در حفظ آخرین سنگر اعتدال فراتر از مسائل جناحی و باندی بکوشند و به رسم هاشمی، رفیق سربالایی روحانی باقی بمانند.

منبع:‌آرمان

* دبیر پایگاه اطلاع رسانی آیت‌ الله هاشمی(ره)

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار