در ۱۳ روز باقی مانده

تلاش آمریکا برای احیای سیاست شکست خورده تحریم نفتی ایران

تهران (پانا) - 13 روز به آغاز تحریم‌های آمریکا علیه ایران، مقامات این کشور در منطقه در تلاش هستند تا شکست تحریم به صفر رساندن صادرات نفت ایران را جبران کنند.

کد مطلب: ۸۶۴۶۸۳
لینک کوتاه کپی شد
تلاش آمریکا  برای احیای سیاست شکست خورده تحریم نفتی ایران

به گزارش اسپوتنیک، جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ که در مسکو با مقام‌های روسیه از جمله سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه و نیکلای پتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه مذاکره کرده گفته است که تحریم‌های آمرکا علیه تهران بر بازار جهانی نفت تأثیر خواهد گذاشت و روسیه و آمریکا باید هر دو از سیاست تحریمی آمریکا علیه ایران بهره‌مند شوند.

بولتون که با رادیوی روسی اکو صحبت می‌کرد گفت که این درست است که روسیه به عنوان یک صادر‌کننده نفت از افزایش قیمت بهره‌مند می‌شود و ما نیز به عنوان برنامه‌ریز سود می‌بریم اما همزمان سطح بازار کاهش پیدا خواهد کرد.

به گزارش پانا، دولت آمریکا در پی خروج دونالد ترامپ، وزیر امور خارجه این کشور اعلام کرد که شدیدترین تحریم‌ها را علیه ایران اعمال خواهد کرد. از سیاست‌های تحریمی اعلامی آمریکا که قرار است از 4 نوامبر ضد ایران اعمال شود به صفر رساندن فروش نفت بوده است، سیاستی که از همان ابتدا ایران بارها تأکید کرد واشنگتن در انجام آن موفق نخواهد بود.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌‌داری آمریکا که در ریاض به سر می‌برد، دیروز در مصاحبه‌ای با رویترز در حالی که یک هفته به تحریم‌های ایران باقی مانده است از سیاست تحریم نفتی آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران عقب‌نشینی کرد.

او در حالی که آمریکا پیش از این با هر معافیتی مخالفت می‌کرد، گفت: «خریداران نفت ایران باید بیشتر از رقم 20 درصدی که در سال‌های 2013 تا 2015 ملزم بودند، واردات نفت ایران را کاهش دهند تا بتوانند از معافیت‌های آمریکا برخوردار شوند.»

او افزود: «من انتظار دارم اگر معافیتی بدهیم کاهشی بیشتر از 20 درصد در واردات نفت ایران را از سوی کشورها شاهد باشیم.»

وزیر خزانه‌داری آمریکا در مورد تاثیرات تحریم ایران بر قیمت نفت نیز گفت: «قیمت نفت تا حالا بالا رفته است و بنابراین معتقدم بازار نفت پیش‌بینی کرده است روند کاهش صادرات نفت ایران تا چه حدی پیش می‌رود. من معتقدم این موضوع هم اکنون تاثیر خود را بر قیمت نفت گذاشته است.»

او ادامه داد: «من انتظار ندارم در ماه نوامبر صادرات نفت ایران به صفر برسد اما انتظار دارم در نهایت به صفر برسد. حتی تا اکنون شاهد کاهش قابل ملاحظه ای در صادرات نفت ایران بوده ایم.»

از سوی دیگر هفته گذشته رسانه‌های اسرائیل از توافق بین ایران و روسیه برای صادرات نفت ایران از طریق روسیه خبر دادند. در چند روز اخیر نیز آمریکا اعلام کرد که از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای با روسیه خارج می‌شود، تصمیمی که بسیاری آن را ادامه تلاش آمریکا برای مقابله با روسیه برای کاهش توان هسته‌ای این کشور می‌دانند.

در همین حال وزیر امور خارجه ایران امروز در مصاحبه‌ای با کیودو می‌گوید ایران در وضع فعلی هم قادر به فروش نفت خود است و هم می‌تواند اقتصاد خود را حفظ کند.

به این ترتیب 13 روز مانده به آغاز تحریم‌های آمریکا عیله ایران، به نظر می رسد آمریکا تلاش می کند با فشار آوردن به کشورهای هم پیمان ایران و در سفرهای منطقه‌ای مسئله شکست در تحریم نفتی را به نوعی حل و فضل کند.

وزیر خزانه‌داری این کشور در سفر منطقه‌ای تلاش می‌کند که موضوع تیره شدن روابط با عربستان در پی قتل خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد این کشور در کنسولگری عربستان درترکیه را حل و فصل کند و موضوع تحریم ایران را در همکاری با این کشور ادامه دهد و از سوی دیگر مشاور امنیت ملی ترامپ نیز در مسکو با تهدید به خروج از توافق با روسیه همکاری تهران و مسکو را تحت‌الشعاع قرار دهد، تلاشی که به نظر نمی رسد موفقیت مورد نظر آمریکا را حداقل در مقابله با ایران به دست آورد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار