درگفت‌وگو با پانا

کارگردان فیلم «پاستاریونی»: فیلم کودک در اصل برای یک‌ خانواده ساخته می‌شود

تهران (پانا) -– سهیل موفق، کارگردان فیلم «پاستاریونی»، اولین کارکرد فیلم در ژانر کودک و نوجوان را جنبه سرگرمی آن می‌داند و می گوید که اگر چنین فیلم‌هایی در این بخش ناموفق باشند در ابعاد تربیتی و فرهنگی نیز توفیق چندانی نخواهند داشت.

کد مطلب: ۸۶۴۵۵۹
لینک کوتاه کپی شد
کارگردان فیلم «پاستاریونی»: فیلم کودک در اصل برای یک‌ خانواده ساخته می‌شود

حدود یک سال پیش بود که جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان سهیل موفق را به عنوان یکی از فیلمسازان خوش‌آتیه سینمای کودک به علاقه‌مندان و فعالان این حوزه معرفی کرد. نخستین فیلم بلند سینمایی او به نام «شکلاتی» توانست نظر مثبت اهالی سینما، منتقدان و تماشاگران را به «موفق» جلب کند و فیلم در چند رشته نامزد شد.

این کارگردان جوان امسال با دومین فیلم بلند خود «پاستاریونی» در جشنواره فیلم کودک و نوجوان حضور یافت و این حضور موفقیتی مثال‌زدنی را نصیب «موفق» کرد. فیلم دو‌جایزه مهم جشنواره یعنی پروانه زرین بهترین فیلم سینمای ایران و پروانه زرین بهترین فیلم سینمای ایران از نگاه داوران کودک و نوجوان را دریافت کرد و در رشته‌های بهترین کارگردانی، بهترین بازیگری کودک و بهترین نویسنده کاندید دریافت پروانه زرین شد. همچنین در بخش «جلوه‌گاه امید» جشنواره به عنوان فیلم برگزیده برخی سازمان‌ها و نهادها مانند آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی معرفی شد و مورد تحسین و تقدیر قرارگرفت.

سام درخشانی، بهاره رهنما ،محمد نادری ،مهتاب ثروتی ، امید روحانی ، حمید رضا فلاحی ، مهدی باقربیگی، گوهر خیراندیش، کمند امیرسلیمانی، حمید سپیدنام و بازیگران کودک محمد شاکری و سامیار محمدی بازیگران اصلی فیلم «پاستاریونی» هستند که به تهیه‌کنندگی بیتا منصوری و نویسندگی حمزه صالحی ساخته شده است.

سهیل موفق که خود زمانی بازیگر نقش نوجوان در فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی بود با حضور در سریال‌هایی مثل «شهر ترافیک» و «محله تهرونیا» برای رسیدن به دغدغه اصلی خود یعنی فیلمسازی به کسب تجربه پرداخت و با ساخت دو فیلم بلند «پاستاریونی» و «شکلاتی» در رده فیلمسازان خوب سینمای کودک و نوجوان ایران قرار گرفت.

این کارگردان در گفت‌وگویی با خبرنگار فرهنگی پانا درباره انتخاب سینمای کودک برای نخستین تجربه‌های بلند سینمایی خود گفت: من کار هنری را از ۱۳ سالگی (۱۳۷۲) با بازیگری در همین ژانر آغاز کردم‌ و می‌خواستم با ساخت اولین فیلم بلند سینمایی‌ام به این ژانر ادای دین کنم؛ ضمن اینکه اولین سریال خودم را هم در مقام طراح، تهیه کننده و‌کارگردان در سال ۱۳۸۳ با نام «شهرک ترافیک» در همین ژانر ساختم.

فیلم کودک در اصل برای یک‌خانواده ساخته می‌شود

او درباره اهمیت سینمای کودک و چالش‌هایی که فیلمسازان این حوزه با آن مواجه هستند اظهار کرد: اهمیت سینمای کودک به نظر من در این است که فیلم کودک در اصل برای یک‌خانواده ساخته می‌شود چون کودک به تنهایی به سینما نمی‌رود بنابراین فیلم باید این توانمندی را داشته باشد که هم مخاطب خردسال و هم بزرگسال را راضی کند.

موفق افزود: در وضعیت فعلی مشکل فیلمسازِ کودک عدم سرمایه گذاری بخش خصوصی و برآورد ناچیز در مورد فیلم‌های ساخته شده در این ژانر است؛ یعنی وقتی پای فیلم کودک به میان می‌آید هزینه‌های فیلم بسیار کمتر از فیلم سایر ژانرها برآورد می‌شود.

کارگردان پاستاریونی درباره انتخاب سوژه و نگارش فیلمنامه اثر گفت: تقریبا ۲ سال پیش حمزه صالحی طرح این فیلمنامه را نوشت که نظر من را‌ به خودش جلب کرد به نظرم رسید از این طرح می‌توان فیلمنامه مناسبی برای ژانر خانواده نوشت‌ بنابراین از ایشان خواستم با تو‌جه به مولفه‌های مورد پسند خانواده‌ها و‌کودکان نگارش آن را آغاز کند.

خود را صرفا فیلمساز کودک نمی‌دانم

از سهیل موفق می‌پرسم « آیا مایل هستید کار بعدی شما در ژانر کودک و نوجوان باشد؟ » می‌گوید: برای من به‌ عنوان کارگردان فرقی نمی‌کند که در چه ژانری فیلم بسازم؛ چون معتقدم که کارگردان باید همه ژانرها را به درستی بشناسد و به‌خوبی در هر ژانر فیلم قابل دفاعی بسازد. چنانچه من هر فیلمنامه‌ای در هر ژانری را دوست داشته باشم و ‌بدانم فیلم استاندارد و مناسبی خواهد بود، البته به شرط وجود تهیه کننده و سرمایه گذار، خواهم ساخت؛ حال اگر در ژانر کودک و‌خانواده باشد خوشحال خواهم شد.

وی می‌افزاید: البته من افتخار می‌کنم که فیلم اولم در ژانر کودک و فیلم دومم را در ژانر خانواده ساختم؛ اما همانگونه که عرض کردم من خود را صرفا فیلمساز کودک نمی‌دانم.

فیلم پیش از هرچیز باید سرگرم‌کننده باشد

موفق با اشاره به زیرساخت‌های مورد نیاز برای تولید آثار قابل رقابت با فیلم‌های خارجی سینمای کودک و نوجوان و رفع موانع موجود در این حوزه گفت: اولین قدم در این راه شناخت مناسب از مخاطب هدف است؛ به این معنی که اگر مخاطب امروز را خوب شناسایی کنیم خواهیم فهمید که مخاطبان امروز خوراک‌های فرهنگی فراوانی در اختیار دارند و ما از اولین مرحله یعنی فیلمنامه می‌بایست کاملا آگاهانه و با شناخت کامل قدم برداریم تا مرحله ساخت و پُست پرادکشن تا بتوانیم مخاطب را با خود همگام و‌همراه کنیم. ضمن اینکه در وهله اول باید از طرح مسائل شعاری و مطالب آموزنده به طور مستقیم و... در فیلم‌ها بپرهیزیم و به سمت ساخت یک فیلم سرگرم‌کننده گام برداریم؛ چون کارکرد اول فیلم مخصوصا در این ژانر جنبه سرگرمی آن است؛ فیلم اگر برای مخاطب سرگرم‌کننده نباشد از اهداف آموزشی و تربیتی هم بازمی‌ماند.

کارگردان «شکلاتی» در پایان خاطرنشان کرد: البته برای ساخت فیلمی که بتواند مخاطبش را روی صندلی سینما نگه دارد و راضی از سالن سینما بدرقه کند همیشه محتوا اهمیت فراوانی دارد و قطعا همه فیلمسازان به آن فکر و در آن جهت نیز حرکت می‌کنند.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار