گزارش پانا از نشست خبری برنامه های اربعین و چهل سالگی انقلاب

سعید اوحدی: ۱۵ سرفصل فرهنگی با همکاری ستادها و ارگان‌های مختلف در اربعین سال جاری اجرایی می شود

اکران رایگان تنگه ابو قریب در مرز کمک شایانی به فروش آن در سینماها می کند

تهران (پانا) - رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران معتقد است، اکران فیلم تنگه ابو قریب به صورت رایگان کمک شایانی به فروش این فیلم در سینماها می کند.

کد مطلب: ۸۶۴۵۳۶
لینک کوتاه کپی شد
سعید اوحدی: ۱۵ سرفصل فرهنگی با همکاری ستادها و ارگان‌های مختلف در اربعین سال جاری اجرایی می شود

صبح امروز نشست خبری تشریح برنامه های اربعین و چهل سالگی انقلاب در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

در بخشی از این نشست سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری در «تشریح برنامه‌های ۴۰ سال با رسانه» و «اقدامات قرارگاه اربعین» که قرار است با همکاری کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شود، گفت : پس از گذشت ۴۰ سال از انقلاب یکی از برنامه‌هایی که سازمان به آن توجه ویژه‌ای داشته است جایگاه و رسالت رسانه‌ها است.

وی ادامه داد: قرار است با همکاری فرهنگسرای رسانه همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ۴۰ نشست در ۴۰ هفته به صورت رسمی با حضور صاحبنظران در عرصه رسانه و خبرنگاران برگزار شود.

اوحدی با تاکید بر اهمیت و جایگاه رسانه، اظهار کرد: در این نشست‌ها بنا داریم که به جایگاه رسانه در دیپلماسی عمومی، رسانه و دیپلماسی سیاسی، رسانه و کرامت انسانی، رسانه و کرامت انسانی رسانه و امانت داری، رسانه و اخلاق و ... توجه کنیم. نقش رسانه در جامعه برای شکل گیری امید و نشاط نیز بسیار اثرگذار است. در دنیای امروز دشمن درصدد است که با ایجاد ناامیدی در بین مردم رسوخ کرده و روحیه مردم را تضعیف کند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به این مطلب که در ۴۰ سالی که از انقلاب گذشته است رسانه‌ها دین خود را به خوبی ادا کرده‌اند.گفت: بیش از ۳۵۰۰ عنوان نشریه، فصلنامه و ... در کشور منتشر می‌شود و ۳۵۰ عنوان روزنامه در کشور داریم. ۴۰ خبرگزاری در ایران فعال است و این نشان می‌دهد که با وجود این رسانه‌ها مردم راحت می‌توانند به فعالیت‌ و عملکردهای نظام دسترسی داشته باشند. حدود ۳۵۰ شهید در راه حوزه و رسانه تقدیم کرده‌ایم و اصحاب رسانه در تمام رویدادها حضور فعال دارند. دشمنان در آن طرف مرزها پول‌های میلیاردی را هزینه می‌کنند تا بتوانند اهداف ما را به زیر سوال ببرند. نیمی از اقدامات دشمنان بنا به فعالیتی که رسانه‌ها داشته‌اند با شکست مواجه شده است و این نشان از پویایی و رسالت رسانه‌ها در جهان دارد.

اوحدی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح برنامه های اربعین سازمان فرهنگی و هنری شهرداری اشاره کردو گفت: یکی از موضوعاتی که امروز به آن توجه زیادی می‌شود بحث اربعین است و خوشبختانه یک تفاهم نامه بین سازمان فرهنگی هنری شهرداری و مجموعه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به امضا رسیده است که از همان فردای روزی که این تفاهم نامه به امضاء رسید برنامه‌ها به صورت گسترده آغاز شد. یکی از برنامه‌های ما برپایی بزرگ‌ترین نمایشگاه محیطی از دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب است که در این نمایشگاه درصدد هستیم که نسل دوم و سوم انقلاب با فضای جنگ آشنا شوند.

وی به سر فصل های برنامه های اربعین اشاره کردو افزود: در رابطه با موضوع اربعین دو سرفصل داریم. امسال برای نخستین بار است که در مرزها و مسیر نجف به کربلا به صورت گسترده حضور داریم. جدای از برگزاری موکب‌ها، ۱۵ برنامه متنوع فرهنگی و هنری در حوزه اربعین ارائه می‌دهیم. پیش بینی ما این است که بیش از دو میلیون نفر از ایران در این پیاده روی شرکت کنند.

وی ادامه داد: حدود دویست هزار نفرغیرایرانی از مرزهای ایران وارد عراق می‌شوند و این یک جمعیت عظیمی است که با برنامه‌ریزی فرهنگی می‌توانیم شاهد دستاوردهای عظیمی در عرصه مسائل فرهنگی باشیم. بزرگترین حماسه انسانی و مذهبی در عالم خلقت، اربعین است. ما هیچ مناسک مذهبی دیگری نداریم که این چنین با حضور میلیونی و با شور و نشاط برپا شود. بر همین اساس باید برنامه‌ها و کار پشتیبانی فرهنگی بزرگی را برای این موضوع در نظر بگیریم.

اوحدی در ادامه با اشاره به این مطلب که در موکب های ایرانی و عراقی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری هنرمندان بسیاری حضور دارند، گفت: در این پیاده روی هنرمندان، رسانه‌ها، شعرا و ... حضور دارند. قرارگاه فرهنگی هنری و مردمی اربعین نیز با مشارکت مساجد درصدد است که برنامه‌های ارزشمند و در خور این مراسم اجرا کند. امیدواریم با همکاری کانون فرهنگی هنری مساجد خروجی مناسبی در زمینه هنرهای تجسمی، فیلم، عکس و ... داشته باشیم. برای نخستین بار قرار است با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیاده روی اربعین سه سینمای سیار در سه مرز کشور فعالیت داشته باشند و فیلم‌هایی همچون تنگه ابوقریب، مختار و فیلم‌های مربوط به این حماسه عظیم و دینی را به نمایش بگذارد تا شب‌هایی که بنا به دلایلی مرزها بسته می‌شود و مردم در این مرزها تجمع می‌کنند وقت آنها به بهترین شکل ممکن پر شود. همچنین با همکاری کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، سکوها و استیج‌هایی تهیه شده است که برنامه نقاره خوانی، شعر، تعزیه اربعین و ... در این سکوها برای زائران اجرا می‌شود.

وی به تقارن چهل سالگی انقلاب و اربعین سال جاری اشاره کردو افزود: امسال که چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب است سعی داشته‌ایم برنامه‌هایی را در رابطه با این موضوع در پیاده‌روی اربعین برپا کنیم. بر همین اساس نمایشگاه بزرگ با موضوع کاریکاتور را در مراسم پیاده‌روی اربعین برپا می‌کنیم.همچنین نمایشگاه شهدای مدافع حرم،برپایی نمایشگاه کتاب و موزه عبرت را در سه مرز کشور داریم. در داخل کشور عراق نیز هشت موکب با همکاری کانون‌های فرهنگی هنری مساجد برپا می‌شود و هشت سوگواره شعر اربعین به صورت مشترک بین شعرای ایران و عراق برگزار می‌شود. در روز اربعین یادواره شهدای محور مقاومت را در سالن اجتماعات عتبه عراق داریم به منظور بزرگداشت شهید عماد مقنیه، شهید فتحی شقاقی، شهید لطفی و یکی از شهدای یمن برگزار می‌شود.

به گفته اوحدی به مدت سه سال است که مراسم جاماندگان از اربعین در شهر تهران برگزار می‌شود. امسال نیز همچون سال‌های گذشته این مراسم روز سه شنبه از ساعت ۶:۳۰ صبح از میدان امام حسین (ع) برگزار می‌شود. در این پیاده روی که حدود ۱۵ کیلومتر است شهرداری‌های مناطق ۱۲، ۱۶، هفت و ۲۰ حضور فعال دارند و در حدود ۲۰ دستگاه مختلف اجرایی در این مراسم به صورت فعالانه حضور دارند. در سال گذشته حدود یک میلیون نفر در این مراسم شرکت کردند و امسال پیش بینی ما این است که در حدود دو میلیون نفر در این مراسم حاضر شوند. مسیرهای پیاده روی از میدان امام حسین (ع) به سمت ۱۷ شهریور، میدان خراسان، میدان شوش و سه راه ورامین برای مردم قابل دسترسی است. در این پیاده روی ۲۰ موکب با همکاری کانون‌های فرهنگی هنری مساجد فعالیت دارد. همکاران شهرداری ما با عنوان "خادم الحسین" و با شعار "حب الحسین یجمعنا و هیهات منه الذله " در این مراسم حضور دارند.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همچنین درباره دیگر برنامه های شهرداری گفت: در حدود ۱۳۵۰ نفر از سازمان فرهنگی هنری شهرداری در مراسم پیاده روی اربعین شرکت می‌کنند که حدود ۶۵۰ نفر در کربلا، ۳۰۰ نفر در نجف، ۱۰۰ نفر در کوفه و ۳۰۰ نفر از عوامل آتش نشانی و خدمات شهری در این مراسم حضور گسترده دارند. در وزارت کشور ستاد اربعین فعال است که در حدود ۲۶ دستگاه و ۱۳ کمیته در ستاد مرکزی اربعین حضور دارند که درصدد هستیم با کمک و حمایت همه جانبه دستگاه‌ها و نهادها موکب‌ها در زمان برگشت مردم نیز فعال باشند.

یادآور می شود، در بخش دیگری از این نشست علی محمد اسماعیلی - رئیس فرهنگسرای رسانه و دبیر ویژه برنامه ۴۰ سال با رسانه ضمن تشریح برنامه‌های ۴۰ سال با رسانه این فرهنگسرا گفت: در عصری زندگی می‌کنیم که رسانه تمام زندگی مردم را احاطه کرده است و اگر از این حوزه غفلت کنیم غافله را باخته‌ایم. در سلسله نشست‌های ۴۰ سال با رسانه تلاش داریم از اساتید حوزه رسانه بهره برده و بزرگوارانی که در این عرصه فعالیت داشته‌اند تجربیات خود را در اختیار رسانه‌ها قرار بدهند. نزدیک به ۳۰۰ عنوان شبکه فارسی زبان در کشور ما برای مردم قابل دریافت است و دشمنان تمام هم و غم خود را گذاشته‌اند که فرهنگ ما را تحت تاثیر قرار بدهند.

وی یادآور شد: تلاش ما این است که در این ۴۰ نشست با استفاده از تجربیات اساتید رسانه فاصله‌ای که بین رسانه و مدیریت فرهنگی در برخی از موارد به وجود آمده است را از بین ببریم. این فاصله خسارت بار است و باید خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها محل تردد اساتید رسانه و بزرگان این حوزه باشند. اینگونه راحت‌تر می‌توانیم فعالیت‌های دشمنان را خنثی کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار