رقابت تنگاتنک تولیدکنندگان محصولات لبنی سنتی و صنعتی

رجبی، رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات سنتی: 25 درصد از شیرخام کشور به تولید محصولات لبنی سنتی می‌رسد

تهران (پانا) - آنگونه که رئیس اتحادیه فروشندگان محصولات لبنی سنتی می‌‌گوید 25 درصد از شیر تولیدی در کشور به مصرف بخش سنتی تولید لبنیات اختصاص دارد اما این شیر با تفاوت 800 تومانی نرخ نسبت به تولیدکنندگان صنعتی در اختیار تولیدکنندگان این بخش قرار می‌گیرد و اعضای این اتحادیه خواستار آن هستند که یارانه شیرخام به تولیدکنندگان سنتی نیز اختصاص یابد.

کد مطلب: ۸۶۴۴۳۶
لینک کوتاه کپی شد
رجبی، رئیس اتحادیه فروشندگان  لبنیات سنتی: 25 درصد از شیرخام کشور به تولید محصولات لبنی سنتی می‌رسد

محصولات لبنی سنتی بازهم مانند گذشته طرفداران خود را پیداکرده‌ است و در معدود محله‌ای است که این فروشگاه‌ها شروع به فعالیت نکرده باشند.برخی از این واحدها نیز از گذشته فعال بوده‌اند و به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

رعایت موارد بهداشتی و اطمینان 100 درصدی که مصرف‌کنندگان به محصولات کارخانه‌ای لبنیات درسال‌های گذشته داشتند یکی از دلایل ربودن گوی سبقت این کارخانجات از کارگاه‌های سنتی بود اما امروز تولیدکنندگان این دو بخشی صنعتی و سنتی رقابتی عجیب را با هم آغاز کرده‌اند.

وارد یکی از فروشگا‌ه‌های فروش لبنیات سنتی می‌شوم اینجا هر چه بخواهید هست از کشک و شیر و ماست سنتی گرفته تا سرشیر و دوغ با طعم‌های متفاوت و وقتی از علت مراجعه خریداران از سمت محصـولات لبنـی صنعتـی به‌سوی لبنیـات سـنتی جویـا می‌شوم می‌گویند لبنیات سـنتی سالم‌تر و بـدون افزودنی‌ها و مواد نگهدارنده است.

خانم جوانی می‌گوید بعد از اخباری که سال‌های پیش در مورد افزودن روغن پالم به شیر و ماست اعلام شده است رغبتی به لبنیات کارخانه‌ای ندارد. به گفته او تفاوت در طعم نیز یکی از دلایل علاقه او به مصرف لبنیات سنتی است.

از سوی دیگر مصرف‌کنندگانی نیز هستند که تمایلی به استفاده از محصولات لبنی سنتی ندارند و ذائقه آنها با لبنیات کارخانه‌ای عادت کرده است و از سوی دیگر سلامت محصولات کارخانه‌ای را تضمین شده می‌دانند.

علی رجبی، رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات سنتی در حاشیه همایش " غذای سالم، لبنیات سالم" به خبرنگار پانا می‌گوید مشکل واحدهای سنتی از واحدهای صنعتی بیشتر است یکی از دلایل این است که شیر واحدهای لبنی سنتی با نرخ آزاد و بدون سوبسید و یارانه به آنها تعلق می‌گیرد و اگر دولت بتواند سیاست‌هایی اتخاذ کند که این واحدها شامل یارانه شوند در ترویج استفاده از لبنیات سالم موثر است.

تفاوت قیمت 800 تومانی شیر واحدهای سنتی و صنعتی تولید لبنیات

رجبی اظهار کرد: لبنیات واحدهای صنعتی با نرخ شیری که دولت ابلاغ می‌کند، دریافت می‌شود اما در واحدهای سنتی این نرخ با واحدهای صنعتی 800 تومان تفاوت قیمت دارد.

وی افزود:‌نرخ اعلامی از سوی دولت 1570 تومان است اما واحدهای لبنی سنتی شیر را 2 هزار و 400 تا 2 هزار و 500 تومان دریافت می‌کنند و درخواست ما این است که این واحدهای صنفی از یارانه دولت در تامین شیر برخوردار شوند.

رجبی عنوان کرد:‌ واحدهای تولیدکننده لبنیات سنتی اشتغال مستقیم و غیرمستقیم بالایی دارند و این درحالی است که ایجاد این میزان شغل بار مالی هم برای دولت به همراه نداشته است و باید در راستای سیاست ترویج لبنیات سالم مورد حمایت واقع شوند.

تعیین قیمت‌ محصولات لبنی سنتی براساس عرضه و تقاضا است

وی اضافه کرد:‌ از طرف دولت قیمت‌گذاری اجباری برای محصولات لبنی صورت نمی‌گیرد و قیمت‌ها در این بازار براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

رجبی با اشاره به اینکه اقبال عمومی از لبنیات سنتی به دلیل طعم و مزه خاص افزایش یافته است، اظهارکرد:‌ با وجود آنکه تولیدکنندگان صنعتی با کاهش ظرفیت تولید مواجه هستند، تولیدکنندگان در بخش سنتی کاهش تولید نداشته‌اند و توسعه‌ واحدها و ایجاد واحدهای جدید نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در بخش سنتی صادرات محصولات لبنی وجود ندارد و 25 درصد شیر تولیدی در کشور به مصرف واحدهای سنتی می‌رسد.

رئیس اتحادیه فروشندگان محصولات لبنی سنتی تصریح کرد:‌ باید مشوق‌هایی که برای تولید محصولات لبنی صنعتی ارایه می‌شود شامل حال تولیدکنندگان در بخش سنتی شود تا بتوان زمینه صادرات این محصولات را فراهم کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار