معاون صادرات کالای سازمان توسعه تجارت: صادرات کالا 13 درصد افزایش یافت

تهران (پانا) - معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت با وجودی که تولیدکنندگان صادراتی می‌گویند حال و روز اقتصاد و صادرات خوش نیست اما طبق آمارهای امروز صادرات با 13 درصد افزایش روبروست. 

کد مطلب: ۸۶۴۲۸۲
لینک کوتاه کپی شد
معاون صادرات کالای سازمان توسعه تجارت: صادرات کالا 13 درصد افزایش یافت

به گزارش صدا و سیما، محمدرضا مودودی، معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت در برنامه گفت وگوی ویژه خبری اظهار کرد: با وجودی که تولیدکنندگان صادراتی می‌گویند حال و روز اقتصاد و صادرات خوش نیست اما طبق آمارهای امروز صادرات با 13 درصد افزایش روبروست.

به گفته او رابطه مستقیمی میان­ نرخ ارز و کارنامه صادرات وجود نداردو بهبود صادرات، نیازمند تغییر و اصلاحات داخلی و خارجی بسیاری است.
او در ارتباط با موضوع پیمان‌سپاری هم افزود: در این مقطع از زمان، ما پیمان‌سپاری نداریم و آنچه مطرح است تعهدات ارزی را شامل می‌شود. پیمان‌سپاری‌ها در سال‌های قبل منوط به بازگشت همه ارز به داخل کشور بود. اکنون بیش از هر زمانی چرخه‌های تولید کشورمان نیازمند بازگشت ارز به داخل است‌.

محمد سلیمانی صاحب برند کاله نیز در این برنامه گفت‌: اگر قصد صادرات داریم باید از فردیت به ملیت برسیم و کشوری صادرکننده باشی م.البته مشکلات زمانی شروع می‌شود که یادمان می آید 70% برنامه‌ریزی صادارتی به عهده دولت است.
او به نبود شفافیت، قدیمی‌بودن قوانین مملکتی ­و نبود فرهنگ مالیاتی اشاره کرد و ادامه داد: اگر این کمبودها را رفع کنیم تازه می‌رسیم به بخش تولید، تولیدات ما­ باید بر مبنای این استانداردهای بین‌المللی باشد تا بتوانیم قابل رقابت با دیگر کشورها باشیم و از این مرحله به بعد تازه می‌رسیم به حد و اندازه مالیاتی که تولید باید بپردازد.
وی گفت: دیگر کشورها در آنسوی مرزها از ما به عنوان یک شرکت استاندارد و بین‌المللی انتظار دارند پس باید کار و­ اصول تولید و مالیاتمان شفاف باشد.

یونس ژائله ­صادرکننده و صاحب برند شیرین عسل نیز در این برنامه گفت: حال صادرات ما کمی خوب است زیرا با نوسان‌ها و افزایش نرخ ارز فرصتی فراهم آمده است تا صادرکنندگان ما بتوانند محصولاتشان را به روش رقابتی، با نرخی پایین‌تر از محصولات مشابه خارجی عرضه کنند البته این وضع دائمی نخواهد بود و بازار داخلی به زودی به روز‌رسانی می‌شود.
او ادامه داد: در وضع کنونی با افزایش فاصله قیمتی­ میان ارز ; نیما و ارز آزاد دیگر برای صادرکننده انگیزه‌ای وجود ندارد که ارز حاصل از­ صادراتش را وارد بازار داخلی کند .

سلیمانی گفت‌:­ به نظر می‌رسد دولت یا نمی‌تواند یا نمی‌خواهد که مشکل صادرکنندگان را حل کند شاید هم شرایط حل مشکل را ندارد به نظر می‌رسد در بدنه دولت و میان تصمیم‌گیرندگان امر صادرات و تجارت نوعی بی ثباتی دستورالعملی وجود دارد.
ژائله نیز گفت: ما پتانسیل صادراتی خوبی به آفریقا داریم اما در 52 کشور این قاره صادراتی از ایران ثبت نمی‌شود زیرا شبکه لجستیکی موثر و خاصی در آفریقا ایجاد نکرده‌ایم. مشاهده می‌شود کشتی‌ها و بارکش‌ها در دریا آب می‌خورند و می‌گویند سوختی برای حمل و نقل نداریم.
او از نبود فعالیت بخش‌های بازرگانی سفارتخانه‌های ایران در دیگر کشورها گفت و افزود: امروزه رقابت در اقتصاد آسان نیست و این امر مستلزم ایجاد شبکه‌های ارتباطی منظم و منسجمی است.
مودودی در ادامه ارتباط تصویری با این برنامه گفت: یکی از راهکارهای برون‌رفت از وضع ناموزون اقتصادی از سوی دولت، حمایت از بنگاه‌های صادراتی است.
او ادامه داد: امروزه دولت‌ها ­و بانک‌های خصوصی ما باید رقابت‌پذیر باشند و به همان میزان هم باید لجستیک ما باید رقابت‌پذیر باشد در غیر این صورت محصول رقابت‌پذیری نخواهیم داشت.
سلیمانی صاحب برند کاله گفت: اگر می‌خواهید­ کاری انجام نشود باید آن را به دست دولت‌مردان سپرد زیرا آنها هر کاری می‌کنند که کار انجام نشود.
او از نصف‌شدن تولید شرکت کاله نسبت به سال قبل خبر داد و علت آن را نبود مواد اولیه متاثر از جنگ دولت‌مردان عنوان کرد و افزود: کشور،هیچ گونه­ زیرساختی برای صادرات ندارد و تنها دلیل آن هم عملکرد هفتاد درصدی دولت مردان در این امر است.
ژائله هم با تایید گفته‌های مدیر عامل شرکت کاله گفت: در شهریور گذشته و طبق آمار مهر امسال، 35 درصد کاهش ظرفیت را مشاهده کرده‌ایم دلیل آن هم نبود تامین کارتن بوده است زیرا تولیدکننده کارتن کاغذ مورد نیازش را­ با ارز 4 هزارو دویست تومان تهیه می‌کند و بعد از آن تولیداتش را صادر می‌کند و بازار داخل بی‌نصیب می‌ماند. این ماجرا در بحث پتروشیمی وکالاهای مصرفی مانند رب هم وجود دارد این یعنی ما سیستم مریضی داریم.
سلیمانی از معضل کمبود شیر و یا به زبان ساده‌تر نفروختن شیر به شرکت­ کاله خبر داد و افزود: دامدار به ما شیر نمی‌فروشد حتی به قیمت خشک‌شدن شیر در دامداری‌ها این یعنی نصف‌شدن تولیدات ما و در نگاه وسیعتر تعطیلی شرکت کاله در کرمانشاه، اصفهان، و ... تا کنون 2 هزار نیرو به ناچار تعدیل شده‌اند و همه اینها سبب شده است تا شیر از کیلویی 1200 تومان به 2 هزار و چهارصد تومان افزایش یابد.
مودودی در دیگر استودیو گفت: نیابد فراموش کرد پیشترها ­­دولت پروژه‌های موفقی داشته است و نباید تا این حد دولت را مقصر خواند زیرا معتقدیم در جایی که دولت با نگاه توسعه‌ای درکنار بخش خصوصی قرار می‌گیرد نتیجه مطلوبی حاصل می‌شود. اگر بخش خصوصی با دولت قهر کند مشکلات صادرات هیچ وقت حل نخواهد شد.
سلیمانی گفت: من­ تا کنون فقط 2 مرتبه به اتاق بازرگانی ایران رفته‌ام و اعتقادی هم به این اتاق ندارم . چنین جمعتیهایی ما را درک نمی‌کنند ­زیرا آنها صادرکننده و تولیدکننده نیستند.
ژائله از سنتی‌بودن ساختار اتاق بازرگانی گفت و افزود: این اتاق‌ها می‌توانند نقش مهمی در صادرات کشور داشته باشند اما هیچ اقدامی نمی‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار