وزیر بهداشت: 200 هزار دانشجو در 60 دانشگاه علوم پزشکی مشغول به تحصیل هستند

تهران (پانا) - وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌گوید اکنون ٢٠٠ هزار دانشجو در ٦٠ دانشگاه علوم پزشکی در حوزه‌های مختلف مشغول تحصیل هستند.

کد مطلب: ۸۶۴۱۷۲
لینک کوتاه کپی شد
وزیر بهداشت: 200 هزار دانشجو در 60 دانشگاه علوم پزشکی مشغول به تحصیل هستند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، سید حسن هاشی در اجلاس معاونان آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با تاکید براینکه دانشگاه، منشا تمام تحولات است، تصریح کرد: دانشگاه در دوران انقلاب اسلامی و در دهه اول بعد از آن، گرفتار مسائلی نظیر پاسداری و حفاظت از ارزش‌های انقلاب به ویژه مدیریت جنگ و دفاع مقدس و مقابله با گروه‌هایی بود که دانشگاه را یکی از پایگاه‌های اصلی خود قرار داده بودند، چراکه دانشگاه همیشه مورد طمع جریانات سیاسی بوده و خواهد بود.

هاشمی افزود: در دهه دوم بعد از انقلاب اسلامی نیز تمام تلاش‌ها بر گسترش زیرساخت‌ها و توسعه آموزش عالی در حوزه علوم پزشکی گذاشته شد که ثمره آن را در دهه سوم بعد از انقلاب مشاهده کردیم و در دهه سوم، ایران توانست با رشد اعجاب انگیزی در مقایسه با سایر کشورهای جهان در حوزه علوم پیشرفت داشته باشد و موقعیت‌های خوبی را در سطح بین‌المللی کسب کند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه برخی از دوستانی که تحلیل دقیقی ندارند، بحث مقاله‌نویسی را به عنوان کم کاری دانشگاه یا توجه شکلی به موضوع پژوهش مطرح می‌کنند، افزود: این مساله کاملا اشتباه است، به هرحال از دل پژوهش‌های نظری، راهبردهایی بیرون آمد که حاصل آن پیشرفت ایران در حوزه صنعت، علوم جدید و حوزه‌هایی بود که ثروت‌آفرین هستند.

وی با بیان این که در دهه چهارم نیز، موضوع خلق ثروت، فناوری، ماموریت محور شدن دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان، فعالیت و تولید محصول مورد توجه قرار گرفت، افزود: اکنون بیش از ١٠٠٠ شرکت دانش‌بنیان وجود دارد که بخش قابل توجهی از بازار به ویژه در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی را برعهده دارند، بنابراین می‌توان گفت که در کارنامه درخشان حوزه علوم پزشکی، همه شرکت داشته‌اند.

وزیر بهداشت با تاکید براینکه اساس و پایه این فعالیت‌ها سال‌ها پیش توسط اساتید بزرگ علوم پزشکی گذاشته شد که ما نیز این مسیر را ‏دنبال می‌کنیم، گفت: اگر بخواهیم آموزش پزشکی را با آموزش عالی در رشته‌های دیگر مقایسه کنیم، می بینیم که فعالیت‌ها در این حوزه قابل ‏تقدیر هستند.

هاشمی با اشاره به اینکه یکی از مشکلاتی که امروز در آموزش عالی وجود دارد، کمّی‌گرایی است، افزود: این مسئله به ویژه در رشته‌‌های غیر علوم پزشکی ‏برای برخی از علوم مادر مصیبت آفرین شده است. برخی می‌گویند همه سراغ رشته‌های پزشکی می‌آیند، زیرا این رشته‌ها پول‌ساز هستند، اما این‌طور نیست. بالغ بر چند صد ‏مرکز آموزشی در کشور وجود دارد که بدون نظارت در حوزه آموزش مداخله می‌کنند، اما در حوزه آموزش پزشکی تعداد این مراکز به اندازه انگشتان دست هم نیست.

وی با بیان این که یکی از دلایل گرایش به حوزه پزشکی، به جز مسائل اقتصادی، اعتبار ‏اجتماعی جامعه پزشکی است، افزود: بنابر این باید از تمام افرادی که از این رشته‌ها حراست کردند، تشکر کرد. در پنج سال گذشته معاونت آموزشی وزارت بهداشت، اقدامات با ارزشی انجام داد و بنیانگذار اموری بود که اگر ادامه پیدا کند و ‏مراقبت شود می‌تواند آموزش پزشکی را به قله‌های پیشرفت در این حوزه برساند.

هاشمی ادامه داد: البته باید از شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز ممنون باشیم، چراکه بخشی از زمینه پیشرفت علوم پزشکی را فراهم کرد. زمانی که طرح آمایش سرزمینی در علوم پزشکی را مصوب کرد، ١٠ منطقه را در کشور تشکیل دادیم و همه آموزش‌ها را در قالب این ١٠ منطقه انجام دادیم و تمام برنامه‌های آموزشی براساس آن شکل گرفت.

وزیر بهداشت افزود: دانشگاه‌های علوم پزشکی برخلاف سایر رشته‌ها به این سمت حرکت کردند که به تعداد نیاز کشور، داروساز ‏و پزشک و پرستار تربیت کنند. یکی از مشکلاتی که فارغ‌التحصیلان آموزش عالی دارند، بیکاری است، علت این موضوع ‏این است که در بخش اقتصادی زمینه‌سازی دقیق و لازم صورت نگرفته و از طرفی تربیت دانشجویان آموزش عالی ماموریت محور ‏نیست. برای مثال باید دستگاه اقتصادی یا برنامه ریزی سفارش بدهد که در چه رشته‌هایی نیازمند متخصص است تا دانشجویان در همان زمینه تربیت ‏شوند.

وزیر بهداشت ادامه داد: اعتباربخشی دانشگاه‌های علوم پزشکی نشان می‌دهد که در آموزش پزشکی به کیفیت توجه می‌شود. در این بخش نباید ‏کوتاهی شود. از طرفی باید روی ظرفیت‌ها نیز حساس بود.

وی با بیان اینکه، طبق گزارش سازمان سنجش، امسال، ١٠٠ درصد ظرفیت‌ها رعایت شده است، افزود: در حوزه دانشگاه آزاد نیز وزارت بهداشت مقررات را زیر پا نمی‌گذارد و ظرفیت‌ها قابل تغییر نخواهد بود. معتقد هستم سختگیری‌ها به معنی رعایت استاندارد باید در هر دو بخش انجام شود.

وزیر بهداشت افزود: یکی از اقدامات خوب در این دوره راه‌اندازی سنجش بود و در مورد برگزاری آزمون‌ها، برخلاف اینکه ممکن است برخی افراد روش‌های برگزاری آن را تخطئه کنند اما بسیار ضروری است. معتقد هستم باید آزمون‌ها را در قالب مناطق و دانشگاه‌ها برگزار کرد و در ستاد به جز سیاستگذاری و نظارت، اقدامی صورت نگیرد.

هاشمی ادامه داد: در ستاد، درمورد میزان تمرکزگرایی و تمرکززدایی اختلاف نظر وجود دارد اما نباید مسیر را فراموش کنیم و آزمون‌ها باید با رویکرد تمرکززدایی و در دانشگاه‌ها انجام شود. اکنون این آزمون‌ها در مناطق انجام می‌شوند که نتیجه مطلوبی داشته است.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه در برگزاری آزمون‌ها باید به سمتی برویم که کشورهای پیشرفته آزمون‌های خود را برگزار می‌کنند، افزود: یکی از اقدامات بزرگ در این دوره، راه‌اندازی سنجش، آزمون الکترونیک و دانشگاه مجازی است.

هاشمی با بیان این دانشگاه مجازی در آینده علوم پزشکی کمک کننده است، گفت: البته در حرفه علوم پزشکی، مهارت، بخشی از دانش عملی محسوب می‌شود و باید مراقب بود تا بی‌سوادی مدرن که محصول پیشرفت تکنولوژی است توسعه پیدا نکند و علاوه بر دانش نظری، مهارت نیز، آموزش داده شود.

وزیر بهداشت با اشاره به این که، در ابتدای انقلاب، تعداد دانشجویان پزشکی 600 نفر بود و در حال حاضر حدود 8 هزار و 500 دانشجوی ‏پزشکی تربیت می‌شوند، اظهار کرد: بنابراین، اینکه مراقبت شود در مهارت آموزی حداقل‌ها را دریافت کرده‌اند، مهم است، چراکه رشته پزشکی با جان مردم سر و کار دارد و هر چه بیشتر ‏سختگیری شود، مردم حمایت بیشتری می‌ شوند و البته رشته‌های مهندسی نیز، با جان مردم سر و کار دارد و باید به کیفیت آن هم، توجه کرد.

وی با تاکید براینکه قلب تحول حوزه سلامت، معاونت آموزشی است، گفت: بنابراین در حوزه آموزش پزشکی می‌شود برای سلامت مردم اقدامات با ارزشی انجام داد و برعکس می‌توان به گونه‌ای عمل کرد که مردم دچار دردسر و مشکل شوند. به نظر می‌رسد که لازم است در ساختار وزارت بهداشت بازنگری شود، یکی از آرزوهای من بود که یک سازمانی داشته باشیم و آموزش، پژوهش و مسائل دانشجویان در آن متمرکز شود و عمده تمرکز روسا و مدیران آن بر حوزه آموزش باشد به این معنی که روسای دانشگاه‌ها نباید بر مدیریت بیمارستان‌ها متمرکز باشند.

وزیر بهداشت ادامه داد: چنانچه این تغییرات در ساختار در این دوره عملی شود، خوب است وگرنه این روند ادامه خواهد داشت و همچنان وزیرها می آیند و سال اول با سیستم آشنا می شوند و یک سالی هم آماده رفتن می‌شوند و دو سال مابین اینها نیز در فضای سیاست زده کشور عملا نمی‌توان اقدامات کلان انجام داد.

وی با بیان این که در مناطق دور دست و ‏محروم با کمبود نیروی متخصص مواجه هستیم، افزود: اگر نسبت دانشجو با متخصص را مقایسه کنیم، قابل مقایسه با کشورهای همجوار ‏نیست. با وجود این که در این دوره 30 درصد از ظرفیت‌ها افزایش یافته است.

وزیر بهداشت گفت: در مورد طرح، تنها راه، بومی گزینی است و در تصمیم‌‌گیری‌‌های حوزه وزارت بهداشت و آموزش باید منافع مردم را بر منافع عده‌ای ترجیح بدهیم و تمامی سیاستگذاری‌ها و اقدامات ما در این عرصه با توجه به مصالح عمومی جامعه و منفعت مردم اتفاق بیفتد. دانشگاه‌‌ها باید تکلیف افرادی را که از سهمیه بومی استفاده می‌کنند، در حوزه محل خدمت، مشخص کرده تا این افراد بتوانند زندگی خود را براساس آن تنظیم کنند. اگرچه میزان امکانات و بودجه برای این امر لازم است،‌ اما دانشگاه‌ها باید بتوانند در مورد نیازهای دو یا سه سال آینده مناطق، پیش‌بینی داشته باشند.

هاشمی با بیان اینکه علاوه بر تغییر ساختار، باید در مورد کوتاه شدن دوره طرح‌ها، رشته‌های بین رشته‌ای و بیکاری نیز فکر جدی شود، افزود: یکی از مشکلات ما در کشور بیکاری است، ضمن اینکه می‌توان در حوزه علوم پزشکی ٢٠ تا ٤٠ هزار شغل ایجاد کرد، اما تصمیم‌گیری در مورد آن جایی اتفاق می‌افتد که عده‌ای مخالف هستند. چنانچه کمبود برخی رشته‌ها احساس شود و نیاز باشد در مورد آن تصمیم‌گیری شود، نباید اختیارات دست عده‌ای باشد که مخالف هستند.

وی گفت: دشمنان برای حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و خدمات پزشکی برنامه دارند و اگر دقت کنیم نمود این موضوع در سایت ها و شبکه هایی که خارج از کشور فعالیت دارند، مشهود است و یکی از مواردی که می توان در مردم نارصایتی ایجاد کرد، همین حوزه دارو و تجهیزات پزشکی است. ضمن اینکه باید دقت کنیم تا اشتباهات را تکرار نکنیم، از طرفی بنا بر بی اعتماد کردن است. اگر دستگاهی بی اعتبار شد، حرف ها و اقداماتش مورد قبول واقع نمی‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار