مرهم گیاهان داروئی بر زخم اقتصاد اردبیل؛

راه اندازی صنایع تبدیلی گیاهان دارویی و حمایت از سرمایه گذاران مورد توجه مسئولان استان اردبیل قرار گرفته است

اردبیل (پانا) - کشت و بهره برداری از گیاهان دارویی یکی از ظرفیت های قابل توجه استان اردبیل برای اشتغالزایی و درآمدزایی است که در گذشته مغفول مانده است.

کد مطلب: ۸۶۴۱۶۳
لینک کوتاه کپی شد
راه اندازی صنایع تبدیلی گیاهان دارویی و حمایت از سرمایه گذاران مورد توجه مسئولان استان اردبیل قرار گرفته است

در سالهای اخیر اهمیت ظرفیت طبیعی استان در رویش انواع گیاهان دارویی مورد توجه مسئولان قرار گرفته است و با شناسایی گونه های جدید ، زمینه توسعه بهره وری از گیاهان دارویی فراهم شده است. استان اردبیل به لحاظ پوشش غنی از منابع طبیعی و به ویژه گیاهان دارویی از جایگاهی ویژه برخوردار است که می‌توان با پرداختن و توجه بیشتر به آن ، به توسعه و اقتصاد استان کمک شایانی شود .
هر چند اهالی استان در شهرها و روستاها به جمع آوری گیاهان دارویی و تاثیر دارویی آنها اعتقاد دارند اما از این ظرفیت بهره برداری اقتصادی نشده است .

یکی از بانوان روستایی می گوید: در فصل های مختلف سال ، طبیعت گیاهان خاص دارویی دارد که اهالی روستا اعتقاد زیادی به شفابخشی این داروها دارند چون عوارض شیمیایی خاصی ندارند و هزینه کمتری هم در این شرایط بحرانی دارو و درمان دارند .
فریده جوادی که خود تحصیل کرده رشته کشاورزی است عنوان می کند: با وجود اینکه طبیعت سرشار از گیاهان دارویی است ، اما مردم فقط برای استفاده خود گیاهان را جمع آوری می کنند و اگر حمایت هایی انجام شود که این گیاهان بسته بندی شده و با بازاریابی به فروش برسد ، می تواند به مبنع درآمدی جدیدی برای روستائیان تبدیل شود .
وی می افزاید: حتی از این گیاهان علاوه بر صنعت دارویی می توان در تولید مواد آرایشی و تزئینی استفاده کرد که ارزش افزوده بیشتری داشته باشد .

استاندار اردبیل ضمن اذعان به ظرفیت قابل توجه استان در زمینه کشت گیاهان دارویی اظهار می کند: ایجاد کارخانه‌های صنایع تبدیلی باید مورد توجه واقع شود و در این زمینه آماده حمایت از سرمایه گذاران هستیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های استان اردبیل به طور مطلوب بهره‌مند شویم .
اکبر بهنامجو می گوید: ارائه تسهیلات کم‌بهره به سرمایه‌گذاران و فعالان حوزه گیاهان دارویی از حمایت هایی است که دولت انجام می دهد و مطالعاتی برای ایجاد خوشه صنعتی گیاهان دارویی در اردبیل در حال انجام است تا چرخه کشت ، فراوری ، فروش ، برندسازی و صادرات محصولات گیاهان دارویی کامل شود .
وی عنوان می کند: تجاری‌سازی و استفاده از بسته‌بندی شیک برای توسعه کشت گیاهان دارویی و استفاده از این ظرفیت به طور حتم می‌تواند نتایج و خروجی‌های مناسبی به دنبال داشته باشد که در این زمینه نیازمند مشارکت و همکاری مسئولان و دستگاه‌های اجرایی مربوطه هستیم .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیزدر مورد استعداد پرورش گیاهان داروئی در استان اردبیل می گوید: در زمینه کشت گیاهان دارویی با توجه به استعدادهای کشاورزی استان، طی سال اخیر دستاوردهای خوبی به دست آمده است و گونه های گیاهان داروئی از 55 گونه با تحقیقات مستمر به بیش از 450 گونه با ویژگی‌های مناطق مختلف استان افزایش یافته است .
خلیل نیکشاد اعلام می کند: اعطای 60 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض به مجریان طرح های کشت گیاهان دارویی از حمایت های سازمان جهاد کشاورزی برای رونق کشت گیاهان دارویی و ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی در استان است .
وی به تاثیر توسعه پرورش گیاهان دارویی در حفظ محیط زیست اشاره می کند و می افزاید: قطعا باید کشت انواع مختلف گیاهان داروئی برای تغییر در الگوی کشت مورد توجه کشاورزان استان قرار گیرد چرا که با وجود سازگاری به آب و هوای استان خسارت کمتری تحمیل می شود و سودآوری و توجیه اقتصادی بیشتری دارد .

حسین واثقی از فناوران و محققان حوزه درمان استان است که داروی گیاهی « لکسپرم» را برای نخستین بار در کشور با کاربرد در صنعت دامپروری تولید کرده است .
وی با بیان اینکه 3 و نیم سال برای تولید این دارو ، تیم تحقیقاتی شرکت دانش بنیان کیان زیست رشد ایرانیان تلاش کردند می افزاید: لکسپرم به عنوان یک محصول راهبردی در صنعت دامپروری مطرح است و می‌توان با به‌کارگیری این داروی گیاهی، در حفاظت از ذخایر ژنتیکی با ظرفیت بالا استفاده کرد .
واثقی اظهار می کند: در حال حاضر شرکت دانش بینان ما تولید 500 واحد از این دارو را آعاز کرده است و در راهبرد تعیین شده برای بازاریابی و فروش این کالاها ، قرار است طی پنج سال آینده تولید را به میزان نیاز داخلی افزایش دهیم و وارد حوزه صادرات شویم .
این محقق دارویی تاکید می کند: استان اردبیل با توجه به اقلیم مناسب و تنوع گونه گیاهی بهترین محل برای پرورش گیاهان دارویی است و می توان با تولید محصولات دارویی و تجاری سازی آنها اقدام به بهره وری اقتصادی از این نعمت خدادادی کرد .
جهاد دانشگاهی استان اردبیل یکی از از متولیان اصلی در زمینه تحقیق بر روی توسعه کشت گیاهان دارویی است .
رئیس جهاد دانشگاهی استان می گوید: با افزایش تحقیقات در حوزه گیاهان داروئی می توان نسبت به اهلی سازی، تولید و توسعه صنایع تکمیلی این بخش در استان اردبیل اقدام کرد .
مهران اوچی به تحقیقات مستمر این نهاد در زمینه بهره وری از گیاهان دارویی اشاره می کند و می افزاید: داروی ضد سینوزیت دامپرلی از نمونه های دستاوردهای مرکز رشد جهاد دانشگاهی است که این دارو برای اولین بار در ایران توسط شرکت آژیانه برای درمان بیماری سینوزیت تهیه شده است که مشابه خارجی ندارد .
وی اظهار می کند: توسعه کشت و بهره وری گیاهان دارویی یکی از اولویت های جهاد دانشگاهی است و از محققان این حوزه حمایت می کند .
رئیس جهاد دانشگاهی استان تاکید می کند: در شرایط فعلی حمایت از تولید ملی و همچنان اقتصاد مقاومتی گیاهان دارویی و تبدیل این ظرفیت به داروهای تولید داخل می تواند تاثیر زیادی در شرایط اقتصاد داشته باشد .
بنا به اذعان کارشناسان و مسئولان استان اردبیل با دارا بودن طبیعتی متنوع مخزن انواع گونه های گیاهان داروئی است و اگر همزمان توسعه پرورش این نوع گیاهان ، تولید و فروش محصولات کاربردی مورد توجه قرار گیرد، قطعا آینده ای درخشان در پی خواهد داشت .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار