یافته های شهر زیرزمینی نوش آباد در موزه ملی کاشان رونمایی می شود

کاشان ( پانا) - مدیر پایگاه میراث فرهنگی نوش آباد از رونمایی یافته های حاصل از چهار فصل کاوش های باستان شناسی شهر زیر زمینی نوش آباد در موزه ملی کاشان خبر داد.

کد مطلب: ۸۶۳۹۶۳
لینک کوتاه کپی شد
یافته های شهر زیرزمینی نوش آباد در موزه ملی کاشان رونمایی می شود

زهرا ساروخانی در گفت و گو با پانا کاشان اظهار کرد: این آثار برای اولین بار روز دوشنبه سی ام مهرماه ساعت ۱۰صبح در مجموعه جهانی باغ فین کاشان رونمایی خواهد شد.

وی افزود: غنی ترین داده های منقول فرهنگی حاصل از کاوش های باستان شناسی در مجموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش آبادبدست آمده که ظروف سیاه قلم قرن هفتم هجری و آبخوری های قرن پنجم هجری، سفالینه های آبی ، سفید و انواع پیه سوز بخشی از آن است.

وی تصریح کرد: در کاوش های کارگاه جدید نزدیک مسجد جامع، به سازه آبی یا همان قنات دسترسی پیدا کردیم که یک مجموعه وسیع و کامل از دست کندهای قنات در زیر بافت شهر است که در نوع خود در کشور بی نظیر است.

ساروخانی با اشاره به کشف نمونه های دست کندی که بعد از حفاری شهر زیرزمینی نوش آباد شناسایی‌ و کاوش شده است گفت: هیچکدام از این آثار، قابل مقایسه و مشابه با معماری دستکندنوش آباد نیست.

به گزارش پانا، مجموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش آباد، به عنوان بزرگترین معماری دستکند جهان در سال 1383 کشف و به شماره 15816 در فهرست میراث ملی کشور ثبت شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار