رئیس مرکز سرمایه‌گذاری خارجی اتاق بازرگانی تهران :‌ صفر کردن صادرات نفت ممکن نیست

تهران (پانا) - رئیس مرکز سرمایه‌گذاری خارجی اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه هنوز جزییات سازوکار اتحادیه اروپا برای حفظ برجام مشخص نیست، می‌گوید این سازوکار بیشتر شبیه تهاتر کالا است و به طور عملی پولی منتقل نمی‌شود.

کد مطلب: ۸۶۳۸۱۸
لینک کوتاه کپی شد
رئیس مرکز سرمایه‌گذاری خارجی اتاق بازرگانی تهران :‌ صفر کردن صادرات نفت ممکن نیست

به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، فریال مستوفی درباره ساز و کار همکاری ایران با اروپا برای حفظ برجام تا روز نمادین ۱۳ آبان گفت: هنوز به طور شفاف اروپایی‌ها مطلبی را در این رابطه اعلام نکرده‌اند و شاید هنوز خود آنها هم به نتیجه‌گیری کاملی نرسیده باشند.

وی با بیان اینکه ساز و کار اروپا برای حفظ برجام بیش از آنکه عملیاتی باشد، بیشتر از نظر جنبه روانی و سیاسی مهم است، اظهار کرد: متاسفانه به اروپایی‌ها بدبین هستم و تصور می‌کنم مدل کار با ایران بعد از ۱۳ آبان بیشتر به این شکل است که پول خرید نفت و کالا از ایران درون حسابی قرار می‌گیرد و بعد از محل آن حساب، خریدهای وارداتی ایران به شکل تهاتر یا پایاپای انجام می‌شود و به طور عملی نقل و انتقال پولی انجام نمی‌شود.

رئیس مرکز سرمایه‌گذاری خارجی اتاق تهران درباره اینکه گفته می‌شود ساز و کار همکاری اروپا با ایران بیشتر مدل بورسی و استفاده از اوراق بهادار خواهد بود، گفت: بالاخره این روش نیز به طور کامل بورسی نیست زیرا بانک سرمایه‌گذاری اروپا یا بانک‌های مرکزی اروپایی باید ارتباط کاری با بانک‌های ایرانی داشته باشند تا این روش عملیاتی شود ولی به نظر می‌رسد که اساسا نقل و انتقالی صورت نگیرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: تصور من این است که نتیجه مطلوب سازو کار اروپا برای حفظ برجام همان تهاتر است و نقل و انتقال در این روش را بعید می دانم. باید توجه داشته باشیم که اروپا بدنبال صادرات خود است هرچند که شرکت های اصلی اروپایی با تحریم های آمریکا با ایران همکاری نخواهند کرد.

مستوفی یکی از نگرانی‌های موجود را تعمیم تحریم‌های ثانویه آمریکا به شرکت های دیگر دانست و اظهار کرد: تحریم‌هایی که آمریکایی‌ها دنبال می‌کنند به این صورت است که حتی شرکت‌های کوچک یا متوسطی که ارتباطی با آمریکا ندارند و قطعات و کالاهای مورد نیاز ایران را از شرکت‌های بزرگ اروپایی تامین می‌کنند، تحت تحریم قرار خواهند گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار