رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل:

استان اردبیل مقام نخست تولید دانه‌های روغنی کشور را به خود اختصاص داد

اردبیل (پانا) - رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: افزایش تولید دانه‌های روغنی از مهمترین اولویت‌ها در استان بوده که در همین راستا پروژه‌های تحقیقاتی برای افزایش تولید بذور دانه‌های روغنی در اردبیل اجرا می‌شود.

کد مطلب: ۸۶۳۸۰۷
لینک کوتاه کپی شد
استان اردبیل مقام نخست تولید دانه‌های روغنی کشور را به خود اختصاص داد

حسین کربلایی خیاوی در جریان بازدید از ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مغان اظهار داشت: افزایش تولید دانه‌های روغنی و نیل به خودکفایی در این محصولات از اولویت‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی بوده که در استان اردبیل نیز با جدیت دنبال می‌شود .

وی کشت دانه‌های روغنی کلزا و سویا در کشور را هدف اصلی وزارت جهاد کشاورزی دانست و گفت: در حال حاضر بیشترین وابستگی در محصولات غذایی در روغن و کنجاله دانه‌های روغنی است، با این حال در سال 94 که طرح دانه‌های روغنی شروع شد میزان وابستگی در این محصول 96 درصد بود ولی امسال با توجه به تولید خوبی که در سویا و کلزا داریم این رقم به 84 درصد می‌رسد یعنی امسال 16 درصد نیاز کشور در داخل تامین می‌شود .

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تصریح کرد: سیاست وزارت جهاد کشاورزی، افزایش کاشت دانه‌های روغنی برای بالا بردن امنیت غذایی کشور و برای برطرف کردن نیاز کشور بوده و نیل به خودکفایی در این محصول از اولویت‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی است .

کربلایی خیاوی با اشاره به این که بذور حاصله به منظور تامین هسته‌های اولیه نیازهای بذری استان و سایر مناطق سویا کاری مورد استفاده قرار خواهد گرفت، افزود: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل بنا به اهمیت خودکفایی در زمینه روغن خوراکی علاوه بر اجرای پروژه‌های تحقیقاتی در این زمینه و برای افزایش راندمان تولید و جنبه‌های کیفی محصولات، تولید بذور دانه‌های روغنی از جمله سویا را در دستور کار خود قرار داده است .

وی بیان کرد: همه ساله این مرکز سطحی از اراضی زراعی خود در شمال استان را به منظور تکثیر هسته‌های اولیه بذری ارقام مختلف دانه‌های روغنی از جمله سویا اختصاص می‌دهد و در سال زراعی جاری 90 هکتار سویا از طبقات مختلف بذری در ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مغان کشت شده است .

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان با بیان اینکه به جز خودکفایی در تولید روغن مورد نیاز کشور، برای پایداری غلات در استان نیز نیاز مبرم به رعایت تناوب زراعی با کشت دانه‌های روغنی است، گفت: وابستگی بیش از 84 درصدی به خارج کشور در تامین دانه‌های روغنی اهمیت کشت آن را در اجرای سیاست‌‌های اقتصاد مقاومتی روشن می‌کند که در این ارتباط دانه روغنی سویا از نقش و اهمیت بسزایی برخوردار است .

کربلایی خیاوی اظهار کرد: استان اردبیل با تولید 53 درصد کل دانه‌های روغنی کشور در سال گذشته مقام نخست تولید را به خود اختصاص داد و امیدواریم با افزایش سالانه سطح کشت همراه با توجه به مسائل به زراعی و رعایت الگوی کشت تولید این محصول در سال‌های آینده افزایش یابد و شاهد خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی باشیم .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار