فرهنگ اشتباه غذایی، یکی از مشکلات جامعه ماست

کاشان (پانا) - معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: فرهنگ اشتباه غذایی، یکی از مشکلات تغذیه ای جامعه ماست که متاسفانه الگوی غذایی ما به سمت استفاده از اقلام غنی از چربی، نمک و شکر به جای مصرف لبنیات، میوه و سبزیجات تغییر کرده است.

کد مطلب: ۸۶۳۶۳۳
لینک کوتاه کپی شد
فرهنگ اشتباه غذایی، یکی از مشکلات جامعه ماست

به گزارش پانا کاشان، محسن تقی زاده در نشست خبری به مناسبت روز جهانی غذا، اظهار کرد: کاهش مصرف قند، نمک، چربی، نشانگرهای رنگی تغذیه ای، برچسب اصالت، مبارزه با قاچاق کالا و ترویج و معرفی نشان ایمنی و سلامت را از اهداف ملی هفته گرامیداشت روز جهانی غذا برشمرد.

وی افزود: نامگذاری روز جهانی غذا با عنوان "اقدامات ما آینده ماست، تلاش برای به صفر رساندن گرسنگی تا سال 2030" ، فرصتی برای تغییر و اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقاء سلامت شهرووندان است." شعار ملی این روز انتخاب شده است.

وی با اشاره به تفاوت الگوی غذایی کشور ما با سایر کشورها در سطح جهانی تصریح کرد: در آمار به وضوح دیده می شود به عنوان مثال در کشور ما در فاصله سنی بین 15 تا 64 ساله فقط 12 درصد مردان و14 درصد زنان روزانه پنج واحد میوه وسبزی مصرف می کنند.

وی گفت: سرانه مصرف سالیانه نان در ایران به میزان 160 کیلوگرم، شش برابر استاندار جهانی است اما سرانه مصرف شیر در ایران سالانه 91 کیلوگرم که این رقم در اروپا 300 کیلوگرم برآورد می ‌ شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان افزود: سرانه مصرف شکر هر ایرانی 30 کیلوگرم و 6 برابر میانگین هر فرد در دنیا است و ایرانیان سالانه با صرف 29 میلیارد ریال (2 میلیارد و 900 میلیون تومان) برای 42 لیتر نوشابه، از نظر سرانه مصرف نوشابه گازدار ، رتبه اول جهان را دارند.

وی تصریح کرد: ایرانیان روزانه حدود پنج گرم نمک مصرف میکنند که دو برابر جهانی است در حالی که سرانه مصرف سالیانه ماهی در ایران 7 کیلوگرم و در جهان به 18 کیلوگرم می رسد.

تقی زاده اظهار کرد: الگوی غذایی نامناسب کشور ما به شکل گسترده تر در کاشان مشاهده می شود و آمار ارائه شده توسط مراکز بهداشتی و درمانی بیانگر افزایش مشکلات دیابت، بیماری قلبی و عروقی، سرطان و ... است.

به گزارش پانا، 24 تا 30 مهر ماه به عنوان هفته جهانی غذا نامگذاری شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار