برگزاری مسابقات بومی محلی در روستای گردشگری «رند ماکو»

ارومیه (پانا) - مسابقات بومی و محلی با حضور ورزشکاران و ورزش دوستان در روستای گردشگری رند برگزار شد.

کد مطلب: ۸۶۳۶۱۳
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری مسابقات بومی محلی در روستای گردشگری «رند ماکو»

حسن احمدی در حاشیه این مسابقه گفت: در این دوره از مسابقات بومی و محلی ۸۰ نفر مرد در دو رشته طناب کشی و قیش گاپتی به رقابت پرداختند. وی گفت: تعداد ۳۲ هیئت ورزشی در شهرستان ماکو ثبت شده است که۲۷ هیئت فعال است و در این هیات های ورزشی ۲۳۵۷ ورزشکار فعالیت می کنند که از این تعداد، ۶۸۸ نفر ورزشکار زن هستند و مابقی آن را آقایان تشکیل میدهد.

رئیس اداره ورزش و جوانان ماکو پرورش روان و ایجاد زمینه برای استقلال شخصیت، رشد و پرورش رغبت های مثبت، خود داری از پذیرش افکار و عقاید مسموم و ارشاد و هدایت دیگران را یکی از هدف های پرورشی و اخلاقی ورزش یاد کرد و گفت: ورزش باعث می شود تا تمایلات فردی تحت تأثیر خواسته های گروهی قرار گیرد و افراد کم مهارت و ضعیف حمایت شوند و روابط خوب انسانی رشد می یابد و روحیه انصاف و عدالت و ادب و احترام به قوانین در افراد شکل می گیرد.

وی در ادامه بر اهداف بازی‌های پرورشی، بومی و محلی اشاره کرد و اضافه نمود: ایجاد شادابی و شور و نشاط و سرگرم ساختن افراد، رفع خستگی و برطرف‌کردن کسالت، تقویت قوای حسی (بویایی، بساوایی، شنوایی، بینایی)، تقویت قوای روحی (فکر، هوش، حافظه)، تقویت روحیه اشتراک مساعی و همکاری و مشارکت جویی در افراد، عادت‌دادن افراد به نظم و ترتیب و اطاعت از مقررات، تقویت قوای جسمی و عضلات و اندام‌های بدن تنها بخشی از فواید بازی های رومی محلی است.

احمدی در ادامه افزود: بازی‌هایی که پیوند عمیقی با فرهنگ بومی و اجتماعی ما ایرانیان دارد باید به فراموشی سپرده نشوند. رئیس اداره ورزش و جوانان ماکو بازی‌هایی از جمله، اتل متل توتوله، الک دولک، کلاغ‌پر، هلو گیدا، نون بیار کباب ببر، هفت‌سنگ، یک‌قل‌دو‌قل و گیش گیش، طناب کشی و غیره» را از میراث گذشتگان برای نسلهای بعدی برای شاداب ماندن آنها یاد کرد و تصریح نمود: باید این بازی ها نسل‌به‌نسل انتقال پیدا کنند و نگذاریم از یادها پاک شود و نسلهای بعد در دنیای مجازی غرق شوند

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار