آخرین اخبار درباره پرونده جمال خاشقچی

تهران (پانا) - سرنوشت مبهم جمال خاشقچی روزنامه نگار ناپدید شده در ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول همچنان در راس خبرهای مهم ترکیه قرار دارد.

کد مطلب: ۸۶۳۵۶۷
لینک کوتاه کپی شد
آخرین اخبار درباره پرونده جمال خاشقچی

به گزارش ایرنا، در آخرین خبر مربوط به این موضوع، رسانه های ترکیه اعلام کردند که 15 نفر از کارکنان محلی کنسولگری سعودی در استانبول برای شهادت درباره ناپدید شدن روزنامه نگار منتقد آل سعود در دفتر دادستانی ترکیه حاضر شده اند.
شبکه خبری ان.تی.وی ترکیه اعلام کرد که این افراد همگی از اتباع ترکیه و کارمند کنسولگری ریاض در استانبول هستند.
رسانه های ترکیه پیش از این اعلام کرده بودند که تعدادی از کارکنان محلی کنسولگری عربستان سعودی در استانبول در روز و ساعت حضور خاشقچی در ساختمان کنسولگری به مرخصی اجباری فرستاده شده اند.
همچنین امروز روزنامه صباح ترکیه، تصاویر جدیدی از تیم 15 نفره اعزامی سعودی که از آنها به عنوان 'تیم ترور جمال خاشقچی' نام برده می شود، در حال خروج از فرودگاه استانبول منتشر کرد.
برخی رسانه ها پیش از این مدعی شده بودند که جمال خاشقچی توسط این تیم 15 نفره پس از شکنجه در ساختمان کنسولگری قه قتل رسیده و جسد مثله و قطعه قطعه شده او توسط آنها با سوء استفاده از مصونیت دیپلماتیک در داخل چمدان هایی از فرودگاه به عربستان منتقل شده است.
روزنامه صباح ترکیه در خبر خود اعلام کرد که نیروهای امنیتی ترکیه اعضای این تیم را در مناطق مختلف شهر استانبول نیز ردیابی کرده اند و دو نفر از آنها به اسامی منصور ابوحسین و نایف العریفی در اول اکتبر(روز قبل از ناپدید شدن خاشقچی) با هواپیمای ویژه وارد فرودگاه آتاتورک استانبول شده اند.
روزنامه صباح دیروز پنجشنبه نیز تصاویری از افسر سعودی به نام‌ «ماهر عبدالعزیز مطرب» که روزنامه‌های ترکیه‌ای و آمریکایی وی را «طراح عملیات قتل خاشقچی» می‌دانند، منتشر کرد.
به رغم این که مقامات دولت آمریکا اعلام کرده بودند که در جریان سفر روز چهارشنبه مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا به آنکارا، مقامات ترکیه فایل صوتی مربوط به شکنجه، بازجویی و قتل خاشقچی را به آنها تحویل داده اند، اما مولود چاووش اوغلو امروز طی مصاحبه ای تحویل فایل صوتی خاشقچی به آمریکا را تکذیب کرد.
چاووش اوغلو بیان کرد: نتایج مربوط به تحقیقات درباره خاشقچی به کشور خاصی ارائه نخواهد شد و نتایج تمامی تحقیقات در این باره به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.
تکذیب تحویل فایل صوتی شکنجه و بازجویی خاشقچی در حالی انجام می شود که دولت ترکیه هنوز در خصوص وجود چنین فایلی اظهار نظر رسمی نکرده ولی برخی رسانه ها مدعی وجود چنین فایلی از طریق دستیابی به گوشی تلفن همراه خاشقچی شده و برخی دیگر نیز وجود چنین فایل صوتی را نتیجه استخراج فایل شنود ساختمان کنسولگری عربستان سعودی عنوان کرده اند.
این در حالی است که امروز رسانه های ترکیه از جمله شبکه ان.تی.وی اعلام کردند که فایل صوتی احتمالی منتقل شده از طریق ساعت مچی اپل خاشقچی را که با تلفن همراه وی همراه بوده است، غیرقابل دسترسی عنوان کرده و مدعی شدند کارشناسان به علت فعال بودن رمز اثر انگشت خاشقچی روی گوشی وی، هنوز نتوانسته اند به محتویات گوشی تلفن همراه او که در دست نامزدش بوده است، دست پیدا کنند.
هنوز از سرنوشت دقیق خاشقچی که از روز دوم اکتبر(10 مهرماه) به محل ساختمان کنسولگری عربستان در شهر استانبول مراجعه کرده و ناپدید شده، خبر دقیقی در دست نیست.
با انتشار خبر ناپدید شدن خاشقچی در ساختمان کنسولگری عربستان، موجی از خشم و واکنش های تند علیه حکومت آل سعود در سراسر جهان به راه افتاد تا جایی که سران بسیاری از کشورهای غربی خواهان پاسخی شفاف از سوی ریاض شدند.
دولت ترکیه که بررسی وضعیت خاشقچی را در اولویت کاری قرار داده، نتیجه آخرین بررسی های خود را به شکل رسمی اعلام نکرده است و مقامات این کشور روش محتاطانه ای را در اظهار نظر درباره وضعیت وی در پیش گرفته اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار