فرصت دوباره FATF به ایران؛ تعیلق اقدامات تقابلی تا 12 بهمن تمدید شد

تهران (پانا) - گروه ویژه اقدام مالی تا ماه فوریه (12 بهمن) به ایران فرصت داد که ایران اقدامات خود را در قالب برنامه اقدام تکمیل کند.

کد مطلب: ۸۶۳۵۳۳
لینک کوتاه کپی شد
فرصت دوباره FATF به ایران؛ تعیلق اقدامات تقابلی تا 12 بهمن تمدید شد

سمیرا امیرچخماقی_ گروه ویژه اقدام مالی پس از پایان نشست یک هفته‌ای در پاریس روز جمعه اعلام کرد که ایران تا ماه فوریه فرصت دارد که اقدامات خود را تکمیل کند و با هنجارهای جهانی مطابقت دهد یا اینکه با اقدامات تقابلی مواجه می‌شود.

در بیانیه FATF آمده است: «گروه ویژه اقدام مالی در نشست این هفته تصمیم گرفت که تعلیق اقدامات تقابلی را ادامه دهد.»

بیانیه همچنین درخواستهای نه گانه در بیانیه قبلی خود را تکرار کرده و درخواست تکمیل اقدامات ذیل این موارد را مطرح می‌کند. از نظر دستگاههای درگیر اجرای این موارد، بسیاری از آنها تکمیل شده‌اند لیکن از آنجائیکه مصوبات قانونی هنوز نزد شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نهایی نشده‌اند، از نظر این نهاد این اقدامات کامل و نهایی محسوب نمی‌شوند.

با این حال، FATF نسبت به اقداماتی که بر اساس برنامه اقدام در ایران باقی مانده ابراز ناامیدی کرده و اعلام کرده انتظار دارد ایران به سرعت مسیر اصلاحات را ادامه دهد.

FATF همچنین انتظار دارد که ایران تا فوریه 2019 (بهمن ماه آتی)، قوانین مورد نظر را همگام با استانداردهای این نهاد لازم الاجرا نموده و در غیر اینصورتFATF گام های بیشتری برای حفظ نظام مالی بین المللی در برابر ریسک های ناشی از کاستی های رژیم مبارزه با پولشوئی و تامین مالی تروریسم برخواهد داشت. بند آخر بیانیه عمومی این نهاد همچون قبل از دولتهای عضو این نهاد می خواهد که در تعامل با اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی الزامات شناسایی دقیق مشتریان را مدنظر داشته باشند.

تمدید چهارماهه در حالی تصویب شد که از ابتدای هفته جاری، هیات آمریکا براساس دستورالعمل کاخ سفید و همراه با گروه شورای همکاری خلیج فارس و آرژانتین بعنوان اعضای اصلی و عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی بشدت تلاش می کردند که اقدامات مقابله ای را که از تیرماه 1395 و در حین اجرای برنامه اقدام این نهاد از سوی کشورمان، تعلیق شده بود را مجددا برقرار سازند. این تلاشها با حمایت جدی اکثریت قاطع اعضای این گروه و تاکید بر اینکه نباید تصمیمات فنی از مسائل سیاسی تاثیر بپذیرند، ناکام ماند.

گروه ویژه اقدام مالی بر این باور بود که ایران امکان مسیر اصلاح را پیش رفته است و می‌تواند این مسیر را به پایان برساند.

ایران بر اساس تصمیم امروز FATF چهار ماه فرصت دارد که تا 12 بهمن ماه (اول فوریه) 3 لایحه باقی مانده از جمله لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم موسوم به CFT، الحاق به کنوانسیون مقابله با جرایم سازمان یافته موسوم به پالرمو، اصلاح قانون مبارزه با پولشویی را مشخص کند.

کنوانسیون CFT هم اکنون در انتظار بررسی شورای نگهبان است و دو لایحه پالرمو و اصلاح قانونی مبارزه با پولشویی در این شورا رد شده و به مجلس شورای اسلامی اعاده شده است.

پس از خروج آمریکا از برجام در طول چند ماه اخیر با وجود فشار لابی امریکایی،صهیونیستی با حمایت عربستان این چندمین بار است که دیپلماسی ایران در مجامع بین‌المللی پیروز میدان می‌شود. حضور موفق ایران در سازمان ملل متحد، منزوی شدن آمریکا در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، پیروزی ایران در دادگاه لاهه در برابر آمریکا در کنار تلاش اروپا برای ایجاد کانال مالی ویژه برای حفظ برجام و دور زدن تحریم‌های آمریکا حاکی از پیشروی ایران در عرصه بین‌المللی و موفقیت در برابر سیاست‌های یک‌جانبه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار