گزارشی از سفر یک روزه وزیر آموزش و پرورش

ره‌آورد بطحایی به شهر قم: تشریح نوآوری‌های اسلامی آموزش‌و‌پرورش در آستان حضرت معصومه (س)

سیدمحمد بطحایی: از همین روزها برای ساماندهی نیروی مهر سال آینده اقدام می‌کنیم

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش در سفر یک روزه خود به قم با سه تن از مراجع عظام تقلید دیدار و گفت و گو کرد. او این دیدارها را فرصتی دانست تا دستاوردهای مدیریت دو ساله اش بر وزارت آموزش و پرورش را تشریح کند.

کد مطلب: ۸۶۳۴۲۸
لینک کوتاه کپی شد
ره‌آورد بطحایی به شهر قم: تشریح نوآوری‌های اسلامی آموزش‌و‌پرورش در آستان حضرت معصومه (س)

بطحایی در بدو ورود به قم، به حرم حضرت معصومه (س) مشرف شد و پس از زیارت این آستان، به بیوت برخی از مراجع عظام قم رفت. آیت عظام مکارم شیرازی، نوری همدانی و علوی گرگانی، امروز در شهر قم از وزیر آموزش و پرورش میزبانی کردند. این مراجع در این دیدارها، بر ضرورت توجه به آموزش و پرورش دانش آموزان ایرانی تاکید و از تلاش های وزارت آموزش و پرورش قدردانی کردند.

آیت الله مکارم شیرازی: باید روی آموزش به اولیا کار شود

آیت الله مکارم شیرازی در این دیدار، آموزش و پرورش را یکی از مهمترین ساحت های تعلیم و تربیت بشری دانست و تاکید کرد که قرار گرفتن آموزش و پرورش در کنار یکدیگر، می تواند توسعه چنین ساحتی را دو چندان کند.

به گفته این مرجع تقلید: در بعضی از آیات، آموزش بر پرورش مقدم است و در بعضی آیات هم عکس این است. این دو اگر از هم جدا شوند، فاجعه است. چیزی که شما باید جدا روی آن کار کنید، آموزش دادن به اولیای دانش‌آموزان است، که این بچه اگر در کنکور اول شد، دکتری را هم گرفت، ولی معتاد شد یا همه چیز را کنار گذاشت و رفت، به چه درد می‌خورد، فرزند باید چراغ راه و بازوی خانواده باشد نه اینکه بلای جان آن شود.

وی افزود: این مرجع تقلید شیعیان افزود: والدین باید یاد بگیرند که مسائل آموزش و پرورش را نادیده نگیرند. پبغمبران ما هم معلم بوده‌اند، یکی از مهم‌ترین اهدافی هم که در قرآن آمده است، همین تزکیه و آموزش و پرورش است و باید ضرورت این دو را در کنار هم نشان داد و این دو باید در کنار هم باشند. اگر این بچه آموزش کافی را هم ببیند ولی از نظر اخلاقی ضعیف باشد، نمی‌تواند به درد جامعه هم بخورد.

آیت الله نوری همدانی: راه توسعه فرهنگ از توسعه آموزش و پرورش می گذرد

آیت الله نوری همدانی نیز در دیدار با وزیر آموزش و پرورش به زمینه های ارتباط میان فرهنگ و آموزش و پرورش پرداخت و تاکید کرد که راه توسعه فرهنگ از میان آموزش و پرورش مترقی و معتبر می گذارد.
او گفت: در فرهنگ سه رکن مهم است، برنامه‌های درسی، تعلیم معلم و برنامه‌های مربوط به خود دانش‌آموزان تا استعدادها به کار بیافتد. ما ذخایر معنوی بسیار زیادی داریم که باید آنها را به میدان بیاوریم و تحت مراقب آموزش و‌پرورش قرار گیرد که یکی از این کتاب‌ها که باید زیاد به آن توجه شود، نهج‌البلاغه است.

این مرجع تقلید از برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش در عرصه فرهنگ و امور پرورشی قدردانی کرد و افزود: باید بازشناسی و بازشناساندن اسلام را مورد توجه قرار دهید، زمانی که دنیا دچار انحطاط بود، همه ترقی‌ها از اسلام به وجود آمد و حالا ما باید سعی کنیم دانش‌آموزان بازشناسی اسلام را بدانند.

آیت الله علوی گرگانی: تعالیم اسلامی بخش مهمی از تعلیم و تربیت است

دیدار با آیت الله علوی گرگانی یکی دیگر از برنامه های سفر سید محمد بطحایی به قم بود. این مرجع تقلید در این دیدار بر توجه به تعالیم اسلامی در ضمن برنامه های درسی اشاره و آموزش و پرورش را نهادی موثر در ترویج چنین تعلیمی معرفی کرد.
او تاکید کرد: آموزش‌وپرورش باید با دعوت غیرزبانی و براساس الگوهای رفتاری برگرفته ا ز سبک و سیره علمی و عملی ائمه اطهار(ع) دانش‌آموزان را به‌سوی معارف اللهی سوق دهد.

او گفت: باید فرزندان را طوری تربیت کنیم تا در آینده عصای دست ما باشند و کشور را حفظ کنند، تقاضا می‌کنم بیشتر دلسوزی کنید تا جوانان را در دامن دین اسلام تربیت کنید.

سید محمد بطحایی و تشریح نوآوری های جدید در آموزش و پرورش

سید محمد بطحایی در دیدار با این مراجع، تلاش کرد تا دستاوردهای آموزش و پرورش در دو سال اخیر را تشریح کند. او در سخنان خود به این نکته اشاره کرد که آموزش و پرورش در دوره جدید توفیق داشته است تا ابعاد جدیدی از ساحت آموزشی را وارد مدارس کشور کند.

او در این زمینه تاکید کرد: سالانه ۱۴۰ میلیون جلد کتاب درسی در قالب هزار عنوان کتاب درسی توزیع می‌کنیم. ا مسال برای اولین بار در پایه دوازدهم کتاب‌های جدیدی مانند جریان‌شناسی اندیشه معاصر، مدیریت خانواده و سبک زندگی براساس سبک الگوی ایرانی اسلامی، تحلیل فرهنگی و هویت اجتماعی و سلامت بهداشت را منتشر کردیم، این کتاب‌ها با توجه به اقتضاهای اجتماعی و به دلیل تهدیدات اجتماعی تالیف شده است.

وزیر آموزش و پرورش همچنین به کمبودهای مربوط به تامین نیروی انسانی اشاره و ضمن تشریح اقدامات مربوط به جبران این کمبود، خاطر نشان کرد: به دلیل افزایش شش درصدی دانش‌آموزان و بازنشستگی ۶۰ هزار نفر از همکاران، با چالش نیروی انسانی مواجه شدیم که به لطف خداوند و همت همه همکاران این نگرانی برطرف شد و هیچ کلاسی بدون معلم نماند، اما همچنان این نگرانی برای سال‌ آینده وجود دارد و از همین روزها برای ساماندهی نیروی مهر سال آینده اقدام می‌کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار