وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

سرانه‌های فرهنگی در کشور سانتی متری است

گرگان (پانا) - سرانه‌های فرهنگی در کشور در اندازه سانتی متر است که با میزان جهانی فاصله بسیار زیادی دارد.

کد مطلب: ۸۶۳۳۲۳
لینک کوتاه کپی شد
سرانه‌های فرهنگی در کشور سانتی متری است

سیدعباس صالحی در جلسه شورای اداری استان گلستان اظهار کرد: چند موضوع مختلف در حوزه اقتصاد فرهنگ داریم که به خود فرهنگ هم مرتبط است.

وی ادامه داد: ما در کشور در حوزه زیرساخت‌های فرهنگی به شدت ضعیف هستیم و فاصله زیادی با نرم جهانی داریم و متوسط سرانه فضای فرهنگی ما در کشور سانتی‌متری است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: این نشان می‌دهد اهمیت فضای فرهنگی و هنری را برای یک شهر در نظر نگرفته‌ایم و فضای فرهنگی فقط یک مکان نیست، بلکه فرصتی برای تعامل بین اقوام و تنفس فرهنگی است.

صالحی گفت: کمبود سرانه آموزشی را حس می‌کنیم که باید هم حس کنیم اما کمبود سرانه فرهنگی و هنری از نظر فضا و مکان را آنگونه که باید حس نمی‌کنیم.

وی با اشاره به مصرف فرهنگی در کشور، گفت: به شدت در این عرصه ضغیف هستیم و آمارها نشان می‌دهد توجه به تفریح و فرهنگ تفریح بسیار پایین است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: آمارها نشان می‌دهد خانواده‌ها ماهیانه حداقل یکبار به فست فودها می‌روند اما در برنامه زندگی خود برنامه‌های فرهنگی همانند کتابخوانی، رفتن به سینما، تئاتر و برنامه‌های مشابه را ندارند.

صالحی بیان کرد: اینکه مصرف فرهنگی ما در کتاب به اندازه‌ای است که حتی نمی‌توانیم آن را بیان کنیم و اینکه ما در روز 12 دقیقه کتاب می‌خوانیم و برخی از استان‌ها نصف این میانگین است، باید فکری اساسی را برای توسعه فرهنگی داشته باشیم.

وی گفت: موضوع جدی گرفتن صنایع فرهنگی از نظر سخت یکی از راهکارهای حل بسیاری از مشکلات اقتصاد فرهنگی است و اینجاست که ما باید بیش از پیش بر صنایع فرهنگی سرمایه‌گذاری کنیم زیرا می‌تواند با سرعت بیشتری ما در مسیر توسعه حرکت دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: نمی‌توان با این مسیر و بودجه موجود حرکت کرد و باید با کمک مجلس و دولت با تغییر نگاه و رویکرد، منابع را هم تغییر دهیم تا بتوانیم کاری را انجام دهیم.

صالحی گفت: موضوع خیابان‌ها، گذرها و میدان‌های فرهنگ و هنر از جمله موضوعات در دستور کار وزارتخانه و استان‌ها است که تا پایان سال این طرح در 10 شهر بزرگ کشور اجرایی خواهد شد.

وی اضافه کرد: اجرای شهرهای خلاق یکی دیگر از موضوعات در دستور کار وزارتخانه است که با برجسته کردن خلاقیت و ویژگی هر شهر بتوانیم فرصت‌های شغلی و مصرف فرهنگی را افزایش دهیم.

* تصویب 16 هزار شغل با 2 هزار میلیاد تسهیلات برای مشاغل فرهنگی

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: متاسفانه شغل‌های فرهنگی تعریف و ثبت درستی در کشور ندارد و باعث شده در حوزه اشتغال نیز با مشکل مواجه شویم.

صالحی بیان کرد: در حوزه تسهیلات مشاغل فرهنگی با تعریفی که داریم اعداد را افزایش خواهیم داد و 16 هزار شغل با 2 هزار میلیاد تومان تسهیلات برای مشاغل فرهنگی با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تصویب شده که امیدواریم بخشی از مشکلات را برطرف کند.

وی با اشاره به انجام 10 سفر استانی، اضافه کرد: بیش از 500 میلیارد تومان در 10 سفر گذشته به عنوان برنامه سه ساله با استان‌ها برنامه‌ریزی شده تا با برنامه راه با تعهد بتوانیم به نقطه مطلوبی در حوزه فرهنگ و هنر برسیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار