در گفت‌وگو با پانا

سلطانی، رئیس سابق اتحادیه دامداران:‌ 25 درصد از قیمت گوشت به جیب دلالان می‌رود

تهران (پانا) -– رئیس سابق اتحادیه دامداران با بیان اینکه ‌ بین قیمتی که دام از دامدار خریداری می‌شود تا به دست مصرف‌کننده می‌رسد 25 درصد فاصله وجود دارد، می‌گوید متاسفانه به دلیل نبود نظام ساماندهی توزیع کالا واسطه‌های متعددی در چرخه تولید تا مصرف دام وجود دارند که به قیمت تمام‌شده کالا می‌افزایند و موجب می‌شوند تا گوشت با نرخ گران‌تری به دست مصرف‌کننده برسد.

کد مطلب: ۸۶۳۲۶۶
لینک کوتاه کپی شد
سلطانی، رئیس سابق اتحادیه دامداران:‌  25 درصد از قیمت گوشت  به جیب دلالان می‌رود

محمد سلطانی، کارشناس صنعت دامپروری، در گفت‌وگو با پانا درباره دلایل کاهش قیمت گوشت قرمز با تاکید بر اینکه کاهش یا افزایش هر کالایی از جمله گوشت متاثر از عوامل متعددی است، اظهار کرد:‌ متاسفانه در ماه‌های اخیر تقاضای کاذبی برای خرید بسیاری از کالاها از جمله گوشت قرمز ایجاد شده است و مقدار زیادی خرید مازاد بر نیاز صورت گرفت و در یخچال‌ها انبار شد که این افزایش تقاضا افزایش قیمت گوشت قرمز را به دنبال داشت.

رئیس سابق اتحادیه دامداران با بیان اینکه برای گوشت وارداتی ارز 4200 تومانی پرداخت می‌شود، اظهار کرد:‌ وقتی نرخ ارز افزایش داشته باشد برای قاچاقچیان دام به‌صرفه‌تر است که گوشت تولید داخل را قاچاق کنند و در آن سوی مرزها با نرخ‌های بالاتر به فروش برسانند.

سلطانی در ادامه از شگرد دلالان برای کاهش موقت قیمت خبر داد و اظهار کرد: وقتی دام به سن کامل پرورش می‌رسد نگهداری آن برای دامدار به صرفه نیست و باید به گونه‌ای تغذیه شود که از وزن آن کاسته نشود به همین دلیل دام به بازار عرضه می‌شود و متاسفانه در این زمان عرضه است که دلالان و واسطه‌ها وارد بازار می‌شوند و بازار فروش را گرم یا سرد می‌کنند و گاهی برای اینکه دام را از دامدار ارزان بخرند فضای کاذب چندروزه‌ای ایجاد می‌کنند تا دام را ارزان‌تر خرید کنند.

وی با بیان اینکه در چند هفته اخیر کاهش قیمت دلار قاچاق دام را تا حدودی کاهش داده است، تصریح کرد:‌ البته قدرت خرید مردم نیز کاهش یافته است و یکی از دلایل کاهش قیمت گوشت می‌تواند کاهش تقاضای پس از افزایش قیمت‌هایی است که در ماه‌های اخیر ایجاد شده است. در این میان، کسانی که سود کلان از دامدار می‌برند تنها واسطه‌ها و دلالان هستند و گرانی و ارزانی گوشت تاثیر چندانی برای دامدار ندارد.

کارشناس صنعت دامپروری خاطرنشان کرد:‌ بین قیمتی که دام از دامدار خریداری می‌شود تا به دست مصرف‌کننده می‌رسد 25 درصد فاصله وجود دارد و متاسفانه به دلیل نبود نظام ساماندهی توزیع کالا واسطه‌های متعددی در چرخه تولید تا مصرف دام وجود دارند که به قیمت تمام‌شده کالا می‌افزایند و موجب می‌شوند تا گوشت با نرخ گران‌تری به دست مصرف‌کننده برسد.

فرآیند تولید تا عرضه گوشت به تعاونی‌های تولیدی سپرده شود

وی اضافه کرد:‌ نقش تعاونی‌ها در این نظام عرضه می‌تواند بسیار کارآمد باشد اما متاسفانه به دلایل متعدد تعاونی‌ها نقشی در این عرصه ندارند و چوبدارانی که تمکن مالی مناسب دارند دام را از دامدران خریداری و با کمترین زحمت سودی مناسب به دست می‌اورند.

سلطانی خاطرنشان کرد: قاچاق در بسیاری از کالاها وجود دارد و در دام زنده نیز متاسفانه وجود دارد و اگر دلایل و توجیه اقتصادی برای آن وجود داشته باشد طبیعی است که قاچاق هم صورت می‌گیرد و با وجود گرانی دلار هنوز هم قاچاق دام زنده توجیه اقتصادی دارد.

نیازی به واردات گوشت وجود ندارد

وی با بیان اینکه اگر طرح بهره‌وری دام انجام می‌شد نیازی به واردات گوشت وجود نداشت، اظهار کرد:‌ با وجود قاچاق دام و اجرانشدن طرح بهره‌وری تولید گوشت قرمز نیاز کشور به واردات گوشت قرمز تنها ده درصد است و با توجه به کاهش تقاضای مصرف پس از گرانی‌های اخیر به نظر نمی‌رسد که نیازی به واردات گوشت وجود داشته باشد.

کارشناس صنعت دامپروری تصریح کرد: گاهی دولت برای تنظیم بازار گوشت وارد می‌کند و به بازار عرضه می‌کند اما برای تنظیم بازار باید در تولید گوشت خودکفا شویم و این وضع میسر نمی‌شود مگر آنکه اتحادیه‌ تعاونی‌های تولیدی که در تمامی استان‌های کشور وجود دارند کار تولید، واردات، صادرات و تنظیم بازار گوشت را برعهده گیرند.

وی تاکید کرد:‌ نقش تعاونی‌ها در اقتصاد باید مطابق قوانین برنامه توسعه به 25 درصد برسد درحالی که این سهم اکنون کمتر از 7 درصد است و باید با سپردن امور به دست تعاونی‌ها روند اجرایی بهتری به تولید کالاها داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار