در گفت وگو با پانا

تهیه‌کننده سریال «بازی نقاب‌ها»: از موارد تنش‌زا کم کردیم تا به سرنوشت «سرزمین کهن» دچار نشویم

تهران (پانا) - علی‌ مهام، تهیه‌کننده سریال‌های تلویزیونی، به تصویر کشدین زیاد درگیری‌های قومی در فیلم و سریال داستانی را از موارد تنش‌زا می‌داند که ممکن است باعث لطمه جبران‌ناپذیر به کل پروژه شود.

کد مطلب: ۸۶۳۲۲۳
لینک کوتاه کپی شد
تهیه‌کننده سریال «بازی نقاب‌ها»: از موارد تنش‌زا کم کردیم تا به سرنوشت «سرزمین کهن» دچار نشویم

ماجراهای دو قبیله ترکمن، که خصومت تاریخی میان‌شان را با صلح و پیوند جایگزین می‌کنند، موضوع سریالی به نام «بازی نقاب‌ها» است که این روزها از شبکه دو سیما پخش می‌شود. آزیتا حاجیان، جعفر دهقان، منوچهر آذر، بابک انصاری، رحیم نوروزی، مهرداد ضیایی، فرهاد بشارتی، مهسا هاشمی، یلدا قشقایی، لیلا برخورداری، صفا آقاجانی و مینا نوروزی از بازیگران این سریال هستند که کارگردانی را سیروس حسن‌پور برعهده داشته است.

علی مهام تهیه‌کننده مجموعه «بازی نقاب‌ها» در گفت‌وگو با پانا درباره انگیزه‌های تولید این مجموعه تلویزیونی به کارکرد اقتصادی کاشت گندم به عنوان یکی از موضوعات مدنظر سازمان صداوسیما در سریال‌سازی اشاره کرد و گفت: دو رزق اصلی ما ایرانی‌ها برنج و گندم است و با توجه به اینکه در سال‌های گذشته سریالی با محوریت برنج به کارگردانی آقای جواد افشار تولید شده بود، این‌بار سازمان صداوسیما خواهان تولید یک مجموعه داستانی با محوریت کاشت گندم بود.

وی ادامه داد: من به تازگی سریال «حانیه» را به اتمام رسانده بودم و به همراه آقای بهنام علیزاده که سابقه همکاری با ایشان داشتم، کار بر موضوع را آغاز کردیم. دیدیم یکی از اصلی‌ترین گندم‌کاران کشور ترکمن‌ها در استان گلستان هستند. به همین دلیل به سراغ ترکمن‌ها رفتیم. برای شکل‌گیری داستان نیازمند یک ملودرام عاشقانه بودیم و ملودرام هم باید مابین دو نیروی خیر و شر شکل بگیرد.

درگیرهای قومی ایجاد تنش می‌کند

این تهیه‌کننده سیما به زمان طولانی تحقیق و نگارش فیلمنامه اشاره کرد و گفت: تحقیق یک سال و نیم طول کشید و فیلمنامه هم طی دو سال نوشته شد که طی این مدت از مشاوره آقای مسعود صباح، مدیر فیلم و سریال وقت شبکه دو، برای اصلاح و بهبود فیلمنامه استفاده کردیم. نتیجه این شد که تنش‌های موجود میان دو طایفه داستان در مقایسه با نگارش اولیه کاهش پیدا کرد. چون زمانی که درگیری زیاد میان قوم خاصی را به تصویر می‌کشیم، موضوع تنش‌زا می‌شود این احتمال وجود دارد که به سرنوشت سریال «سرزمین کهن» دچار شود و به کل پروژه لطمه جبران‌ناپذیر وارد شود؛ بنابراین سعی کردیم از همان ابتدا از موارد برخورنده و تنش‌زا بکاهیم.

اگر نیروی خیر و شر نباشد درام شکل نمی‌گیرد

وی درباره انتخاب یک دعوای قبیله‌ای به عنوان نماینده نیروهای خیر و شر گفت: به نظر من نیروی خیر و شر همه جا هست و ربطی به قبیله و طایفه ندارد؛ اگر این دو نباشد درامی شکل نمی‌گیرد. این دو از این قابلیت برخوردارند که شاخه‌های فرعی و داستانک ایجاد کنند. پس خیر و شر می‌تواند درون یک خانواده باشد یا بین دو شهر یا دو طایفه شکل گیرد. مردم ما و اصولا شرقی‌ها این قصه‌ها را دوست دارند.

مهام افزود: در کنار محوریت گندم، اسب و پرورش اسب یکی از فاکتورهای اصلی درباره قوم ترکمن است؛ بنابراین یک طایفه کارش پرورش اسب شد و دیگری کاشت گندم.

معرفی جاذبه‌های توریستی گلستان می‌تواند به اقتصاد منطقه کمک کند

تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی «بازی نقاب‌ها» یکی از نقاط مثبت این سریال را معرفی جاذبه‌های استان گلستان عنوان کرد و گفت: استان گلستان زمانی بخشی از مازندران بود که بعدها مستقل شد. در این منطقه قومیت‌های مختلفی حضور دارند که ترکمن‌ها از بازیگران اصلی آن هستند. در سریال لوکیشن‌هایی از گنبد، بندر ترکمن، گمیشان، آشوراده، آق‌قلا و بندرگز و حتی منطقه مرزی اینچه‌برون داریم. پخش مناظری از جاذبه‌های این خطه از خاک کشور می‌تواند به جذب توریست و در نتیجه تقویت اقتصادی و فرهنگی منطقه کمک کند.

این قیبل فیلم‌ها به وحدت شیعه و سنی کمک می‌کند

وی ادامه داد: خیلی از مردم این مناطق را نمی‌شناختند ولی امروز می‌دانند که اگر به گرگان سفر کردند خوب است به اسکله بندر ترکمن یا آشوراده هم سری بزنند و از زیبایی‌ها و طبیعت بی‌نظیر این منطقه بهره ببرند.

وحدت شیعه و سنی یکی دیگر از نقاط قوت این مجموعه از منظر علی مهام است که درباره آن می‌گوید: ترکمن‌های منطقه گرچه اهل سنت هستند، به شیعیان نزدیکند و اهل بیت را دوست دارند و تولید فیلم‌هایی از این دست می‌تواند به نزدیکی و وحدت شیعه و سنی کمک کند.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار