نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی: آذربایجان پایگاه بلامنازع ادبیات عاشورایی است

تبریز (پانا)- نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: شاعران و مرثیه سرایان آذربایجان با قلم غنی و اثرگذار خود در پایه‌گذاری ادبیات عاشورایی نقش آفرین بودند.

کد مطلب: ۸۶۳۱۶۳
لینک کوتاه کپی شد
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی: آذربایجان پایگاه بلامنازع ادبیات عاشورایی است

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم در چهارمین همایش بین المللی پاسداشت ادبیات عاشورایی با بیان اینکه ادبیات عاشورایی مردم آذربایجان با قلم شعرای صاحب نام غنی و اثرگذار است، گفت: مرثیه سرایی و تعزیه‌خوانی در آذربایجان از قدمت بسیاری برخوردار است؛ به طوری‌که در دوران صفویه در آذربایجان و برخی مناطق شیعه نشین، مرثیه سرایی و تعزیه خوانی به زبان ترکی رونق شده و توجه شاعران و نوحه سرایان شیعه به حادثه کربلا و شهادت امام حسین (ع) و یارانش بیشتر شد.

امام جمعه تبریز افزود: حماسه حسینی قسمتی از ادبیات نظم و نثر آذری را به خود اختصاص داده و توجه به مرثیه سرایی در تاریخ ادبیات آذربایجان به مراتب بیش از دیگر انواع شعر بوده است.

وی ادامه داد: واقعه عاشورا و قیام امام حسین(ع) نکات عطف تاثیرگذار در ادبیات فارسی و عربی بوده و اصل حادثه نیز تا انتهای تاریخ ماندگار است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با بیان این‌که ادبیات عاشورا در قالب نظم و نثر جاودانه و ماندگار است، افزود: ادبیات عاشورا غنی‌ترین ذخایر فکری مکتب شیعه است؛ البته فراز و نشیب هایی را پشت سر گذاشته است که اصل آن مربوط به دوران صفویه است.

نماینده ولی فقیه در استان افزود: مراسم عزاداری امام حسین(ع) و مرثیه خوانی در دوران صفویه رشد یافته و منجر به شکوفایی شعر و ادبیات عاشورایی شد.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران از نهضت عاشورا الگو گرفته است، گفت: پس از انقلاب، شعر و ادبیات عاشورایی رونق گرفته و محرکی برای مبارزه و ایستادگی در برابر ظلم و ستم و دفاع از مظلوم شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار