رایزنی سازمان محیط‌زیست با لاریجانی برای تصویب قانون حمایت از محیط‌بانان به روایت کلانتری

تهران (پانا) - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان جزئیاتی را از رایزنی‌های صورت گرفته با مجلس شورای اسلامی به منظور تصویب قانون حمایت از محیط‌بانان ارائه کرد.

کد مطلب: ۸۶۳۱۴۳
لینک کوتاه کپی شد
رایزنی سازمان محیط‌زیست با لاریجانی برای تصویب قانون حمایت از محیط‌بانان به روایت کلانتری

عیسی کلانتری در حاشیه نشست امروز هیات دولت با اشاره به حادثه شب گذشته در پارک ملی گلستان اظهار کرد: «شب گذشته حدود ساعت ۱ نیمه‌شب در پارک ملی گلستان تعدادی شکارچی وارد پارک شده که دو محیط‌بان هم همزمان با آن‌ها وارد پارک شدند که در نتیجه درگیری بین آنان هر دو محیط‌بان زخمی شده و یکی از آنها معلوم نیست زنده بماند.»

او ادامه داد: «یکی از شکارچی‌هایی که شب گذشته در پارک ملی گلستان حاضر شده بود پیش از این شناسایی و بازداشت شده بود ولی مجددا اقدام به شکار غیرمجاز کرده است. این فرد هم‌اکنون فراری است که البته شناسایی شده و مراجع مربوطه به دنبال او هستند و ما امیدوارم امروز دستگیر شود.»

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان در ادامه با تاکید بر لزوم حمایت از محیط‌بانان، خاطرنشان کرد: «خوشبختانه در کمیسیون قضایی مجلس حمایت از محیط‌بانان تصویب و مقرر شد که با این افراد نیز همچون نیروهای انتظامی و نظامی برخورد شود.»

او متذکر شد: «البته این طرح هنوز به صحن علی مجلس شورای اسلامی نیامده است. با قانون فعلی اگر محیط‌بان به طور مستقیم به شکارچیان غیرمجاز شلیک کند، محکوم به قصاص می‌شود و اگر این اقدام را نکنند هم خودشان کشته می‌شوند. همین موارد باعث شده که شکارچی‌ها "هار" شده‌اند و در اولین فرصت محیط‌بانان را می‌زنند مگر اینکه محیط‌بان به پا شلیک کرده و سپس ثابت کند در دفاع از خودش این کار را انجام داده است.»

کلانتری در مورد سرنوشت مصوبه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی نیز بیان کرد: «با رئیس مجلس صحبت کردیم. ایشان هم هم دستور دادند تا این طرح با اولویت در صحن مطرح شده و پیش از تصویب بودجه، تصویب شود.»

او در ادامه در مورد تمهیدات صورت گرفته برای دریافت بودجه جهت تامین زیرساخت‌های مورد نیاز برای جلوگیری از این قبیل اتفاقات، بیان کرد: «ما در سال جاری نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه تخصیص دادیم و از منابع محیط‌زیست برای آینده قرض کردیم تا امکانات بگیریم که البته بعضی از این امکانات وارداتی است مثل موتورسیکلت که الان امکان واردات آن را نداریم و دنبال راه قانونی برای آن هستیم. جلیقه ضدگلوله نیز هم‌اکنون در اختیار همه محیط‌بانان قرارگرفته و بخشی از تجهیزات نیز تامین شده است.»

کلانتری محل تامین این تجهیزات را وزارت دفاع اعلام کرد و با تاکید بر لزوم تصویب قانون در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: «اصل مسئله قانون است چراکه تا زمانی که این افراد همچون گروه‌های نظامی نباشند، نمی‌توانند از خود در برابر شکارچیان غیرمجاز دفاع کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار