معاون تربیت‌بدنی وزیر آموزش‌ و پرورش: اگر مسابقات دانش‌آموزی تعطیل شود در بسیاری از رشته‌ها ورزش باشگاهی و قهرمانی زمین‌گیر می‌شود

تهران (پانا) - معاون تربیت‌بدنی وزیر آموزش‌ و پرورش از معرفی و استعدادیابی ۷۲۰ نفر در مسابقات دانش‌آموزی تابستان امسال خبر داد.

کد مطلب: ۸۶۳۰۳۵
لینک کوتاه کپی شد
معاون تربیت‌بدنی وزیر آموزش‌ و پرورش: اگر مسابقات دانش‌آموزی تعطیل شود در بسیاری از رشته‌ها ورزش باشگاهی و قهرمانی زمین‌گیر می‌شود

نشست ستاد عالی تشکیلاتی پنجمین المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای دانش‌آموزان کشور صبح امروز با حضور معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش و مدیران کل این معاونت و روسای فدراسیون‌های کشور، نمایندگان کمیته المپیک و‌پارالمپیک برگزار شد.

مهرزاد حمیدی در ابتدای این نشست با تبریک هفته تربیت‌بدنی گفت: «ما امروز دور هم جمع شده‌ایم تا بحث ورزش دانش‌‌آموزی و ایجاد استعدادیابی نظام ورزش کشور را با هم پی‌ریزی کنیم.»

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش‌ و پرورش ادامه داد: «شروع مهارت‌های پایه و سواد حرکتی و هر نوع فعالیت حرکتی در آینده روی سه پایه لرن تو ترین (آموختن تمرین)، فاندمنتال (بنیادی) و اکتیو استارت (شروع فعال) استوار است. اگر سواد حرکتی نباشد نه اوقات فراغت، نه ورزش قهرمانی و نه ورزش همگانی نخواهیم داشت. امروز ورزش همگانی و سلامت بر پایه سواد حرکتی استوار است.»

او افزود: «کودکی که تحرک نداشته باشد امکان ندارد بتواند عضو باشگاه شود، کودک باید حرکت داشته باشد. ما باید به ورزش کودکان توجه کنیم تا ورزش ملی شکل بگیرد و تقویت شود.»

حمیدی گفت: «در طرح ورزش کشور، ضعفی با عنوان طرح اجرایی و ساختارمند برای کشور مطرح شد و فعال نبودن آموزش و پرورش در امر استعداد یابی و ... نقاط ضعف ورزش در نظر گرفته شد که این مربوط به یک دهه پیش است.»

او گفت: «اگر کودک در کودکی و در بازی کودکان با حرکت مانوس نشود، ورزش همگانی ما خشکانده می‌شود و حتما در بزرگسالی با ورزش عجین نخواهد شد.»

معاون تربیت‌بدنی وزیر آموزش و پرورش بر تقویت نقش آموزش و پرورش در فرایند استعدادیابی تاکید کرد و‌ گفت: «ما در هر مدرسه ۲ ساعت کلاس درس تربیت‌بدنی داشتیم، اما در آموزش و پرورش اعلام کردیم اگر برنامه کلاس تربیت‌بدنی با کلاس فوق برنامه قاطی شود و به جای دو ساعت، چند ساعت دانش‌آموز فعالیت کند ورزش ملی تقویت می‌شود، بنابراین در سبد پروژه‌های ورزش دانش‌آموزی بازنگری شد و مواردی چون محتوای کلاس، توسعه تجهیزات، توسعه فضا و بهسازی نیروی انسانی مورد توجه قرار گرفت.»

حمیدی ادامه داد: «امروز در آموزش‌ و پرورش مدعی هستیم که این وزارت‌خانه نظام استعدادیابی ورزش کشور را پی‌ریزی کرده است و به نقیصه ورزش کشور پاسخ داده است. در مسابقات تابستان امسال نمایندگان فدراسیون‌ها، ۷۲۰ نفر را استعدادیابی کردند و به هیات‌ها و فدراسیون‌ها معرفی شدند.»

او گفت: «امروز المپیادها در مدرسه، استان، منطقه و کشور برگزار می‌شود و ۲۷ رویداد پسران و ۲۳ رویداد دختران را در تابستان پی‌ریزی کردیم، همه این ‌ها در حالی است که وظیفه ما تدریس درس تربیت‌بدنی است.»

حمیدی هشدار داد اگر مسابقات دانش‌آموزی تعطیل شود در بسیاری از رشته‌ها، ورزش باشگاهی و قهرمانی زمین‌گیر می‌شود و به همین دلیل است که آموزش و پرورش به این احساس وظیفه ملی پاسخ داده است.

معاون تربیت‌بدنی وزیر آموزش‌ و پرورش افزود: «۴۸ هزار مدرسه و ۴میلیون و ۹۰۰هزار دانش‌آموز در بحث المپیادهای درون‌مدرسه‌ای درگیر شده‌اند و امروز گفتمان ورزش در مدارس شکل گرفته است. همچنین در هفته پیوند، انجمن‌های اولیا و مربیان هم به صحنه آمدند و همه ذی‌نفعان آموزش و پرورش درگیر این مساله مهم شده‌اند.»

حمیدی به تربیت ۲۷۰ هزار آموزگار پایه برای کمک به حوزه تربیت‌بدنی خبر داد و گفت: «همه آنها را در حوزه تربیت‌بدنی آموزش می‌دهیم، برای آنها کتاب و دستورالعمل تهیه شده‌ است و در تابستان ۴۰ ساعت دوره آموزشی داشته‌اند تا با اولویت کلاس اول تا سوم ابتدایی به ما کمک کنند و امسال با هدایت این آموزگاران، کلاس‌‌های اول تا سوم ما از شادی برخوردارند.»

او ارسال کالاهای ورزشی با اولویت مدارس مناطق محروم در ابتدای سال تحصیلی جاری را یادآوری کرد و گفت: «اگر دولت و مجلس که از ورزش دانش‌آموزی حمایت کردند بازهم حمایت کنند، انفاقات خوبی در مدارس ما می‌افتد. اگر امروز بحث حذف آزمون‌های زائد در مدارس ابتدایی وجود دارد، به جای آن شادی و نشاط و ورزش در مدارس ابتدایی و به ویژه مدارس دخترانه افزایش می‌یابد.»

حمیدی از راه‌اندازی انجمن‌های ورزش‌ دانش‌آموزی با محوریت و مدیریت دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: «امروز هیات‌های ورزشی بدانند که ریشه آنها انجمن‌های ورزشی مدارس هستند و باید به آنها توجه کنند. امسال قریب ۸۰۰ نفر از سرپرستان تیم‌ها در مسابقات تابستان مدیران مدارس بوده‌اند و با اشتیاق در کنار تیم‌ها بوده‌اند. ۸ هزار مدرسه ما که ساعت ۲ بعدازظهر تعطیل می‌شدند، امروز کانون ورزش‌های مختلف دارند. امسال می‌خواهیم المپیادهای ورزشی را همزمان با جشن باشکوه انقلاب برگزار کنیم و جام‌ها و اهدای مدال‌ها در دهه فجر باشد.»

معاون وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: «امروز باید برای همکاری با هم، برای قوام بیشتر نسل، همفکری لازم را داشته باشیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار