در گفت وگو با پانا:

عباسی، نائب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان مبلمان:‌ گرانی دلار تمایل به خرید مبلمان داخلی را افزایش داده است

تهران (پانا) - صنعت مبلمان کشور با بیش از 50 هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ با مجوز و بدون مجوز سهم 8 درصدی در کل صنعت و حدود 10 درصد در اشتغال کشور را دارد. آن گونه که نائب رئیس انجمن تولید کنندگان مبلمان می‌گوید پس از گرانی دلار و ممنوعیت واردات مبلمان اقبال به خرید مبلمان داخلی افزایش یافته است اما این صنعت با افزایش قیمت تمام‌شده تولید به دلیل وابستگی 40 درصدی به واردات مواد اولیه مواجه است.

کد مطلب: ۸۶۲۹۹۷
لینک کوتاه کپی شد
عباسی، نائب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان مبلمان:‌ گرانی دلار تمایل به خرید  مبلمان داخلی را افزایش داده است

علیرضا عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا اظهار کرد: افزایش نرخ ارز و گران‌شدن مبلمان وارداتی استقبال از مبلمان تولیدی در کشور را افزایش داده است. واردات مبلمان با توجه به افزایش ارز مقرون به صرفه نیست با وجود این تولید داخلی با مشکل‌هایی مواجه است.

وی افزود: تولیدکنندگان مبلمان با مشکل‌هایی در تامین مواد اولیه مواجه هستند، اظهار کرد:‌ واردات ام دی اف، پارچه و یراق‌الات به دلیل افزایش نرخ ارز کاهش یافته است و اگر تسهیلاتی برای تولیدکنندگان فراهم شود که واردات با نرخ مناسب‌تری صورت گیرد تولید محصولات صنعت مبلمان نیز روند مناسب‌تری خواهد داشت.

نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان مبلمان عنوان کرد:‌ برنامه‌ریزی لازم برای واردات این مواد صورت گرفته است و اگر مشکل‌های ارزی آن نیز برطرف شود تولید مبلمان داخلی پاسخگوی تقاضای موجود در بازار خواهد بود.

وی اضافه کرد:‌ درخواست‌های تولیدکنندگان از طریق اتحادیه ارایه شده است و اگر بتوان مجوزهای لازم را برای واردات این مواد اولیه اخذ کرد کمک بزرگی به ادامه چرخه تولید خواهد بود.

عباسی خاطرنشان کرد:‌ واردات مواد اولیه به کشور بیشتر از کشورهای ترکیه، فنلاند و اتریش است و یراق‌آلات مورد نیاز نیز بیشتر از کشورهای آلمان، ایتالیا و اتریش تامین می‌شود و پارچه نیز بیشتر از ترکیه و ایتالیا تامین می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چه سهمی از مواد اولیه مورد نیاز تولید از بازار داخلی تامین‌ می‌شود، اظهار کرد: حدود 60 درصد مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی در صنعت مبلمان از محل تولید داخلی تامین می‌شود و 40 درصد آن از طریق واردات صورت می‌گیرد.

ممنوعیت برداشت از جنگل‌ها تولید ام دی اف داخلی را کاهش داد

نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان مبلمان تصریح کرد:‌ ممنوعیت برداشت از جنگل‌ها موجب شده است تا هیزم برای تولید ام دی اف با کمبود مواجه باشد. با توجه به اینکه مهمترین منابع جنگلی در آسیای میانه و در همسایگی ایران قرار دارد اگر بتوان تسهیلاتی را برای واردات هیزم صورت گیرد می‌توان بخش عمده‌ای از ام دی اف مورد نیاز تولید داخلی را تامین کرد.

وی درباره چند نرخی بودن قیمت مبلمان و مصنوعات چوبی در کشور اضافه کرد:‌ در نوع تولید در صنعت مبلمان وجود دارد که یکی مبلمان کلاسیک ودیگری راحتی است. بخشی از مبلمان کلاسیک کار هنری و دست است که ارزشگذاری آن براساس مهارت سازنده کیفیت متفاوت دارد و این تفاوت نرخ‌ها از انجا ناشی می‌شود.

عباسی خاطرنشان کرد:‌ مبلمان صفحه‌ای نیز به طور معمول نرخ‌گذاری معین دارد و خوشبختانه به دلیل کثرت تولیدکنندگان رقابت دراین صنعت حاکم است و نرخ‌ها به طور معمول در فضای عرضه و تقاضا و به صورت مناسب تعیین می‌شود.

وی اضافه کرد:‌ قدرت خرید مردم کاهش یافته است و به نوعی مردم منتظر هستند شاید کاهش قیمت را شاهد باشند.

نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان مبلمان خاطرنشان کرد:‌ براساس افزایش قیمت ناشی از نوسان‌های نرخ ارز نرخ مبلمان نیز دستخوش تغییر شده است و بسته به مواد اولیه‌ای که به کشور وارد می‌شود و در مبلمان کاربرد دارد حدود 35 تا 40 درصد به قیمت‌ها افزوده شده است.

صادرات محدود مبلمان ایرانی به عراق و افغانستان

عباسی در مورد صادرات مبلمان ایران نیز عنوان کرد:‌ صادرات صنعت مبلمان بسیار محدود و بیشتر به کشورهای افغانستان و عراق صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به ممنوعیت واردات مبلمان به کشور اظهار کرد:‌ تولید مبلمان در دو بخش اداری و خانگی انجام می‌شود مبلمان اداری با واردات بی‌رویه‌ای مواجه بود که خوشبختانه محدود شده است و با تکنولوژی‌هایی که تولیدکنندگان مورد استفاده قرار داده‌اند مبلمان اداری به صفر رسیده است و در گذشته مبلمان راحتی اندکی به کشور وارد می‌شد که اکنون متوقف شده است.

نائب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان مبلمان با اشاره به اینکه برخی از تولیدکنندگان صنعت مبلمان ترکیه با تولیدکنندگان داخلی سرمایه‌گذاری مشترک انجام داده و در شهرهای مرزی کارگاههای تولیدی راه‌اندازی کرده‌اند، عنوان کرد:‌ تولید این کارگاه‌ها در بازار داخلی توزیع می‌شود.

وی با اشاره به ارایه مجوزهای بی‌رویه برای تولید صنعت مبلمان اظهار کرد: برخی از تولیدکنندگان نیز بدون مجوز به تولید اقدام می‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار