مرتضی عزتی، از حاضران در نشست با روحانی: توضیحات رئیس‌جمهور بسیاری از اقتصاددانان را قانع کرد

تهران (پانا) - نشست دیروز رئیس‌جمهور با اقتصاددانان در شرایطی برقرار شد که ترکیب جلسه نشان می‌دهد بر خلاف برخی خبرهای منتشر شده مبنی بر حضور 80 درصدی طیف نهادگرا، از طیف‌های متنوعی از اساتید و پژوهشگران اقتصاد در آن دعوت شده بود.

کد مطلب: ۸۶۲۹۲۴
لینک کوتاه کپی شد
مرتضی عزتی، از حاضران در نشست با روحانی: توضیحات رئیس‌جمهور بسیاری از اقتصاددانان را قانع کرد

به گزارش ایرنا، بررسی ترکیب حاضران جلسه اقتصادی با رئیس‌جمهور، برخی ادعاها مبنی بر حضور غالب نهادگرایان در جلسه را رد می‌کند. در واقع اکثریت افراد حاضر در جلسه را پژوهشگران آزاد و مسئولان اجرایی مستقر در تهران با هفت نفر تشکیل می‌دادند و پس از آن، اساتید دانشگاه‌های سایر استان‌ها با 6 نفر پر تعدادترین بودند.

از دانشگاه تهران سه نفر، از پژوهشکده پولی و بانکی دو نفر و از دانشگاه شریف نیز دو نفر حاضر بودند و در نهایت از اندیشکده مطالعات حاکمیت و سیاست‌گذاری، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه علامه طباطبایی نیز یک نفر به این جلسه دعوت شده بودند.

مرتضی عزتی عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس و از حاضران جلسه نیز ترکیب مهمانان اقتصادی رئیس‌جمهور را از طیف‌های متنوع و با نظرات و دیدگاه‌های مختلف ارزیابی کرد و برگزاری چنین نشست‌هایی را در مجموع، مثبت دانست و بیان کرد این جلسات می‌تواند به تقویت نگاه علمی در سیاست‌گذاری و استفاده از علم اقتصاد در سیاست‌گذاری کمک کند.
عزتی افزود اگر نقد یا نکته‌ای درباره سیاست‌ها وجود داشته باشد مسئولین از این طریق آگاه می‌شوند و می‌توانند این نکات را در تصمیم‌گیری‌هایشان در نظر بگیرند، هر چند ممکن است برخی نکاتی که مطرح می‌شود خیلی با چارچوب‌های علم اقتصاد هماهنگ نباشد و نگاه‎ها بیشتر ایدئولوژیک باشد اما به هر حال شنیدن آ‌ن‌ها هم می‌تواند مثبت باشد.

نمره اقتصاددانان به سیاست‌های دولت

این عضو هیأت علمی دانشگاه ضمن تاکید بر آثار مثبت این جلسات گفت: لازم است اعضای تیم اقتصادی دولت این دیدگاه‌ها را از فیلتر علم اقتصاد عبور دهند و سپس در چارچوب برنامه‌های دولت قرار دهند و نظرات شخصی و دیدگاه‌های ایدئولوژیک مبنای عمل قرار نگیرند.
وی از ارزیابی برخی سیاست‌های اقتصادی دولت توسط حضار خبر داد و در رابطه با مباحث طرح شده گفت: نکات مختلفی مطرح شد که خیلی از نکات در این زمینه بودند که برخی از سیاست‌های دولت مناسب بوده است و برخی سیاست‎ها نیز می‌توانست مناسب‌تر باشد. به عنوان مثال در بحث بازار ارز یا سود بانکی، برخی نظراتی داشتند اما توضیحات و توجیهاتی هم رئیس‌جمهور داشتند که خیلی‌ها با نظر دولت و شیوه عملکرد دولت موافق‌تر بودند.

اقتصاد، مسئله اصلی نظام نیست

عزتی مهم‌ترین محورهای مطرح شده در این نشست را بررسی آثار وضعیت ارزی فعلی، افزایش قیمت‌ها، توزیع درآمد و قیمت حامل‌های انرژی عنوان کرد. آثار مثبت افزایش قیمت ارزهای خارجی توسط حضار و آثار منفی آن توسط برخی دیگر مطرح شد و برخی نیز از دغدغه‌های خود مبنی بر تاثیر افزایش قیمت‌ها بر توزیع درآمد سخن گفتند. همچنین برخی نسبت به پایین بودن قیمت حامل‌های انرژی و تاثیر آن بر قاچاق دغدغه‌مند بودند و برخی نیز این نکته را مطرح کردند که نظام، اهمیت اساسی به اقتصاد نمی‌دهد و مسائل دیگری در اهداف اقتصادی دخالت می‌کنند و مانع از تحقق آن‌ها می‌شوند. دغدغه‌های مختلف در تصمیم‌گیری‌های موردی و سیاست‌های موردی نیز سایر موضوعاتی بود که در این جلسه به آن پرداخته شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار