وزیر نفت :‌ ترامپ مسئول وضع متلاطم بازار نفت است

تهران (پانا) - وزیر نفت، رئیس جمهوری ترامپ را مسئول وضع متلاطم بازار نفت می‌داند و می‌گوید ایران همواره در طول تاریخ بیش از یکصد ساله صنعت نفت امنیت عرضه را برای بازار جهانی نفت تضمین کرده است و حتی یک روز هم نبوده که از سوی ایران امنیت عرضه به خطر بیفتد.

کد مطلب: ۸۶۲۸۶۸
لینک کوتاه کپی شد
وزیر نفت :‌ ترامپ مسئول وضع متلاطم بازار نفت است

به گزارش وزارت نفت، بیژن زنگنه صبح امروز (سه‌شنبه، ۲۴ مهر) در چهارمین کنگره راهبردی نفت و نیرو با بیان این که اندیشه، مهم‌ترین مسئله‌ای است که می‌تواند جهان را به سمت «خیر» سوق دهد، ‌اظهار کرد: باشگاه نفت و نیرو با هدف ایجاد اندیشه ورزی تشکیل شده است. میهن ما در شرایط خطیری است و با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم که بسیاری از این‌ها ناخواسته بوده است.

وی گفت: کشوری می‌خواهد با زور زیاد شرایطی را به ما تحمیل کند و ما باید با اندیشه‌ورزی و عقل جلو برویم، نه با احساسات و کارهای روزمره و نمایشی.

وزیرنفت با تاکید بر این که عقل و اندیشه نیاز اصلی ما برای عبور از شرایط کنونی است گفت: شعار چهارمین کنگره نفت و نیرو با عنوان «استفاده از ظرفیت داخلی» متناسب با شرایط کشور است و بالاترین ظرفیت داخلی، عقلانیت است. اگر عقل باشد، بسیاری از نزاع‌های بی‌ربط جایی ندارد.

زنگنه یادآور شد: حکیم فردوسی، هزار و صد سال پیش از اندیشه‌ورزی، به‌عنوان بزرگترین نیاز جامعه و از نبود اندیشه به‌عنوان بزرگترین کمبود بشر یاد کردند، اما باید گفت با گذشت این سال‌ها، هنوز اندیشه‌ورزی نیاز جامعه است.

هیچگاه دنبال قیمت بالا و بی‌ربط نفت نبودیم

وزیر نفت با بیان این که منشاء تولید و ثروت در بخش نفت و انرژی بخش بالادستی است، اظهار کرد: امروز در بازار به‌صورت مرتب شاهد تغییرات مهم هستیم. آمریکا، ‌بازار را با تناقض روبه‌رو کرده است. از یک طرف آقای ترامپ و دوستانشان نمی‌خواهند قیمت نفت به دلیل مصارف داخلی بالا رود (البته چین و اروپا هم به‌دلیل فشار اقتصادی مایل نیستند قیمت بالا رود) و از طرف دیگر به کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت مانند ایران، ونزوئلا و روسیه هجوم می‌آورد و آنها را به گونه‌های مختلف تحریم می‌کند.

وی همچنین به تحریم جلوگیری از سرمایه‌گذاری در صنعت نفت روسیه نیز اشاره کرد و افزود: این به‌ آن معناست که بازار در سه سال آینده با کمبود روبه‌رو خواهد شد.

زنگنه با تاکید بر این‌که بازار نفت هوشمند است و این اتفاق‌ها (تحریم تولیدکنندگان نفت) رروی قیمت تاثیر می گذارد، یادآور شد: در زمان حضور آقای رئیس جمهوری در نیویورک ، ترامپ در سخنرانی خود اعلام کرد که اوپک باید قیمت‌ها را کاهش دهد. من به آقای روحانی یادداشتی نوشتم و ذکر کردم که در سخنرانی خود اعلام کنید، آمریکا مسئول قیمت‌هاست و برای کاهش قیمت باید تحریم‌ها را بردارد، البته آقای مکرون پیش از آقای رئیس جمهوری این موضوع را در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح کردند.

وزیر نفت با بیان این که ترامپ بازار نفت را نامتعادل کرده است و مسئول قیمت بالای نفت است، افزود: ایران همواره در طول تاریخ بیش از یکصد ساله صنعت نفت و همچین ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی امنیت عرضه را برای بازار جهانی نفت تضمین کرده است و حتی یک روز هم نبوده است که از سوی ایران امنیت عرضه به خطر بیفتد.

وی ادامه داد: ایران هیچگاه دنبال قیمت بی‌ربط و بالا نبوده و نیست و همیشه معتقدیم قیمت منصفانه به نفع تولید و مصرف کننده است و هم جریان رشد اقتصاد جهانی را که موتور تقاضای کنونی و آینده نفت است را فعال نگه می‌دارد و منابع کافی را برای تولید کننده ایجاد می‌کند تا بتواند به موقع سرمایه‌گذاری کنند.

وزیر نفت با بیان این که زمانی که قیمت نفت بالا می‌رود، ما مسئولیتی نداریم، به اظهارات ترامپ به برخی تولیدکنندگان نفت اشاره کرد و افزود: به واقع من افسوس می‌خورم که این همه توهین به ملت‌ها و دولت‌های منطقه می‌شود و به آنان گفته می‌شود «شما ۲ هفته هم بدون حمایت ما سرپا نیستید».

یک کلمه هم درباره تحریم حرف نمی‌زنم

زنگنه در ادامه با بیان این که درباره کارهایی که قرار است در دوره تحریم انجام شود کلمه‌ای حرف نمی‌زنم، ادامه داد: بسیاری تلاش دارند در این وضع از ما اطلاعات بگیرند، اما ما سعی می‌کنیم از این وضع خطیر با تدبیر عبور کنیم و ان‌شاء‌الله بتوانیم زیان این شرایط را برای ملت خود به حداقل برسانیم.

وی ادامه داد: من نمی‌گویم این شرایط زیان ندارد، اما وظیفه ما به‌عنوان مدیران عالی کشور این است که این زیان‌ها را به حداقل برسانیم.

وزیر نفت با بیان این‌که برخی شرکت‌های خارجی حاضر نیستند به‌دلیل تحریم در ایران سرمایه‌گذاری کنند، افزود: البته این بدان معنا نیست که ما نمی‌توانیم در صنعت نفت کاری انجام دهیم. همیشه گفته‌ام، صنعت نفت ایران بیش‌تر از پول به فناوری و مدیریت نیاز دارد. پول را می‌توان از بازار داخل تامین کرد. وضع ساخت تجهیزات صنعت نفت نیز نسبت به ۱۰ سال پیش فرق کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار