رئیس سازمان توسعه تجارت خبر داد:

رشد آمارهای صادراتی در 6 ماه ابتدایی امسال

تهران (پانا) - رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به‌ روز ملی صادرات که در 29 مهرماه برگزار می‌شود می‌گوید ارزش گذاری کالاهای صادراتی بر مبنای نرخ بازار ثانویه است و به‌طور قطع افزایش نرخ ارزی که ثبات داشته باشد برای صادرکننده مفید خواهد بود تا بتواند با برنامه ریزی درست ظرفیت‌های صادراتی را افزایش دهد.

کد مطلب: ۸۶۲۷۶۶
لینک کوتاه کپی شد
رشد آمارهای صادراتی در 6 ماه ابتدایی امسال

مجتبی خسرو‌تاج، رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به رشد صادرات کشور در 6 ماه ابتدایی سال جاری گفت: مهم‌ترین بازارهای هدف کالا در 6 ماه ابتدایی امسال به ترتیب چین، عراق، امارات متحده عربی، افغانستان، هند، کره، ‌ترکیه، ‌پاکستان، ‌تایلند، ‌عمان، اندونزی، تایوان، ‌ترکمنستان، ژاپن، ایتالیا، ‌آذربایجان، ‌مصر، ‌کویت،‌قطر و المان بوده است.

وی افزود: مجموع صادرات به 20 کشور جهان در 6 ماه ابتدایی امسال بیش از 21 میلیارد دلار بوده است که از نظر وزنی با کاهش 4 درصدی اما از نظر ارزشی با 14 درصد افزایش نسبت به سال قبل مواجه هست.

وی گفت: در 6 ماه ابتدایی امسال 4 هزار و 633 میلیون دلار کالا به کشور چین صادر شده است که در مقایسه با سال گذشته با افزایش 12 درصدی از نظر ارزش مواجه شده است.

خسرو تاج ادامه داد: پس از چین،‌ عراق دومین کشور مقصد کالاهای صادراتی ایران است که صادرات به این کشور 45 درصد افزایش مواجه شده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت عنوان کرد : صادرات به کشور عمارات در 6 ماه ابتدایی امسال با 33 درصد افزایش،‌ افغانستان با 31 درصد، پاکستان با 66 درصد، تایلند با 55 درصد، عمان با 52 درصد و اندونزی با 43 درصد افزایش رقم صادرات نسبت به 6 ماهه ابتدایی سال 96 همراه شده است.

وی خاطر نشان کرد: بررسی آمارهای صادراتی نشان می‌دهد صادرات به کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با 33 درصد افزایش، ‌شورای همکاری خلیج فارس 37 درصد افزایش و سازمان همکاری اقتصادی با 13 درصد افزایش رو به رو بوده است.

وی افزود: البته صادرات به اتحادیه اروپا با کاهش 2 درصدی همراه بوده است و صادرات به کشورهای عضو همکاری جنوب شرق آسیا افزایش 28 درصدی داشته است.

خسرو تاج درباره اقلام وارداتی به کشور نیز گفت:‌ در 6 ماه ابتدایی امسال 22 میلیارد و 182 میلیون دلار کالا به کشور وارد شده است که مهم‌ترین اقلام وارداتی قطعات متصله برای تولید اتومبیل سواری، ‌برنج، ذرت دامی، لوبیای سویا به‌جز دانه، الکترودهای زغالی برای کوره‌ها، ‌اجزا و قطعات آلات و دستگاه‌ها، گوشی تلفن همراه،‌ گندله سویا و سایر آخال‌های جامد، ‌قطعات متصله جهت تولید اتومبیل سواری و جو به‌استثنای بذر بوده است.

وی مهم‌ترین کشورهایی را که از آن‌ها واردات به کشور صورت گرفته است را چین، امارات متحده عربی،‌ کره، ‌هند، المان، ترکیه،‌ سوئیس،‌ فرانسه،‌ روسیه،‌ هلند،‌ سنگاپور، ایتالیا، ‌انگلستان، عمان، ژاپن، برزیل، اتریش، بلژیک، ‌اسپانیا و سوئد اعلام کرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد:‌از مجموع واردات کالای صورت گرفته به کشور در 6 ماه ابتدایی امسال 61 درصد کالاهای واسطه‌ای، 14.7 درصد سرمایه‌ای و 16.8 درصد مصرفی بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار