رییس آموزش و پرورش استثنایی آذربایجان شرقی:

262 دانش آموز نابینا و کم بینا در آذربایجان شرقی تحصیل می کنند

تبریز (پانا)- رییس آموزش و پرورش استثنایی آذربایجان شرقی گفت: در سطح استان تعداد 262 دانش آموز نابینا و کم بینا وجود دارد که ۱۴۱ نفر آنان بصورت تلفیقی در مدارس عادی و 121 نفر در مدارس استثنایی مشغول به تحصیلند

کد مطلب: ۸۶۲۶۵۲
لینک کوتاه کپی شد
262 دانش آموز نابینا و کم بینا در آذربایجان شرقی تحصیل می کنند

مریم خوشبخت در مراسم گرامیداشت روز جهانی نابینایان در فرهنگسرای الغدیر تبریز با بیان اینکه عصای سفید سمبل بین‌المللی برای رعایت حقوق نابینایان در جهان بوده افزود : هم اکنون بسیاری از ملل مختلف از جمله ایران مفاد این بیانیه را بصورت قانون پذیرفته و آن را تا حد امکان اجرا می کنند.

وی افزود : در سطح استان تعداد 262 دانش آموز نابینا و کم بینا وجود دارد که ۱۴۱ نفر آنان بصورت تلفیقی در مدارس عادی و 121 نفر در مدارس استثنایی مشغول به تحصیلند که ۱۱۴ نفر دختر و ۱۴۸ نفر پسر می باشند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان ضمن اشاره به موفقیت های چشمگیر ۹ نفر دانش آموز نابینای استان در کنکور دانشگاه سال جاری بیان کرد: مقام اول و دوم کشوری در رشته یو سی مس را اسماء رنجبری و احسان عباسی دانش آموزان مجتمع آموزشی غلامرضا مردانی آذری ناحیه یک تبریز کسب کردند.

خوشبخت ضمن تشکر ویژه از سعداله یحیوی مدیر مجتمع غلامرضا مردانی آذری ادامه داد: این مجتمع علاوه بر پوشش دادن دانش آموزان بصورت روزانه، دارای خوابگاه شبانه روزی نیز می باشد که شمال غرب کشور را تحت پوشش خود قرار داده است و تعداد 97 نفر از دانش آموزان آن نابینا هستند.

این مقام مسئول از تبدیل جزوات دانش آموزان به خط بریل، برگزاری آزمون های قلم چی برای دانش آموزان متوسطه دوره دوم، ارائه خدمات دندانپزشکی توسط انجمن همیار تبریز و خدمات چشم پزشکی و قلبی در این مجتمع خبر داد .

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان مشکلات عمده موجود در این حوزه را مربوط به تجهیزات آموزشی از جمله عدم چاپ برخی کتب به خط بریل، عدم وجود کتب درشت خط بعد از پایه ششم، عدم وجود امکاناتی چون تبلت، MP3 پلیر و اسکنر به تعداد کافی و قیمت بالای ماشین پرکینز جهت استفاده خط بریل عنوان کرد.

طبق بند چهارم قانون عصای سفید، همه ما مجرم محسوب می شویم

مشاور فرهنگی استاندار نیز با حضور در این مراسم ضمن تبریک روز عصای سفید گفت: نابینای حقیقی کسی است که نابینا را نبیند و طبق بند چهارم قانون عصای سفید، همه ما مجرم محسوب می شویم.

عباس زاده از اعلام آمادگی استانداری برای کمک و رسیدگی به مشکلات این حوزه و تبدیل کتب ضروری دانش آموزان نابینا به صورت فایل صوتی توسط دانشجویان دانشگاه تبریز خبر داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار