رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری اردستان:

مسجد جامع اردستان ثبت جهانی می‌شود

اردستان، اصفهان (پانا) - رئیس اداره میراث فرهنگی اردستان گفت: برای ثبت جهانی مسجد جامع اردستان، مرمت، سبک سازی سقف ها، ایزوله و فرش کردن پشت بام ها صورت گرفته و ثبت جهانی آن به زودی انجام می شود.

کد مطلب: ۸۶۲۵۵۵
لینک کوتاه کپی شد
مسجد جامع اردستان ثبت جهانی می‌شود

مهدی مشهدی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مسجد جامع اردستان بر خلاف دیگر مساجد جامع کشور داخل بافت های مسکونی قرار نگرفته و در کمربندی از بافت های باغ های انار قرار گرفته است.

وی افزود: مسجد جامع اردستان در سال یک هزار و ۳۱۰ با شماره ۱۸۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردستان گفت: مسجد جامع اردستان چهار دوره تاریخی شامل ساسانیان، آل بویه، سلجوقی و صفوی را به خود گذرانده و این مسجد شامل مسجد، آب انبار، کاروانسرا و بازارچه، میدان، حمام و مدرسه علوم دینی بوده که بازارچه و کاروانسرای آن در مرور زمان و بی توجهی تخریب شده است.

وی افزود: اقدامات خوبی در سال های گذشته برای ثبت جهانی این مسجد همچون مرمت، سبک سازی سقف ها، ایزوله کردن و فرش کردن پشت بام ها صورت گرفته و ثبت جهانی آن به زودی اعلام خواهد شد.

مشهدی با تاکید بر اینکه مسجد جامع اردستان در سال ۵۵۳ هجری قمری به فرمان ابوطاهر حسین بن قالی بن احمد و به دست استاد محمود اصفهانی بنا شده است، تصریح کرد: مسجد جامع اردستان اولین مسجد دوطبقه در تاریخ جهان اسلام و دومین مسجد چهار ایوانی در عصر سلجوقیه است.

وی خاطرنشان کرد: این مسجد از بناهای دست نخورده و از روزگاران قدیم است که سازه های آن از آجر، گچ، چوب و خشت بنا شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار