گزارش پانا از دلایل نوسان قیمت مرغ در روزهای اخیر

یوسفی، رئیس انجمن تولیدکنندگان مرغ :‌ قیمت مرغ باید 10 هزار تومان باشد

عرضه مازاد مرغ به دلیل نگرانی ناشی از نبود دان و نهاد‌ه‌های تولید مرغ را ارزان کرد

تهران (پانا) – قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم که در هفته‌های گذشته به محدوده 12 هزار تومان رسیده بود در روزهای گذشته با افت زیادی مواجه شد. کاهش قیمتی که به گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان مرغ گوشتی از عرضه مازاد مرغ به دلیل نگرانی ناشی از نبود دان و نهاد‌ه‌های تولید به وجود آمده است. اگرچه به گفته یوسفی روند تامین نهاده‌های تولید با پایان اعتصاب کامیونداران به وضع عادی بازگشته و قیمت‌ها در روزهای آینده روند عادی به خود می‌گیرد.

کد مطلب: ۸۶۲۵۴۶
لینک کوتاه کپی شد
یوسفی، رئیس انجمن تولیدکنندگان مرغ :‌ قیمت مرغ باید 10 هزار تومان باشد

بر اساس اعلام کارگروه تنظیم بازار حداکثر قیمت مرغ گرم در بازار باید 8175 تومان باشد و در صورتی که نرخ آن بیشتر شود، شرکت پشتیبانی امور دام برای کنترل قیمت‌ها باید ورود کند. البته این پیش‌بینی برای کاهش قیمت وجود ندارد و مشخص نیست در صورت کاهش غیرمتعارف قیمت چه ابزار حمایتی برای تولیدکننده وجود دارد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان مرغ با بیان اینکه قیمت‌ جهانی نهاده‌های تولید دامی در بازار جهانی حدود 65 درصد افزایش یافته است و نرخ عرضه مرغ باید به 10 هزار تومان برسد می‌گوید تامین نهاده‌های دامی و انتقال از بنادر کشور روند عادی به خود گرفته است و در روزهای آینده بهتر نیز خواهد شد.

محمد یوسفی، رئیس انجمن تولید‌کنندگان مرغ در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا اظهار کرد: قیمت مرغ چند روز متوالی در هفته گذشته با کاهش همراه شد مهمترین دلیل آن نرسیدن مواد اولیه پرورش مرغ از جمله دان و نهاده‌های تولید بود که پس از اعتصاب کامیونداران موجب اخلال در چرخه تامین مواد اولیه شده بود.

وی افزود: تولیدکنندگان به دلیل تامین نشدن نهاده‌های تولید مجبور شدند تا مرغ‌های تولیدی را فارغ از اینکه به رشد کامل رسیده یا نرسیده‌اند به بازار عرضه کنند. فزونی عرضه بر تقاضا مهمترین دلیل کاهش نرخ در هفته گذشته بود اما با عادی شدن اوضاع و تامین نهاده‌ها قیمت مرغ به وضع متعادل‌تری برگشت.

روند انتقال نهاده‌های دام و طیور به وضع عادی بازگشت

یوسفی عنوان کرد: در دو روز گذشته کامیونداران به اعتصاب پایان داده‌اند و روند انتقال نهاده‌های دامی به حالت عادی برگشته است.

وی اظهار کرد:‌ مرغداران اندکی انبار نهاده دارند اما به آن میزان نیست که تا پایان دوره چند ماهه رشد پاسخگوی نیاز آنها باشد و البته مرغداران این پیش‌بینی را هم نداشتند که این اتفاق به وجود می‌اید و به طور معمول ذخیره دان مرغداران برای 10 روز است.

یوسفی خاطرنشان کرد: شرکت پشتیبانی امور دام باید نسبت به ذخیره‌سازی مناسب دام اقدام کند و مطابق مصوبه‌ها باید برای مصرف سه ماه مرغداران و دامداران ذخیره‌سازی صورت گرفته باشد.

وی ادامه داد: روند تامین نهاده‌های دامی وضع عادی به خود گرفته است و در روزهای آینده نیز روال بهتری خواهد داشت.

رئیس انجمن تولید‌کنندگان مرغ با بیان اینکه قیمت نهاد‌ه‌های تولید در بازار تغییری نکرده است، اظهار کرد:‌ قیمت ذرت 1120 تومان و نرخ کنجاله سویا 2500 تومان است.

یوسفی با بیان اینکه نرخ مرغ زنده درب مرغداری به 5400 تومان رسیده است،‌ اظهار کرد:‌ قیمت گوشت مرغ تحویل در میدان بهمن 8 هزار تومان و در غرفه‌های شهرداری 8 هزار و 200 تومان است. این نرخ البته در فروشگاه‌های سطح شهر متفاوت است و ممکن است تا 11 هزار و 500 تومان نیز عرضه شود.

وی افزود: براساس اعلام دولت نرخ باید در محدوده 9 هزار تومان باشد. این نرخ البته با اعتراض مرغداران و انجمن تولیدکنندگان مواجه شده است به این دلیل که طی چند ماه گذشته قیمت‌های جهانی علوفه حدود 75 درصد افزایش یافته است که رقم کمی است و به طور متوسط 60 درصد به قیمت تمام شده مرغ را گران می‌کند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان مرغ خاطرنشان کرد:‌ مرغ و کنجاله اساسی دو نهاده اساسی برای مرغداران است و قیمت مورد نظر تولیدکنندگان در وضع کنونی حدود 9 هزار و 500 تا 10 هزار تومان است.

کمبودی در تامین ذرت، کنجاله سویا و جو نداریم

حمید ورناصری، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور نیز با اعلام رفع مشکل تامین نهاده‌های دامی می‌گوید از 17 کشتی حامل نهاده‌های دام و طیور، تاکنون چند محموله به بندر امام(ره) رسیده است و هیچ کمبودی در تامین ذرت، کنجاله سویا و جو نداریم.

وی درباره نگرانی تولیدکنندگان طیور برای تامین کنجاله سویا افزود: شماری از این کشتی‌های رسیده به بندر امام، بعد از تخلیه برای توزیع به سرعت به استان‌ها ارسال می‌شود.

وی از توزیع 2 میلیون و 400 هزار تن نهاده طیور در استان‌ها خبر داد و اظهار کرد: تاکنون یک میلیون تن ذرت، یک میلیون تن کنجاله سویا و 400 هزار تن جو به کشور وارد شده است که درحال توزیع این محصولاتیم.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور یادآورشد: قیمت مصوب هر کیلوگرم ذرت یک هزار و 150 تومان، کنجاله سویا 2 هزار و 200 تومان و جو یک هزار و 180 تومان است.

وی با بیان اینکه افزایش قیمتی در این محصولات نداشته‌ایم، اضافه کرد: ورود و حضور شرکت پشتیبانی امور دام در کنار بخش خصوصی، تثبیت قیمت کنجاله سویا و ذرت را منجر شده است.

ورناصری، درباره توزیع به موقع نهاده‌ها و اعتصاب کامیونداران نیز گفت: وضعیت حمل و نقل توسط کامیونداران بهتر شده است اما ما برای توزیع به موقع نهاده‌ها به استان‌ها از سیستم حمل و نقل ریلی استفاده می‌کنیم تا جایی با کمبود نهاده‌ها مواجه نشود.

به گفته وی، اکنون بخشی از نیاز مرغداری‌های کشور توسط شرکت پشتیبانی امور دام استان‌ها در حال تامین است.

این مقام مسئول در شرکت پشتیبانی امور دام افزود: با توجه به شرایط کنونی سیستم حمل و نقل، ممکن است با محدودیت توزیع نهاده‌ها مواجه باشیم اما به صورت برنامه‌ریزی‌شده و سهمیه‌بندی این محصولات در استان‌ها توزیع می‌شود.

برخی تولیدکنندگان مدعی‌اند که در تامین کنجاله سویای مورد نیاز واحدهای پرورشی خود با مشکلاتی مواجه هستند.

طبق آمارها، سالیانه نزدیک به 9 میلیون تن انواع نهاده های دامی ذرت، جو و کنجاله سویا به ارزش حدود سه میلیارد دلار وارد می‌شود؛ در واقع نزدیک به 80 درصد نهاده‌های مورد نیاز کشور وارداتی است.

در ابتدای امسال، دولت یک سیاست واحد برای تثبیت نرخ ارز اتخاذ کرد که مقرر شد برای کالاهای اساسی و نهاده‌های دام و طیور ارز دولتی 4200 تومانی در نظر گرفته شود. نهادهای دام و طیور جزو کالاهای اساسی و اولویت یک به شمار می‌آید که با ارز رسمی 4200 تومان وارد می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار