وزیر ارتباطات در مجلس دانش‌آموزی: مطالبه بدون مطالعه مسیر کشور را به جاهای غلط می‌برد

قبل از انقلاب یکی از بزرگترین پایگاه‌های مبارزه، مدارس بودند و بعد از انقلاب مدارس یکی از بزرگترین پایگاه‌های جهاد بوده است

تهران (پانا) - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و جوانترین عضو کابینه دوازدهم دانش‌آموزان را به مطالبه همراه با مطالعه دعوت و تاکید کرد مطالبه بدون مطالعه، مسیر کشور را به جاهای غلط می‌برد.

کد مطلب: ۸۶۲۴۱۷
لینک کوتاه کپی شد
وزیر ارتباطات در مجلس دانش‌آموزی: مطالبه بدون مطالعه مسیر کشور را به جاهای غلط می‌برد

محمدجواد آذری جهرمی که صبح امروز در جلسه علنی نهمین دوره مجلس شورای دانش‌آموزی حضور یافته بود خطاب به یکی از دانش آموزان که در نطق خود درباره دستاورد چهل ساله نظام جمهوری اسلامی صحبت کرده بود، گفت: «شما را به خواندن کتاب «آمریکای زمین‌گیر» ارجاع می‌دهم که ببینید آمریکا چه چیزی درباره ما می‌گوید. دستاوردهای‌ نظام مشخص است و می‌بینیم که عجز و لابه آمریکایی‌ها از ایران به خاطر همین دستاوردهاست.»

او در ادامه به نحوه سخنرانی دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: «خوب است که دانش‌آموزان به ادبیات سخنگویی و آداب سخنرانی آشنا باشند. من معتقدم حرف‌مان را آرام می‌توانیم بزنیم. اینکه کسی که می‌خواهد حرفش را برساند بلند بگوید، فرهنگ غیر‌صحیح است؛ هر کسی که علمش بیشتر باشد، افتاده‌تر است، البته خوب است تمرین کنیم تا به مغز و قلب صحبت‌ها توجه کنیم.»

جهرمی دانش‌آموزان را به مطالبه همراه با مطالعه دعوت کرد و گفت: «مطالبه بدون مطالعه نمی‌تواند موفق باشد‌ و مسیر کشور را به جاهای غلطی می‌برد. در کنار سخنوری باید علم‌مان را بالاتر ببریم.»

وزیر ارتباطات به سخنان مقام معظم رهبری در دوران شکل‌گیری بیداری اسلامی در خاورمیانه اشاره کرد و گفت: «ایشان خطاب به جوانان عرب فرمودند ایده‌هایتان درباره آرمان‌هایتان را روی کاغذ بنویسید تا بعد از تشکیل حکومت از ذهنتان خارج نشود.»

او ادامه داد: «امروز اگر ما به آرمان‌های اوایل انقلاب بی‌توجه بودیم و خوب عمل نکردیم مشکل از انقلاب اسلامی نیست بلکه مشکل از من و امثال من است. ما حرف زدیم و گفتیم جوانان و بانوان مهم هستند اما در عمل جایگاه آنها کجاست؟»

حرکت جوانان به دلیل آزادگی دارای اهمیت است

او با اشاره به اهمیت جوانان در تاریخ انقلاب گفت: «قبل از انقلاب یکی از بزرگترین پایگاه‌های مبارزه، مدارس بودند و بعد از انقلاب هم مدارس یکی از بزرگترین پایگاه‌های جهاد بوده است.»

آذری جهرمی ادامه داد: «حرکت پرشور جوانان از چند جنبه مورد اهمیت است: اول نشاط و بعد آزادگی؛ آغشته شدن به معادلات سیاسی و جناح‌ها، افراد را از گفتن عقاید باز می‌دارد. جوان حرفش را صریح می‌زند و این عامل مسیر حرکتی جامعه را درست نگه می‌دارد اما امان از آن موقعی که مسیر مطالبه‌گری عوض شود و بر اساس مطالعات سطحی باشد که ما با این مشکل یک مقداری مواجه‌ایم.»

او گفت: «پیشنهاد من به رئیس مجلس دانش‌آموزی این است که از ظرفیت مجلس برای ترویج مطالعه و ایجاد سکوهای آزاداندیشی در این خصوص در مدارس استفاده شود.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اهمیت مطالعه گفت: «امروز در جامعه ما چشم و هم‌چشمی وجود دارد اما چه ایرادی دارد که مسابقه چشم و هم‌چشمی درباره مطالعه راه‌اندازی کنیم. امروز جامعه دچار مطالعه کم است و برخی از این فرصت برای ترویج حرف‌های بی‌پایه و اساس سوء استفاده می‌کنند.»

آذری جهرمی تاکید کرد هوشمندسازی صرفاً استفاده از ویدئو پروژکتور و کامپیوتر در مدارس نیست. او از اتصال تمامی مدارس کشور به شبکه ملی اطلاعات خبر داد وگفت: «یکی از مشکلات آموزش و پرورش بازماندگان تحصیل است که با استفاده از ظرفیت فناوری، اطلاعات ۱۳۶ هزار بازمانده از تحصیل را به کمک آموزش و پرورش و دستگاه‌های مربوط جمع‌آوری کردیم و آموزش و پرورش با آنها تماس گرفت.»

او ادامه داد: «لایه بعدی خدمات است که فعالیت‌هایی چون پایش رفتار و حضور و غیاب با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و تکنولوژی انجام می‌شود.»

جهرمی به اقتصاد دیجیتال و کارکرد آن نیز اشاره کرد و گفت: «این اقتصاد دارای مفهومی مهم است و در آینده نه چندان دور، حکمرانی شرکت‌های بزرگ فناوری اطلاعات را بر حاکمیت کشورها مشاهده خواهیم کرد. در تحول دیجیتال همه فعالیت‌های روزانه همچون سیستم حمل و نقل و کشاورزی، دیجیتالی می‌شود که برای این موضوع دو راهکار اشتباه داریم: یا حاکمیت جلوی دیجیتال می‌ایستند و فیلتر می‌کنند یا اینکه چشم و گوش بسته به این عصر دیجیتال می‌پیوندند.»

آذری جهرمی با طرح این سوال که با توجه به این اوضاع چرا نباید سهمی از شرکت‌های دیجیتال را در کشور داشته باشیم؟ گفت: «زیست‌بوم کشورها عامل مهمی در پیشبرد کارهاست و هر جوان می‌تواند در مراکز رشد به فعالیتی بپردازد و در این میان وظیفه ماست تا ظرفیت مراکز رشد به حوزه فناوری اطلاعات تجهیز کنیم تا جوانان ما برای توسعه کشور کمک کنند.»

او ادامه داد: «اگر بخواهیم جایگاهی در دنیا داشته باشیم به داشتن انواع معدن نیست؛ بلکه باید مغزهای توانمند داشته باشیم که اگر این مغزها نباشند، موفقیتی نخواهیم داشت.»

آذری جهرمی فضای دیجیتال را محیط چندنفعی توصیف کرد و گفت: «امروز از ظرفیت مجلس دانش‌آموزی استفاده می‌کنیم و حتی می‌توانیم معاونان خود را به مجلس دانش‌آموزی بفرستیم. همچنین ما آمادگی داریم مصوبات مجلس دانش‌آموزی را در حوزه کاری خود اجرا کنیم.»

این خبر به‌روزرسانی می‌شود

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار