کشف 2 خمره بزرگ سفال مربوط به دوره اسلامی در گمرک بازرگان

ارومیه(پانا)-مدیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی شهرستان ماکو گفت: خمره‌های عتیقه جاسازی شده توسط ماموران گمرک بازرگان کشف و ضبط شدند.

کد مطلب: ۸۶۲۳۹۸
لینک کوتاه کپی شد
کشف 2 خمره بزرگ سفال مربوط به دوره اسلامی در گمرک بازرگان

علی خورابلو از کشف ۲ خمره گلی عتیقه خبر داد و گفت: ماموران گمرک مرز زمینی بازرگان با هوشیاری و با استفاده از دستگاه‌های جدید ایکس ری توانستند دو خمره گلی عتیقه را در داخل یک بار محموله خروجی از کشور ایران را شناسایی و ضبط کنند.



وی با بیان اینکه این خمره‌ها مربوط به دوره میانی اسلامی با ۷۰۰ سال قدمت بوده و بعد از کشف در گمرک بازرگان در اختیار میراث فرهنگی ماکو قرار گرفته است افزود: این خمره‌ها به ارتفاع ۱۳۰ و ۱۰۰ سانتی متر بوده و مربوط به قرون میانه اسلامی می‌شود و به عنوان انبار آذوقه و مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

خورابلو با بیان اینکه این خمره ها به دلیل اهمیت شکل و ساختار دارای ارزش میراث تاریخی و باستان شناسی است افزود: ساختار این خمره ها از گل ریز و با لعاب لاجوردی است و به دلیل ریزه کاری های باستانشناسی مخصوصا در دوره اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار هستند .

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ماکو ارتفاع خمره بزرگ را ۱۲۰ سانتی متر و به ضخامت دو سانتی متر با عرض دهانه ۳۵ سانتی متر وارتفاع خمره کوچک را هم یک متربا دهانه ۲۵ سانتی متر اعلام کرد.

وی به دست ساز بودن خمره های کشف شده و شکسته بودن آنها اشاره کرد و گفت: برای حفاظت این خمره ها در مقابل شکستگی، بدنه آنها به وسیله بست های آهنی کوچک وصله شده اند .

اضافه می شود قاچاقچیان قصد داشتند این خمره ها را با مخفی کردن در داخل بار یک دستگاه کامیون به فرانسه منتقل نمایند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار