حوزه فناوری شهرداری با نگاه سرمایه گذاری دیده شود

همدان (پانا) - نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه شرایط حرکت به سمت فناوری بهبود یافته، اما کافی نیست، گفت: سال آینده باید منابع مالی مورد نیاز حوزه فناوری شهرداری با نگاه سرمایه گذاری لحاظ شود.

کد مطلب: ۸۶۲۳۰۲
لینک کوتاه کپی شد
حوزه فناوری شهرداری با نگاه سرمایه گذاری دیده شود

حمید بادامی‌نجات در بازدید رئیس و اعضای شورا از سازمان فاوا شهرداری به منظور اطلاع از برنامه‌ها و فعالیت‌های این سازمان و هم‌اندیشی برای شهرداری هوشمند، اظهار کرد: در حوزه فناوری اطلاعات شهرداری‌ هرچقدر هزینه شود، چند صد برابر آن، بازگشت سرمایه خواهد داشت؛ همچنین اگر تمام پروژه‌های عمرانی شهر را متوقف کنیم و به امور فناوری بپردازیم، مجموعه شهرداری ضرر نخواهد کرد.

وی با اشاره به توانمندی‌ و تخصص نیروهای فناوری شهرداری و خدمات ارزنده آنها، افزود: بخش بزرگی از امور شهرداری توسط این سازمان پشتیبانی می‌شود که امیدواریم تمامی خدمات پیش‌بینی شده در زمان مناسب برای عموم مردم به بهره‌برداری برسد.

بادامی‌نجات ادامه داد: جامعه و شهر همدان روز به روز رو به پیشرفت است که ضرورت دارد مجموعه مدیریت شهری را دائم با فناوری ‌روز همگام سازیم که این مهم و همچنین انتظارات مردم، وظیفه سنگین‌تری بر دوش سازمان فناوری اطلاعات شهرداری همدان خواهد گذاشت.

وی با اشاره به موقعیت راهبردی شهر همدان، گفت: این ظرفیت در همدان وجود دارد که به عنوان آزمونه شهر الکترونیک در کشور شناخته شود؛ بنابراین انتظار می‌رود همدان توسط سازمان فاوا شهرداری به سمت شهر هوشمند پیش برود.

بادامی‌نجات با بیان اینکه الکترونیکی شدن روند کارها، فساد و رانت را در آن مجموعه به صفر می‌رساند عنوان کرد: راه‌اندازی سامانه یکپارچه مدیریت شهری به منظور روان‌سازی عملکرد نیروهای انسانی و سهولت ارائه خدمات به شهروندان جزو نیازهای چشم‌پوشی‌ناپذیر است که امسال جدی‌تر به آن ورود پیدا کرده‎ایم.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان همچنین با تأکید بر برون‌سپاری و الکترونیکی کردن امور مدیریت شهری، افزود: با توجه به مزایای اجرای این امور در شهر انتظار داریم خدمات شهرداری به صورت الکترونیکی، برون‌سپاری و حضوری ارائه شود.

بادامی‌نجات از راه‌اندازی سامانه مدیریت مصوبات شورای شهر همدان در آینده نزدیک خبر داد.

وی با اشاره به ضرورت صدور کارت شهروندی در شهر همدان به منظور ارائه خدمات شهرداری، گفت: کارت بلیت‌های هوشمند الکترونیک در حوزه اتوبوس‌رانی شهر اقدام ارزشمندی بود اما سازمان فاوا شهرداری همدان باید نقش نظارتی خود را ایفا کند تا عملکرد جزیره‌ای حذف شود.

بادامی‌نجات با بیان اینکه فیبر نوری و ایجاد زیرساخت برای آرشیو الکترونیک نیاز اساسی در شهرهاست، بر تلاش برای سرعت‌بخشی نقشه‌راه این ضرورت، تأکید کرد.

* گردان: تحول اساسی در شفاف‌سازی عملکرد مدیریت شهری

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز با تأکید بر اینکه باید مستندات مدیریت شهری به صورت شفاف در اختیار مردم قرار گیرد، گفت: به دنبال این هستیم تا شاهد تحول اساسی در شفاف‌سازی عملکرد مدیریت شهری باشیم که این امر با هوشمند شدن سامانه، امکان‌پذیر است.

کامران گردان معتقد است: در حال حاضر مشکلات فراوانی گریبانگیر شهرداری همدان است که اگر تمامی امور مدیریت شهری از شیوه سلیقه‌ای دور و به فناوری روز نزدیک شود، شرایط به نفع این مجموعه، تغییر خواهد کرد.

وی با تأکید بر اینکه شفاف‌سازی کامل امور در شورای شهر همدان از اولویت‌های پارلمان محلی شهر است، افزود: علنی شدن مصوبات در وبگاه‌ها و روزنامه‌ها و فهرست حقوق اعضای شورا یکی از اقدامات شورای پنجم خواهد بود تا شایعات کمتر شود.

گردان با بیان اینکه شفاف‌سازی، الکترونیکی کردن امور شهری و رسیدن به شهر الکترونیک از ضروریات است، گفت: بر همین اساس با قدرت بیشتری پیش خواهیم رفت تا حداقل 80 درصد این امور را به منظور جلوگیری از رانت و فساد پیش ببریم.

وی با اشاره به برنامه‌های سازمان فناوری اطلاعات شهرداری، بیان کرد: با توجه به نیازهای شهر و مدیریت شهری باید طرح‌ها و برنامه‌های مناسب این مجموعه اولویت‌بندی و عملیاتی شوند البته تمام این مباحث باید در بودجه‌ریزی دفاع شوند که به طور قطع حمایت خواهیم کرد.

* فتحی: راه‌اندازی سامانه‌ یکسان‌سازی محاسبات صدور پروانه در شهرداری

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان نیز در ادامه گفت: ایجاد سامانه یکپارچه مدیریت شهری نیاز اساسی شهرداری همدان است تا علاوه بر آگاهی از املاک و مستغلات شهر، آمار و ارقام و محاسبات صدور پروانه و... هم در سامانه ثبت شود تا از آزمون و خطا دوری کنیم.

علی فتحی تأکید کرد: باید سامانه‌ای برای یکسان‌سازی محاسبات صدور پروانه و... در شهرداری به ویژه در مناطق راه‌اندازی شود.

وی با بیان اینکه شهروندان با خدمات سخت‌افزاری در حوزه اتوبوسرانی، تاکسی‌رانی، فروشگاه‌ها و... ارتباط مستقیمی دارند اظهار کرد: نظارت مدیران شهرداری و شورا بر رفع این مشکلات اهمیت دارد.

*عسگری: شهرداری هوشمند گامی بزرگ برای تحقق شهر هوشمند همدان

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری همدان هم در پایان با اشاره به مأموریت سازمان در تحقق شهرداری هوشمند، گام‌های برداشته شده سازمان در مسیر تحقق شهر هوشمند در سال 97 و برنامه‌های آتی سازمان در 3 سال آینده، گفت: شهرداری هوشمند گامی بزرگ برای تحقق شهر هوشمند همدان است.

رضا عسگری افزود: حرکت به سوی شهرداری هوشمند همدان را مطابق با محورهای مصوب همایش بین المللی شهر هوشمند در تهران به منظور تکریم و تسهیل امور شهروندان، روان‌سازی فرآیندهای معمول شهرداری و ایجاد بستر مناسب و مطمئن مبتنی بر فناوری اطلاعات، برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی با اشاره به برنامه‌ها و نقشه راه سازمان فاوا شهرداری همدان بر اساس محورها و شاخص‌ها برای تحقق شهرداری هوشمند اظهار کرد: راه‌اندازی پرتال جامع شهرداری، سامانه یکپارچه شهرسازی، سامانه کنترل پروژه، سامانه یکپارچه اداری و مالی، سامانه مدیریت بحران، سامانه جامع آماری، خرید خدمات مشاوره در زمینه مشارکت شبکه فیبر نوری، طرح جامع فناوری اطلاعات، وب سرویس استعلام هویتی، نرم‌افزار همراه، مرکز داده ثانویه و توسعه شبکه فیبر نوری از جمله پروژه‌های تعریف شده این سازمان در سال 97 است.

عسگری با اشاره به راه‌اندازی اتوماسیون مصوبات و وضعیت حضور در شورای شهر، گفت: دسترسی لحظه‌ای گزارش‌های برخط، مشاهده فرآیندها و وضعیت کارها، شفاف بودن اقدامات و مشاهده مستندات از جمله ویژگی‌های اتوماسیون شورای اسلامی شهر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار