به مناسبت روز جهانی عصای سفید

از 10 عنوان کتاب بریل در قم رونمایی شد

قم (پانا) -آیین گرامی داشت روز جهانی عصای سفید به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم و با همکاری اداره کل بهزیستی و کانون نابینایان جلوه امید استان قم همراه با رونمایی از 10 عنوان کتاب بریل در تالار غدیر برگزار شد.

کد مطلب: ۸۶۲۲۸۹
لینک کوتاه کپی شد
از 10 عنوان کتاب بریل  در قم رونمایی شد

در نشست، روز جهانی عصای سفید حجت الاسلام والمسلمین قبادی، مشاور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و رئیس شعبه استانی قم؛ عطاءالدین قاسمی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری؛ حجت الاسلام والمسلمین منصور رضوانی مدیرعامل کانون نابینایان جلوه امید؛ رضا سلیقه، مدیرکل بهزیستی استان قم و حجت الاسلام والمسلمین امیرعطا اله جباری مدیرکل کتابخانه های عمومی حضور داشتند.

در آغاز این نشست، حجت الاسلام والمسلمین جباری ضمن تقدیر و تشکر از حضور جامعه روشندلان در مراسم، بیان کرد: با تلاش و کوشش طیبه عبدلی و حسن عبدلی از کتابداران واحد تولید بریل اداره کل کتابخانه ها، این بخش میزبان 469 نفر از اعضای روشندل استان قم است. وی هدف از برگزاری این برنامه و همچنین تولید کتاب های بریل و گویا را ترویج فرهنگ مطالعه و ارائه خدمات مطلوب و یکسان به نابینایان عنوان کرد و گفت: امروز نیز از ده عنوان کتاب بریل در2381 صفحه با موضوعات دین، ادبیات، دفاع مقدس و تاریخ و رونمایی می شود که پس از آیین رونمایی، این کتب به 60 مرکز در سراسر کشور ارسال خواهد شد تا همه روشندلان عزیز از فرصت فراهم شده برای مطالعه، استفاده کنند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی گفت: بخش تولید بریل این اداره کل 4279 عنوان جلد کتاب بریل و 6796 نسخه کتاب گویا را در اختیار مخاطبینش قرار داده است که این فعالیت های اثربخش، نتیجه ی تعهد، پویایی و زحمات کتابداران بخش نابینایان است که با علاقه و پشتکار شبانه روزی در این زمینه گام برمی دارند.
در ادامه منصور رضوانی، مدیرعامل کانون نابینایان جلوه امید ضمن اشاره به کارنامه درخشان واحد تولید بریل اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم بیان کرد: این اداره کل در حوزه فرهنگ به ویژه کتاب و کتابخوانی بسیار پویا و به روز عمل کرده و همکاری خوبی با اداره کل بهزیستی و کانون نابینایان جلوه امید در حمایت از روشندلان داشته است که جای تقدیر و تشکر دارد.
مدیرعامل کانون نابینایان جلوه امید اظهار داشت: مطالعه به همراه تشکیل دوره های آموزشی به ارتقا سطح فرهنگ جامعه در برخورد با نابینایان کمک می کند. وی گفت: اعضای روشندل این کانون در رشته های ورزشی، هنری، قرائت قرآن کریم و دیگر بخش های مختلف رتبه های ملی و فراملی کسب کرده اند و مسئولین امر و دستگاه ها و سازمان ها نیز باید حمایت خود را از این عزیزان داشته باشند.
در پایان این مراسم، مدیرکل بهزیستی استان نیز اضافه کرد: بیش از 10 درصد از معلولین استان قم را نابینایان تشکیل می دهند که در مجموع شامل 2500 نفر می باشد و این سازمان در حد توان خود به آنان خدمات رایگان ارائه می دهد. وی گفت: روشندلان از بصیرت لازم و توانمندی های مختلف در حوزه جشنواره های قرآنی، علمی و ورزشی در سطوح کشوری و بین المللی برخوردار هستند که این یک هنر و ارزش است و باید قدر آن را دانست.

سلیقه افزود: با فرهنگ سازی و ایجاد بستری مناسب باید شرایط به گونه ای فراهم شود تا این روشندلان و کم بینایان هم بتوانند همانند دیگران در جامعه حضور داشته باشند و از امکانات و خدمات آن استفاده کنند. وی در پایان گفت: نگاه های ترحم آمیز به نابینایان باعث آسیب رسانی و انزوای این عزیزان در اجتماع می شود که باید از این رفتارها پرهیز کنیم.

گفتنی است برپایی نمایشگاه صنایع دستی و آثار هنری از توانمندی های نابینایان، شعرخوانی، تواشیح، معرفی کتاب و تقدیر از روشندلان فعال در حوزه کتاب و کتابخوانی پایان بخش برنامه های فرهنگی این مراسم بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار