مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین در استودیو الفبا ؛

طرح تدبیر در دوره ابتدایی و طرح تعالی در دوره متوسطه ،چارچوب اجرایی کردن سند تحول در مدارس است

تهران (پانا) - مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین در استودیو الفبا گفت:طرح تدبیر در دوره ابتدایی و طرح تعالی در دوره متوسطه ،چارچوب اجرایی کردن سند تحول در مدارس است.

کد مطلب: ۸۶۲۲۳۸
لینک کوتاه کپی شد
طرح تدبیر در دوره ابتدایی و طرح تعالی در دوره متوسطه ،چارچوب اجرایی کردن سند تحول در مدارس است

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، رضا مددی در ادامه سلسله برنامه های پاسخگویی استودیو الفبا بااشاره به آثار و فواید تصویب سند تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت، اظهار کرد: از زمانی که سند تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و مبنای عمل قرار گرفت، تصویر گویایی از تعلیم و تربیت در ایران را ارائه داد و آموزش و پرورش صاحب و بانی فلسفه تعلیم و تربیت در ایران شد و کمبود و کاستی که در آموزش وپرورش در این بخش وجود داشت، رفع شد.

وی افزود: سند تحول، سندی راهبردی است و مسیر تحولی و اقدامات آموزش و پرورش را از ۱۳۹۰تا۱۴۰۴ترسیم کرده است و آموزش و پرورش باید آن را طی سه برنامه پنجم و ششم و هفتم توسعه، اجرا کند.

مشاور وزیر خاطرنشان کرد: سند تحول در بخش های مختلف تعلیم و تربیت دارای برنامه های مشخص است و علاوه بر تعریف تعلیم و تربیت اسلامی چرخه های تحول آفرین را مشخص کرده و اهداف و چشم انداز و ماموریت های آموزش و پرورش تا ۱۴۰۴رابیان کرده است.

مددی با بیان اینکه سند تحول از ۱۳۱راهکار تشکیل شده است، گفت: آموزش وپرورش مسئول اجرای راهکارهای سند است وراهکارها در شش ساحت تنظیم شده است و زیر نظام هایی که در سند تحول آمده شامل زیر نظام برنامه درس ملی، فضا، تجهیزات و فناوری،راهبردی و مدیریت، تربیت معلم و منابع انسانی، تامین منابع مالی و پژوهش وارزشیابی می باشد.

وی در ادامه گفت: در آموزش و پرورش هر اقدامی که بخواهد انجام شود باید ذیل این زیر نظام ها صورت بگیرد و با تصویب سند تحول بلاتکلیفی و فقدان فلسفه برطرف و نقشه راه در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته است و درآن مشخص شده است که چه آموزش و پرورش و مدارسی می خواهیم .

مشاور وزیر با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در سیاست های ابلاغی برنامه ششم توسعه در بند ۷۵، اجرای سند تحول را به آموزش وپرورش تاکید کرده اند،گفت: با تصویب سند تحول ، مسیر سیاستگذاری در آموزش وپرورش مشخص شده است و با آمد و رفت وزیران و مدیران ارشد مسیر اصلی آموزش و پرورش تغییر نمی کند هرچند که ممکن است شیوه ی اجرایی مدیران در اجرای سند تحول تفاوت داشته باشد.

مددی با بیان مهمترین اقدامات آموزش وپرورش از زمان تصویب سند تاکنون، عنوان کرد:از سال ۱۳۹۰که سند تحول بنیادین در شورای عالی تصویب شد، به موازات آن برنامه درسی ملی هم مصوب شد و آموزش و پرورش بابرنامه درسی ملی اقدام به اجرای سند تحول کرد و با شروع اجرای سند تحول تغییر ساختار نظام آموزشی اتفاق افتاد و این تغییر ساختار ، تمام بخش های آموزش و پرورش از جمله تالیف کتاب های درسی را تحت تاثیر خود قرار داد و امسال با استقرار پایه دوازدهم مرحله تغییر ساختار به پایان رسیده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تالیف کتاب های درسی برای پایه های جدید و برگزاری دوره های آموزشی متعدد برای معلمان و دیگر ذی نفعان از جمله مواردی است که با تغییر ساختار نظام آموزشی انجام گرفته است و البته این نقد وجود دارد که شروع تغییر ساختار نظام آموزشی بهتر بود با بسترسازی زیرساختار شروع می شد.

وی افزود: پیگیری اجرای سند تحول از سال تحصیلی گذشته باشتاب بیشتری پیش می رود و مصداق آن راه اندازی سامانه پایش و رصد سند تحول است که دبیرخانه شورای هماهنگی و اجرایی سند تحول با همکاری معاونت ها میزان پیشرفت برنامه را رصد می کند تا نقاط قوت و ضعف مشخص شود و برای اینکه مدیریت تحول از انسجام برخوردار باشد ،شورای هماهنگی و اجرایی در نظر گرفته شده است که موظف است کلیه مصوبات را پیگیری و نظارت بر روند اجرا داشته باشد و تا کنون ۷جلسه تشکیل شده است.

مددی با اشاره به نتایج حاصله از نشست های شورای هماهنگی واجرایی سند تحول ،اظهار کرد: برنامه اجرایی سند تحول در طول برنامه ششم توسعه ابلاغ شده است که نشان می دهد در هر زیر نظام چه کاری انجام می گیرد و برای هر راهکار چه باید کرد و نزدیک ۳۴۰برنامه برای این۱۳۱راهکار قرار است انجام شود و کاملا مشخص است برای هر برنامه کدام واحد مسئول اجرا است و البته واحدهای همکار هم تعیین شده است و به تناسب ماموریت واحدهای همکار مشخص شده است و گفتنی است که این اسناد چارچوب تفصیلی دارند که شاخص های ارزیابی و استلزامات در آن مشخص شده است .

مشاور وزیر تصریح کرد: بخشی از برنامه های سند تحول نیاز به منابع مالی دارد و برخی هم با همان منابع قبلی قابل اجرا است و بودجه سال۹۸براساس اجرای سند تحول برنامه ریزی خواهدشد.

وی با بیان اینکه برنامه اجرائی به مجموعه سامان بخشیده است ، گفت: برنامه به استان ها ابلاغ شده است و کنار این برنامه اقدامات ترویجی و گفتمان سازی انجام خواهد شد و تاکنون کارگاه های آموزشی مختلفی هم برگزارشده است ومجموعه حوزه ستادی آموزش و پروش و استان ها مسیر پیش روی شان مشخص است ومهمترین بحث این است که چگونه برنامه ها را در مدرسه اجرایی کنیم.

مددی در ادامه گفت: راهکارهای سند تحول مستقیما توسط مدیر مدرسه قابل اجرا است و بینش و نگرش آمده در سند تحول در تمام سطوح آموزش وپرورش قابل اجرا است وبررسی انجام شده نشان می دهدکه ۵۰ راهکار توسط مدارس قابل اجرا است و اخیرا هم که آپ ۲ساعت از برنامه رسمی را در اختیار مدیر مدرسه قرار داده است ، فرصت خوبی است که مدیران برای انعطاف در برنامه درسی از آن استفاده کنند.

مشاور وزیر با اشاره به سیاست وزارت آموزش وپرورش در اجرای سند تحول خاطرنشان کرد: طرح تدبیر در دوره ابتدایی و طرح تعالی در دوره متوسطه، چارچوب اجرایی کردن سند تحول در مدارس است چراکه ظرفیت پیاده سازی را دارند و سال تحصیلی جاری برنامه تدبیر با اصلاحاتی که در آن انجام شده با سند تطبیق پیداکرده است و به مدارس ابلاغ شده است وشش ساحت تربیتی ،اهداف دوره تحصیلی وراهکارهای سند تحول، مبنای تغییر در طرح های تدبیروتعالی هستند وهر مدرسه می تواند فراخور شرایط بومی و امکاناتش برنامه سالانه خودرا تنظیم کند و این دو برنامه فقط قالب و چارچوب است .

مددی با بیان نقش خانواده ها، مدارس و دانش آموزان در اجرای سند تحول، گفت :اجرای سند تحول به تنهایی از عهده دولت خارج است و حتما به همکاری و مشارکت مدارس، والدین و دانش آموزان بستگی دارد و از طریق اجرای سند ، تغییر وتحول مدرسه ها را خواهیم داشت و بدون کمک ذی نفعان این امکان صورت نمی گیرد. بنابراین سیاست سال جاری این است که اولیا با پیامدهای تحولی آشنا شوند و با کمک واحد انجمن اولیا و مربیان مدرسین آموزش خانواده برای این امر آموزش دیده اند و در دو سرفصل مهم خانواده ها با حقوق و وظایف خود در برنامه رسمی تعلیم و تربیت و تربیت متوازن فرزندان در شش ساحت تربیتی آشنا می شوند .

وی در پایان گفت: مدرسه در سند تحول بنیادین کانون اصلی تعلیم و تربیت است و شان ویژه ای پیدا کرده است و ماموریت مدرسه براساس سند تغییر کرده است تا کانون تربیتی محله باشد و با محیط پیرامون خود ارتباط تنگاتنگ داشته باشد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار