مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه ارومیه

تراز فعلی دریاچه ارومیه مشابه سال گذشته است

تهران (پانا) - مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه ارومیه در استان آذربایجان شرقی، گفت تراز فعلی دریاچه ارومیه مشابه وضع سال گذشته است، گفت تا زمانی که ستاد احیا دریاچه ارومیه در راستای احیای دریاچه ورود نکرده بود سالانه ارتفاع دریاچه حدود ۴۰ تا ۴۵ سانتی متر کاهش داشت که اکنون وضع دریاچه تثبیت شده است.

کد مطلب: ۸۶۲۱۰۶
لینک کوتاه کپی شد
تراز فعلی دریاچه ارومیه مشابه سال گذشته است

به گزارش روابط عمومی ستاد احیای دریاچه ارومیه، خلیل ساعی در هجدهمین جلسه شورای فرهنگی و اجتماعی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: با پیش رو داشتن پروژه‌های بلند مدت که با اجرای این پروژه‌ها و وارد شدن مقادیر آب ثابت بر پیکره دریا روز به روز شاهد افزایش تراز دریاچه خواهیم بود. با توجه به وضعیت آب و هوایی که نسبت به سال گذشته شاهد افزایش دما بوده‌ایم که موجب تبخیر بیشتر دریاچه ارومیه و پایین آمدن تراز دریاچه شده است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه کشور با مشکلات اقتصادی رو به رو است ولی با وجود این تامین اعتبارات لازم برای احیای دریاچه ارومیه از الویت‌های دولت است.

ساعی با اشاره به ممنوعیت تبدیل اراضی دیم و منابع آبی به کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: با توجه به اینکه بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی است باید با حداقل مصرف آب و استفاده از روش‌های آبیاری نوین بتوان دریاچه ارومیه را احیا کرد. در سال جاری حدود ۵۰۰ میلیارد تومان مصوب دولت ابلاغ شده است که از این مبلغ حدود ۱۴۲ میلیارد به استان آذربایجان شرقی اختصاص داده شده است تا دستگاه‌های اجرایی قادر به اجرای پروژه‌های خود باشند و بخشی نیز از سوی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها در اختیار دستگاه‌های استانی قرار می‌گیرد.

یوسف غفارزاده، سرپرست آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی نیز در این نشست گفت: طرح‌های مطالعاتی و اجرایی، سدسازی، طرح‌های توسعه منابع آب، طرح‌های حفاظتی، لایروبی و مسیر گشایی، بهره‌برداری از آب‌های سطحی و طرح انتقال پساب از جمله پروژه‌های انجام شده‌ای است که در حوضه دریاچه ارومیه فعال شده است.

وی با تأکید بر متوقف شدن سد شهید مدنی و قره چای افزود: با تجهیز کردن ۲۳ اکیپ گشت و کنترل در موضوع آب‌های سطحی حدود ۳۶۷ موتورغیرمجاز جمع‌آوری شده است و ۳۴۳ استخر نیز حفاری شده است. حدود ۱۹۲ حلقه چاه‌‌های مجاز نیز مسدود شده است.

مجید خدا بخش، استاندار آذربایجان شرقی در هجدهمین جلسه شورای فرهنگی و اجتماعی ستاد احیای دریاچه ارومیه، با تأکید بر اینکه ستاد احیای دریاچه ارومیه ملی است، خاطرنشان کرد: ۲۷ راهکار مبنی بر مطالعات در حوزه‌های مختلف از سوی دانشگاهیان و مشاوران انجام شده است که بخشی نیز در قالب شورای فرهنگی و اجتماعی در راستای اطلاع‌رسانی و فرهنگ سازی انجام می‌‌شود.

وی ادامه داد: قبل از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه، سالانه شاهد کاهش ۴۰ سانتی متری تراز دریاچه ارومیه بوده‌ایم که تا خشک شدن نیز پیش می‌رفت. کل اعتبارات در نظر گرفته شده ۷۲۴ میلیارد تومان بوده است که از این میزان، ۳۰۳ میلیارد تومان تخصیص یافت که به عبارتی می‌توان گفت ۴۱ درصد اعتبارات تخصیص یافته است.

شهاب الدین بی‌مقدار، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس نیز گفت: آذربایجان شرقی بیشترین آسیب را از خشک شدن دریاچه ارومیه می‌بیند. ستاد احیای دریاچه ارومیه باید از ادارات گرفته شود و جایی باشد که بتواند با قدرت کار کند و از مصرف آب پیشگیری و با متخلفان برخورد کند.

وی با اشاره بر اهمیت تغییر الگوی کشت جهت کاهش مصرف آب خاطرنشان کرد : عادت کرده‌ایم تا سیب بکاریم و با در دست ماندن محصولات خود نمایندگان را تحت فشار قرار دهیم. برای حل مشکل و احیای دریاچه ارومیه، سمن‌ها باید پای کار آمده و گزارش‌های خود را در این‌باره تهیه کنند و همراه با نمایندگان باشند هم چنین باید گفت استان آذربایجان شرقی، اقدامات مؤثری درباره تثبیت ریزگردها انجام داده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار