آغاز بررسی پرونده ایران در نشست FATF

تهران (پانا) - گروه ویژه اقدام مالی که از جمله دست اندر کار مبارزه با پولشویی است اعلام کرده که از امروز (یکشنبه) با بررسی اقدامات ایران در مورد برنامه اقدام برای کاهش خطرمبارزه با پولشویی آغاز می‌شود.

کد مطلب: ۸۶۱۹۷۹
لینک کوتاه کپی شد
آغاز بررسی پرونده ایران در نشست FATF

بر اساس گزارش وبسایت FATF، بیش از 800 مقام رسمی و نمایندگان 204 حوزه قضایی، صندوق بین‌اللمللی پول، سازمان ملل متحد و بانک جهانی به پاریس رفته‌اند تا در هفته FATF در سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD) گرد هم جمع شوند.

بر اساس گزارش وبسایت FATF، شرکت‌کنندگان در این رویداد طی شش روز 140 سند در مورد موضوعات مهم برای محافظت ‌از یکپارچگی سیستم مالی و کمک به امنیت جهانی را بررسی می‌کنند.

از 16 ژانویه 2015، یعنی زمانی که برجام به اجرا درآمد، بانک مرکزی ایران به این باور رسید که حتی با وجود لغو تحریم‌های شورای امنیت و تحریم‌های بانکی امکان عادی‌سازی روابط بانکی کشور وجود ندارد و مانع اصلی در این مسیر نیز مطالبه بانک‌ها در مورد مقررات و دستور عمل‌های FATF است و این در حالی است که ایران در فهرست سیاه سازمان جهانی مبارزه با پولشویی است.

در سال 1395 تیمی متشکل از وزارت امورخارجه، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و ارگان‌های مربوط دیگر تشکیل شد تا کشور از این فهرست سیاه خارج شود. دولت توانست با دریافت فرصت 18 ماهه و اجرای 37 اقدام از 40 اقدام مورد نظر FATF کشور را به صورت موقت ( یک سال) از فهرست سیاهی که تا آن زمان کشورهایی مانند کره شمالی در آن حضور داشتند خارج کند.

پس از طی همه مراحل سه لایحه تقدیم شده دولت به مجلس شورای اسلامی که جزء موارد کلیدی و مورد تاکید FATF محسوب می‌شدند، همچنان بلاتکلیف است؛ لایحه الحاق به کنوانسیون پالرمو، لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی، لایحه الحاق به کنوانسیون CFT.

از میان این سه لایحه اکنون کنوانسیون پالرمو در انتظار نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام است،‌ لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی در انتظار بررسی در صحن علنی و لایحه الحاق به کنوانسیون CFT نیز در انتظار تایید شورای نگهبان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار