شعر شمس الدین در دیار زین الدین

تایباد (پانا)- ویژه برنامه "با شعر شمس الدین، در دیار زین الدین" به مناسبت روز ملی حافظ در مجموعه تاریخی مزار مولانا زین الدین ابوبکر تایبادی برگزار شد.

کد مطلب: ۸۶۱۹۵۷
لینک کوتاه کپی شد
شعر شمس الدین در دیار زین الدین

در این مراسم که با حضور جمعی از علاقه مندان به مولانا و حافظ برگزار شد، عباس برزو، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تایباد ضمن خیر مقدم به حاضران، حافظ را بزرگ مرد عرصه ادبیات ایران دانست و اظهار داشت: باعث خوشحالی است که امروز در مسجد تاریخی مولانا و در جوار مقبره ایشان گرد آمده ایم و از فضایل یکی از مریدان و ارادتمندان حضرت مولانا سخن می رانیم.

محمد جامی، از شخصیت های برجسته فرهنگی تایباد نیز در این جلسه به تشریح رویداد تلاش برای بدنام کردن و قتل خواجه حافظ شیرازی پرداخت و افزود: زمانی که شاه شجاع و اطرافیانش در مقام انتقام از حافظ بر آمدند، به حسب اتفاق در آن ایام حافظ غزلی را در سلک نظم کشیده که مقطعش چنین است:

گر مسلمانی چنین است که حافظ دارد وای اگر از پس امروز بود فردایی

جامی افزود: وقتی شاه شجاع این بیت را شنید گفت: از مضمون این نظم چنان بر می آید که حافظ به قیام قیامت قائل نیست و بعضی از فقهاء حسود قصد نمودند که فتوا نویسند که شک در وقوع روز جزا کفر است…

حافظ مضطرب گشته نزد مولانا ابوبکر تایبادی که در آن زمان عازم سرزمین حجاز بود و در شیراز حضور داشت رفت و کیفیت قصد بد اندیشان را عرض نمود. مولانا فرمود که مناسب آن است که بیت دیگر مقدم بر این مقطع درج کنی مشعر به این معنی که فلان چنین می گفت تا به مقتضاء آن مثل که نقل کفر، کفر نیست از این تهمت نجات یابی. بنابراین خواجه حافظ این بیت را گفته و پیش از مقطع در آن غزل مندرج ساخت:

این حدیثم چه خوش آمد که سحرگه می گفت بر در میکده ای با دف و نی ترسایی

سخنران دیگر این مراسم عبدالله عرب یوسف آبادی بود که به تشریح شخصیت حافظ پرداخت و اظهار داشت: حافظ را نمی توان فقط به خاطر اینکه ۱۴ قرائت قرآن را حفظ داشت از نگاه دینی سنجید یا اینکه چون در باب عرفان شعر دارد، او را عارف دانست، بلکه حافظ یک منشور است که هر کس او را از منظری می شناسد.

وی همچنین با قرائت اشعاری از حضرت خواجه حافظ شیرازی، به تشریح برخی مفاهیم در کلام حافظ پرداخت.

در ادامه این مراسم حاضران به قرائت غزلیاتی از خواجه شمس الدین محمد، حافظ شیرازی پرداختند.

گفتنی است این ویژه برنامه به همت دفتر آثار و مفاخر شهرستان تایباد با همکاری ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی و اوقاف شهرستان تایباد برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار