معاون آخوندی خبر داد:

معاملات مسکن به دلیل بالا بودن نرخ‌ها کاهش یافت

قیمت مسکن ۷۰ درصد افزایش یافت

تهران (پانا) - معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی  می‌گوید بخش مسکن از قوانین اصلی اقتصاد تبعیت می‌کند و متکی به قدرت خانوار است که به دلیل کاهش قدرت خانوارها، معاملات کم شده است.

کد مطلب: ۸۶۱۸۹۷
لینک کوتاه کپی شد
معاملات مسکن به دلیل بالا بودن نرخ‌ها کاهش یافت

به گزارش صداوسیما، حامد مظاهریان درباره بازار مسکن اظهار کرد: افزایش و یا کاهش قیمت دلار دلیل مناسبی برای اینکه به مردم بگویم مسکن خریداری کنند یا نکنند نیست.

وی با اشاره به اینکه بازار مسکن متاثر از اقتصاد کلان است افزود:‌ در ۶ ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲ اتفاق متفاوت رخ داده است اول اینکه تعداد معاملات ۱۰ درصد کاهش داشته اما در مقابل تعداد پروانه‌های ساختمانی ۲۳ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: بازارمسکن در وضع قطعی نبودن است و تا زمانی که بازارهای موازی مانند دلار و سکه به ثبات نرسند تغییر سرمایه‌گذاری بین این بازارها صورت می‌گیرد.

مظاهریان افزود: نرخ سود بانکی هم تاثیرگذار است و باید منتظر بود سیستم‌های بانکی چه تصمیمی می‌گیرند.

وی تصریح کرد: بازار مسکن ۲ گونه تقاضا دارد متقاضیان واقعی و سفته‌بازان؛ به نظر می‌رسد در وضع فعلی بازار برای سفته‌بازان سودی ندارد چراکه تقاضای سفته‌بازی به شدت کاهش پیدا کرده است.

معاون مسکن و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی گفت: شاخص‌ها نشان می‌دهد سفته‌بازان از بازار مسکن خارج می‌شوند و وضع بازار مسکن به تدریج به وضع ۵ سال گذشته که بازار مصرفی بود، برمی گردد.

وی افزود: البته برای افرادی که قصد خرید یا تعویض خانه دارند زمان مناسبی است و با رعایت اینکه زمان خرید و فروش نزدیک به هم باشد متضرر نمی‌شوند.

مظاهریان بیان کرد: کسی که اجاره‌نشین است می‌تواند در مقطع یک ماه شروع به خرید آن کنند.

وی با اشاره به اینکه حداکثر افزایش قیمت مسکن در ماه‌های گذشته ۷۰ درصد بود افزود: به اندازه کافی خانه‌های خالی وجود دارد و سیاست‌های دولت برای اخذ پروانه تقاضا باعث افزایش بیش از ۲۳ درصدی شده است.

مظاهریان ادامه داد: تقاضا برای پروانه‌های ساختمانی، تضمین می‌دهد که خانه به اندازه کافی وجود دارد.

معاون مسکن و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: در بازار مسکن دستمزد و قیمت نهاده‌ها افزایش پیدا کرده است، به دلیل عمق و حجم بزرگ، بازار تکانه‌های خود را دارد و اگر تحولات عجیب و غریب دیگری در زمینه اقتصادی صورت نگیرد این بازار شیب ملایمی خواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار