موتورسیکلت‌ها جاماندگان طرح LEZ هستند

تهران (پانا) - مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت تنها قسمتی از ناوگان حمل و نقل که به هیچ وجه در طرح LEZ (منطقه کم انتشار آلایندگی هوا) قرار نگرفته اند، موتورسیکلت ها هستند. در حالی که این دسته از وسایل نقلیه دارای مجموعه ای از تخلفات مربوط به آلایندگی هستند و باید اقدام قانونی جدی در مورد آن ها صورت بگیرد.

کد مطلب: ۸۶۱۸۹۳
لینک کوتاه کپی شد
موتورسیکلت‌ها جاماندگان طرح LEZ هستند

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، سید وحید حسینی با اشاره به اینکه اجرای طرح LEZ یک تجربه جهانی است، اظهارکرد: این طرح در شهرهای متعدد اروپا اجرا و بر اساس آن قسمتی از شهر یا تمام آن به عنوان محدوده ممنوعه آلایندگی اعلام شده است و با روش‌هایی از قبیل پرداخت عوارض کنترل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه خودروهای آلوده‌تر در قالب این طرح یا عوارض بیشتری برای ورود به محدوده می پردازند و یا اینکه اجازه تردد به این محدوده را ندارند، عنوان کرد: طرح LEZ در دنیا به صورت شبانه‌روزی و در تمام روزهای هفته اجرا می‌شود.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه مطالعات روی طرح LEZ طی چهار سال گذشته انجام، الگوبرداری و بومی‌سازی شده است، گفت: در تهران با توجه به زیرساخت‌های کنترلی از طریق نصب دوربین‌های ترافیکی و میزان جذب سفر، محدوده زوج و فرد به عنوان منطقه LEZ انتخاب شده است و همزمان مصوبات متعددی برای اجرای آن وضع شد. تمام کلانشهرهای آلوده کشور نیز می‌توانند با الگوبرداری از این طرح، منطقه‌ای را به عنوان محدوده LEZ انتخاب و مقررات آن را اعمال کنند.
مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی دستاورد طرح کاهش

وی با اشاره به اینکه الگوی اروپایی طرح LEZ بسیار سختگیرانه است، گفت: در تهران تصمیم گرفته شد تا خودروها با شرط معاینه فنی وارد این محدوده شوند و همزمان طرح زوج و فرد حفظ شود. اگرچه پیشنهاد اولیه این بود که طرح LEZ جایگزین طرح زوج و فرد شود اما بنا به دلایلی در وزارت کشور رد شد.

به گفته حسینی با شروع مراحل اولیه طرح کاهش و جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی، بسیاری از خودروها ملزم به مراجعه به این مراکز شده و معایب خودرو را به لحاظ آلایندگی رفع کرده‌اند که دستاورد بزرگی برای این طرح محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران خاطرنشان کرد: پیاده‌سازی این الگو شروع خوبی برای مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی شده که امیدواریم با گسترده شدن محدوده این طرح، هیچ خودروی آلاینده‌ای اجازه تردد در شهر را نداشته باشد.

وی در پایان گفت: با اجرای گسترده طرح کاهش در تهران و الزام اخذ معاینه فنی برای تردد در کل شهر، آمار مراجعه به مراکز معاینه فنی و به دنبال آن اصلاح آلایندگی وسایل نقلیه دودزا افزایش می‌یابد که این امر تاثیر مثبتی بر کاهش آلودگی هوا دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار