مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام

دانش آموزان در طرح نماد در برابر آسیب های اجتماعی توانمند می شوند

ایلام (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش ایلام گفت: اجرای طرح نماد در مدارس نقش مهمی در توانمندسازی دانش آموزان در مقابله و مواجهه با آسیب های اجتماعی دارد.

کد مطلب: ۸۶۱۷۷۸
لینک کوتاه کپی شد
دانش آموزان در طرح نماد در برابر آسیب های اجتماعی توانمند می شوند

اسفندیار رستم زاد اظهار داشت: مدرسه در رشد و پرورش شخصیت کودکان نقش بسیار مهمی دارد زیرا کودک پس از محیط خانه در مدرسه و گروه همسالان قرار می گیرد.

وی افزود: در طرح نماد که با همکاری 9 وزارتخانه اجرا می شود پیشگیری در سه محیط خانواده، مدرسه و گروه همسالان حائز اهمیت است زیرا بعد از ورود در این 3 حوزه، کودک به عنوان یک شهروند آماده ورود به جامعه می‌شود.

وی، هدف کلی این طرح، را توانمندسازی دانش آموزان و مقابله با آسیب‌های اجتماعی از طریق مداخله به موقع و موثر با استفاده از رویکرد پیشگیری رشدمدار برشمرد.

رستم زاد گفت: در این طرح دانش آموزان با استرس و رفتار پر خطر و در معرض آسیب شناسایی و از طریق مشاوره کار درمانی با کمک دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی تحت مداوا قرار می گیرند.

وی، گسترش آموزش‌های ریشه‌ای در زمینه پیشگیری از رفتارهای پرخطر، آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری، ایجاد نظام شناسایی دانش آموزان آسیب‌پذیر با چک‌لیست‌های منظم و علمی، طراحی و توسعه مداخله‌های موثر و توانمند سازی دانش آموزان از جمله اهداف این طرح ذکر کرد.

رستم زاد گفت: طرح نماد در تمام مدارس استان به عنوان پایلوت اجرا می شود و قرار است سازمان برنامه بودجه اعتبار این طرح را تامین کند.

وی اظهار داشت: روش به کار گرفته شده در این دوره مبتنی بر پیشگیری رشدمدار است و در این نوع پیشگیری تلاش می شود با مداخله سریع و زودرس برای کودکی که قصد بروز رفتار بزهکارانه از خود را دارد از مزمن شدن آن و احتمال بزهکاری در آینده جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: پیشگیری زودرس، مداخله روانشناختی در فرآیند رشد کودکان است تا مانع از بروز رفتارهای پرخطری شود که احتمال پذیرش و بروز آن در کودکان وجود دارد.

گفتنی است طرح نماد با همکاری وزارت آموزش و پرورش، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، بهزیستی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نیروی انتظامی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بنیاد برکت و قوه قضائیه انجام می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار