نرخ دلار نباید بیش از ۱۰هزار تومان باشد

تهران (پانا) - رئیس کنفدراسیون صادرات با بیان اینکه اثر روانی حجم ۳درصدی بازار سوم بسیار بالاست، می‌‌گوید ۹۷ درصد از ارز کشور در سامانه نیما تامین می‌شود و بر اساس محاسبات نرخ دلار نباید بیش از ۱۰هزار تومان باشد.

کد مطلب: ۸۶۱۷۲۳
لینک کوتاه کپی شد
نرخ دلار نباید بیش از ۱۰هزار تومان باشد

به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، محمد لاهوتی درباره وضع بازار ارز، اظهار کرد: بانک مرکزی براساس قانون مسئول حفظ ارزش پول ملی و مدیریت شناور بازار ارز است اما بعد از فروردین برای حدود ۶ ماه این بانک از این موضوع کنار گذاشته شد.

وی به نوسان نرخ ارز در ماه‌های گذشته اشاره کرد و افزود: بانک مرکزی اعتقاد داشت در گذشته و در زمان نوسان‌های ارزی، هر زمان ارز به بازار تزریق می‌کرد، کاهش قیمت در پی نداشت و این بار نیز از این اقدام خودداری کرد.

لاهوتی، درباره اینکه دلار باید چه رقمی باشد؟، تصریح کرد: نمی‌توان نرخ مشخصی را برای دلار تعیین یا پیش بینی‌کرد اما براساس محاسبه‌های ریاضی و با فرمول تفاضل تورم داخلی و خارجی تا پایان سال گذشته این نرخ بین ۷ تا ۸ هزار تومان و با در نظر گرفتن تورم سال جاری نیز نباید بیشتر از ۱۰ هزار تومان باشد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ادامه داد که رقم بیش از ۱۰ هزار تومان برای هر دلار حباب و جو روانی است و شاید محصول دخالت نکردن بانک مرکزی در بازار بود.

وی ادامه داد: اینکه بانک مرکزی در ماه‌های گذشته با این استدلال که نمی‌خواهد منابع ارزی‌اش را به حراج بگذارد، از مدیریت بازار کنار کشید و این موضوع باعث شد تا فضا در اختیار عده‌ای معدود قرار بگیرد و آنها با حجم معاملات بسیار محدود، ارقام سرسام آور و غیرمنطقی را اعلام می‌کردند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: بازار سوم بین ۲ تا ۳ درصد از حجم بازار را به خود اختصاص می‌دهد و ۹۷ درصد ارز از طریق بازار ثانویه و عرضه در سامانه نیما تامین می‌شود اما دیدیم که از نظر روانی، آن حجم ناچیز بسیار پرقدرت است.

لاهوتی به اختیاراتی که شورای عالی هماهنگی‌های اقتصادی به بانک مرکزی برای مدیریت بازار داده است، اشاره کرد و افزود: برگشت بانک مرکزی به مدیریت بازار ضروری بود و در صورتی که برای مدیریت وارد بازار نمی‌شد، تاثیری منفی بر کل اقتصاد و حتی تبعات اجتماعی داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار