سایه سنگین حاشیه‌ها بر سر کاراته زنان ایران در مسیر سخت توکیو

تهران (پانا) - در حالی که کاراته می‌تواند در اولین تجربه المپیکی خود نقش بالایی در کسب مدال برای کاروان ایران داشته باشد؛ این رشته طی روزهای اخیر با برگزاری انتخابی بانوان در دو وزن وارد حاشیه شده است.

کد مطلب: ۸۶۱۶۷۵
لینک کوتاه کپی شد
سایه سنگین حاشیه‌ها بر سر  کاراته زنان ایران در مسیر سخت توکیو

در حالی که کاراته پس از سال‌ها تلاش برای اولین بار توانسته المپیکی شود و قرار است در المپیک توکیو اولین حضور کاراته را در معتبرترین رقابت ورزشی جهان را شاهد باشیم، حاشیه همچنان عنصری جدانشدنی این رشته ورزشی در ایران است؛ رشته‌ای که می‌تواند مانند کشتی آزاد و فرنگی و وزنه‌برداری امید اصلی برای کسب مدال طلا در المپیک توکیو باشد.

هفته گذشته انتخابی تیم ملی بانوان کاراته در دو وزن برگزار و نفرات نهایی برای حضور در رقابت‌های جهانی اسپانیا مشخص شدند؛ نبردی که سرآغاز مشکلات و حاشیه‌ها شد. پس از انتخابی تیم ملی کاراته بانوان اولین سؤالی که به ذهن جامعه کاراته و همچنین خبرنگاران ایران حوزه رسید این بود که چرا در اوزان دیگر انتخابی برگزار نشد و تنها به دو وزن اکتفا کردند؟ برگزاری انتخابی تنها در دو وزن این شائبه را به وجود آورد که ترکیب سایر وزن‌ها مشخص‌شده است و بهترین‌های ایران با صلاحدید کادر فنی انتخاب شده‌اند.

هر دو تیم بانوان و آقایان اواسط آبان باید برای حضور در رقابت‌های جهانی اسپانیا آماده شوند اما این دو تیم تفاوت زیادی باهم دارند، تیم مردان به واسطه حضور موفق در دو سال اخیر در تمامی میدان‌ها و از طرفی حضور مربی تیم ملی در رأس امور که اجازه دخالت به هیچ کس را نمی‌دهد، دارای حاشیه کمتری است. اما در مقابل در تیم بانوان حرف اول را حواشی می‌زند چرا که از همان ابتدا این‌طور به نظر می‌رسید که فدراسیون کاراته چندان به سرمربی تیم ملی بانوان اعتمادی ندارد و شاید به همین علت بود که مسعود رهنما را به عنوان مشاور برای این تیم انتخاب کردند.

البته دبیر فدراسیون در واکنش به تمامی این انتقادها گفته است: مگر در تیم ملی مردان کاراته انتخابی به همین صورت برگزار نشد چرا هیچ کس به نحوه انتخابی تیم مردان ایراد نمی‌گیرد اما حالا به تیم بانوان ایراد می‌گیرند.

این در حالی است که حتی فردی که اطلاعات زیادی هم از کاراته نداشته باشد می‌تواند به تفاوت کاراته کای بانوان و مردان پی ببرد. تیم مردان طی دو سال اخیر تمام موفقیت‌ها را در عرصه‌های مختلف درو کرده است و به واسطه موفقیت‌هایی که تیم مردان کاراته به دست آوردند حواشی پایان یافت و مدیران فدراسیون هم توانستند همچنان روی کار بمانند. از طرف دیگر سرمربی تیم ملی آقایان بارها از نحوه گزینش نفرات انتخابی برای رقابت‌های مختلف سخن گفته و هیچ زمانی اجازه دخالت نداده است. درباره صالح اباذری و ذبیح‌الله پور شیب کاملاً به وضوح دیده شد که سرمربی تیم ملی اجازه دخالت به کسی نمی‌دهد.

اما وضع در تیم ملی بانوان به شکی دیگر است، پاسخگو نبودن سرمربی تیم ملی و از طرفی بی اعتمادی فدراسیون به کادر فنی نشان می‌دهد در کاراته بانوان اعضای کادر فنی کمترین نقش را دارند و شاید فدراسیون بر طبق معیار و ملاک‌های خودشان ترکیب نهایی تیم را مشخص می‌‌کند

با توجه به اینکه این رشته المپیکی شده است و نتایجی که تیم ملی بانوان در بازی‌های آسیایی جاکارتا به‌دست آورده تا حدودی قابل قبول بوده است، انتظار بیشتری می‌رود که کاراته به خصوص در بخش بانوان به دور از حواشی برای کسب المپیک توکیو و حضور موفق در این رویداد مهم تلاش کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار